Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nematoder?
          vildvittra
          Inlägg 08-05-2014, 05:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 979



          Har någon testat nematoder mot den spanska skogssnigeln?har det fungerat?
          Lite sugen på att testa men fastnade lite på att den kanske attackerar andra oskyldiga sniglar som uppehåller sig i närheten av mina odlingar...eller ska man utgå ifrån att de som är där har ont uppsåt och kan få stryka med?

          Inte lätt att lösa problem när man är djurvän!
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-05-2014, 22:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Har inte provat själv men pratat med en del som använt den och de tyckte det var tämligen värdelöst. Vet ju att i tex Norge så anses det enbart vara ett komplement till vanliga metoder tex gift eller plocka och ska inte användas enbart i sig själv om man vill ha resultat. Nu var det några år sedan den hypen var och nu för tiden är det ingen som ens frågar om det men det skadar ju inte och prova.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 09-05-2014, 05:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag har vattnat med nematoder både mot sniglar och pingborrar och inte sett någon som helst effekt. Min teori är att om de gör någon verkan så är det på mycket små nyfödda larver. Jag har också testat att låta sniglarna bada i vatten med nematoder och de dog, men jag vet inte om de drunknade eller om det var en effekt av nematoderna. Om jag skulle testa igen så skulle det vara att göra det i förebyggande ev underhållande syfte men jag genomför det inte p g a att det är vansinnigt dyrt.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 09-05-2014, 22:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          När detta var poppis så nämndes Norge hela tiden som föregångare osv så jag kollade upp info från Norge för att fp en vredare bild och det man läste var att det var mycket om och men plus klimatförhållanden, sniglarnas stadie osv osv om det skulle fungera bra. Använder vanligt snigelmedel plus hacka och så är jag kvitt dem.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 10-05-2014, 03:33
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Alla metoder har nackdelar, med procent för nackdelar skillnad från metod till andra, men iallafall biologiska metoder är bäst:

          1 Nematoder: är rundmask som gå inne på sniglar o äter dem inneifrån. men nack del som de har de äter vaniliga sniglar.
          2 Myskandor: De tycker om mycket sniglar men också man kan äta sina goda ägg.

          Också finns flera gamla metoder kan hjälpa som:

          1 GRANULAT : den är farligt för fåglar skalbaggar, daggmaskar och igelkottar.

          2 plocka själv dem.
          3Sätt ut snigelfällor som är burkar med lite öl.
          4 Snigelfritt (Weibulls) och Ferramol snigeleffekt (Neudorff) som kan inte skada andra
          obs
          lägga inte kornen helt öppet.
          5 kalk, stenmjöl, sågspån eller aska hjälpa.
          6 Krossade nötter av hästkastanj hjälper
          7 Sprickor och fickor i jorden kan skydda sniglar plus kan sniglar lägger sina ägg i dem, kratta för att blir jorden jämt.
          8 skydda din älska växter med flaskor eller fiberdukar.
          9 skötsla din trädgård bra klipp gräset kort, håll marken rent använda inte täck mark material, för att täckmark blir sniglar skyddhus.
          10 vattna alltid på morgon för att blir mark tork på kväll, för att sniglar blir aktiva på kvällen och de tycker om blötta jord.

          H.Bassam
           
          Citera
          vildvittra
          Inlägg 11-05-2014, 09:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem sedan:
          11-08-2007
          Medlem nr: 11 979



          Tack för era svar,då jag har en vilde till unghund är alla gifter och ölfällor inte att tänka på,kvar som mitt vapen blir antagligen besinningslöst våld mot de spanska jävlarna
          Annars är jag fredlig men i vår fauna hör de inte hemma
          Undrar verkligen vem som tog med sig dom till ön vi bor på...
          Nåja jag ska se till att hålla ogräset kort så kanske vi får en gräsmatta så småningom:)
           
          Citera
          maggan62
          Inlägg 12-05-2014, 20:37
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          24-01-2013
          Medlem nr: 77 456



          Annika som driver en av mina favoritbloggar Naturliga Ting, har lagt upp en video på hur hon bekämpar med nematoder. Jag som inte själv har vågat testa nematoder än tyckte det var väldigt lärorikt och jag tror jag ska slå till och testa detta året i alla fall.

          Videon: https://www.youtube.com/watch?v=D0YQMFWUVUM
           
          Citera
          addo
          Inlägg 13-05-2014, 08:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          CITAT (vildvittra @ 11-05-2014, 10:13) *
          Tack för era svar,då jag har en vilde till unghund är alla gifter och ölfällor inte att tänka på,kvar som mitt vapen blir antagligen besinningslöst våld mot de spanska jävlarna
          Annars är jag fredlig men i vår fauna hör de inte hemma
          Undrar verkligen vem som tog med sig dom till ön vi bor på...
          Nåja jag ska se till att hålla ogräset kort så kanske vi får en gräsmatta så småningom:)


          Dom lär ha följt med leveranser från Europa i form av ägg.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 03:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon