Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför inga pumpor, Satte pumpafrö - blev bara blommor
          Boel
          Inlägg 04-12-2002, 08:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          04-12-2002
          Medlem nr: 463



          Planterade pumpafrö som grodde fint. Men det blev inga pumpor, bara blommor, vet någon vad som gick fel?
           
          Citera
          hans-Ålösund
          Inlägg 04-12-2002, 09:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 182



          Hej.

          Jag gissar att du fick hanblommor först(har långa skaft) och sedan borde du fått honblommor (korta skaft) men du kanske inte vattnade eller hade besök av sniglar- de älskar pumpablommor. Eller du hade för fet jord kanske, jag tror mest på sniglarna.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-12-2002, 09:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det kan också vara så att det har varit dåligt med pollinerande insekter då kan man behöva pollinera blommorna själv. Honblommorna har en liten frukt så man ser lätt skillnad på han och honblommor.

          Får man inga honblommor så kan det bero på stress. Ex. på stressfaktorer: för lite eller för mycket vatten eller för kallt eller för varmt. Själv fick jag väldigt få honblommor under den varmaste sommarperioden då hade vi runt +30C och inget regn här så då fick jag bara hanblommor. Men jag hade fått en del honblommor tidigare på säsongen (+jag hade pollinerat dem) så jag fick en del pumpor ändå. Sedan är det också så att olika pumpasorter är olika och klarar olika väderlek mer eller mindre bra därför odlar jag fler än en sort. Big Moon blev det inte mycket med i år men nakenfröpumpan satte flera stora frukter.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Boel
          Inlägg 05-12-2002, 10:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          04-12-2002
          Medlem nr: 463



          Tack så mycket
          Jag hade ingen anining om" Han och Hon" blommor. Det var ju även en ovanligt torr sommar så teorin om för lie vatten kanske också betyder en del. Nåväl, nya pumpafrön är sparade så jag gör ett nytt försök till våren
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-12-2002, 10:22
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Här är en bild på hur han och honblommor ser ut, på bilden syns också ståndare och pistill tydligt. Pumpor korsar sig väldigt lätt, de kan t.o.m korsa sig med squash så spar man frön från en pumpa så ska man inte bli förvånad om frukterna inte ser ut som frukten man tog fröna ifrån. Fast det är kul ändå att se vad som blir, men ska man ha en bra matpumpa eller odla sin egen Halloweenpumpa så bör man köpa en fröpåse.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 06-12-2002, 11:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Kan rekommendera att inte spara egna frön av pumpor just p g a korsningsrisken! Gjorde det själv och fick en korsning som visserligen smakade hyfsat men hade betydligt sämre lagringsegenskaper :-/ än båda föräldrarna.
          Skall man ta egna får det ske under kontrolelrade former - en läxa .... men färskkonsumerar man eller gör Hallåven lampor så kvittar det nog.

          Vatten och gödning har då itne jag sparat på i år - gått åt tunnvis varje dag nästan!

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-12-2002, 11:15
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ett av mina första pumpaförsök var sparade frön från en halloweenpumpa som jag köpte på ICA. Troligtvis hade odlaren även odlat prydnadspumpa för den plantan jag fick upp från frön satte en himla massa gula flaskformade saker som var ca 20cm höga, de var fina som prydnadspumpa men jag hade ju tänkt mig att odla egen halloweenpumpa så sedan dess så köper jag fröer.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 00:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon