Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Spännande idéer till gödning
          johan1983
          Inlägg 08-05-2015, 07:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag har reflekterat lite angående gödning.

          Jag har blivit tillsagd att kaffesump och risvatten är bra gödning.
          Risvatten är alltså det vattnet som blir över när man har sköljt ris.

          Då tänker jag så här. om det är så mycket näring i risvattnet och kaffesumpen. Hur mycket näring är det då inte i den fulla produkten?

          Låt oss säga att man myllar ner okokt och osköljt ris i landet. Samt malda eller icke malda kaffebönor.

          Det borde ju vara raketbränsle för växterna. eller har jag fel?

          Om det är för starkt. köp ett kilo kaffebönor eller ris. släng på komposten.

          Jämför kostnaden med ett kilo ris \ kaffe med gödsel som blåkorn.
          Ibland finns billigt att köpa. Även utgånget kaffe och ris.
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-05-2015, 08:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          Visserligen ett bra gödningsmedel, men inte fullvärdiga sådana. Men som komplement fungerar det bra.

          Kaffe för att detta innehåller bra aminosyror som de flesta växter gillar. Men det ska vara kaffesump eftersom kaffe innehåller även garvsyror som bara de kalkskyende växterna gillar.

          Risvatten vet jag inte nåt om, men kan tänka mig att de vattenlösliga fibrerna gynnar microlivet i jorden och på så sätt bidrar till sund jord som växterna kan dra nytta av.

          Men tror inte okokt ris är så vidare smart. Du får nog bättre näringsutbyte av guldvatten, nässelvatten, gräsklipp, djurdynga etc.

          Ett annat exempel på konstig gödning är nog min morfars rabarber. Han hade de största och finaste rabarberplantorna av alla i byn han bodde i. Det han gjorde var att vattna dessa med diskvatten istälket för att tömma det i avloppet.
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 09-05-2015, 10:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag har kalkskyende växter såsom blåbär.

          Det innebär alltså att kaffebönor kan vara ett bra alternativ?

          Jag har några påsar hela, utgångna kaffebönor i skafferiet.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 09-05-2015, 12:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          ( att vattna dessa med diskvatten istället för att tömma det i avloppet) . du kan undvika den här metoden även om den fungerade bra med farfar, detta är farligt, även finns på marknad idag många gödning som passar bra bra priset, forskarna jobbar hela tiden för att utveckla bra gödning som passar bra med bra priser.


          Obs

          Det är bra att man prövar men ej diskvatten. vi måste ha respekt till växterna.

          H.Bassam
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 09-05-2015, 19:18
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          CITAT
          Risvatten är alltså det vattnet som blir över när man har sköljt ris.
          Knepig tråd det här. Skölja ris? Varför gör du det? Jag har ätit alla möjliga ris, råris, rött ris, polerat ris, men aldrig att jag har sköljt det före kok.

          CITAT
          de vattenlösliga fibrerna

          Vattenlösliga fibrer? Va? Cellulosa löses inte i vatten. Fast du kanske inte menar i kemisk mening, utan nåt annat?

          CITAT
          Jag har några påsar hela, utgångna kaffebönor i skafferiet.
          Kaffebönor som är hela och torra borde ha närmast oändlig hållbarhet. Det är inte förrän de blir malda och får stor yta för syre som kaffet kan bli gammalt.

          CITAT
          Det är bra att man prövar men ej diskvatten. vi måste ha respekt till växterna.



          Jag har inget avlopp alls, utan en slaskhink under diskbänken. Jag slänger ut mitt diskvatten på gräsmattan. Den mår prima.

          //T

          P.S. Jo, jag har fått brev från någon myndighet (minns inte vilken) med uppmaning att redogöra för mitt avlopp. Jag skickade brev tillbaka med bilder på min slaskhink. Jag fick godkänt. DS
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-05-2015, 21:28
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Tapio @ 09-05-2015, 20:18) *
          .Vattenlösliga fibrer? Va? Cellulosa löses inte i vatten. Fast du kanske inte menar i kemisk mening, utan nåt annat?


          Googla på lösliga respektive olösliga kostfibrer så får du många sidor om ämnet. Lösliga fibrer är gelebildande strukturer. Exempel finns dessa i frukt och bär och i havregryn etc. Dessa löses ut med hjälp av vatten.
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 13-05-2015, 19:29
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Det är inte bara jag som gödslar med risvatten:

          https://www.youtube.com/watch?v=gSCD4UoDaBc
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 20-05-2015, 23:58
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Sedan lurar jag på "guldvatten".

          Jag tror att vissa saker hade man kunnat gödsla med outspätt "guldvatten".

          Exempelvis äppelträden. Men även funderar jag kring hallon.
          Det känns som att ovanstående borde vara tacksamma istället för att klaga.

          Sedan tomatplantor kan enligt många källor växa i rent bajs vilket då även borde tyda på att outspätt guldvatten inte dödar dom?

          Låt oss säga att man lägger gräsklipp runt växter och gödslar gräsklippet med outspätt guldvatten. Blir det ändå för starkt?
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 21-05-2015, 14:17
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Urin är koncentrerad kvävegödning.
          Bajs är inte alls lika koncentrerat. Det som göder mest när man har hästgödsel är det urin som lagras i halm eller spån. Bajset ger långsammare näringsutsläpp och jordförbättring.
          Alltså är det inte så att det fungerar med koncentrerad urin för att det fungerar med rent bajs.
          Dessutom - Det enda jag har hört om rent bajs är att man kan odla tomater i ren kogödsel i påse från butiken. Den är till största delen torv och alltså inte alls så koncentrerad.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-05-2015, 15:07
          Länk hit: #10


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Man kan prova att pissa på en grästuva och se hur den reagera. Gör det en gång och det märks inte, gör det tre gånger och den växer och bli mörkgrön. Gör det tio gånger och den dör. Jag tror det är få växter som dör av en dos outspädd urin men de skall ju ändå vattnas så då kan man lika gärna späda ut det.

          Förr hade man ju utedass med en tunna som samlade upp avföringen, jag har hört om folk som brukade gräva upp vinbärsbuskar, gräva ett hål under, tömma tunnan och sätta tillbaka busken så den fick stå och "flyta" i skiten. Fungerade tydligen utmärkt men den skickade kanske snarare ut rötter åt sidorna första året och sedan nedåt när skiten brunnit, det är svårt att veta.
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 21-05-2015, 23:50
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Huggorm @ 21-05-2015, 16:07) *
          Man kan prova att pissa på en grästuva och se hur den reagera. Gör det en gång och det märks inte, gör det tre gånger och den växer och bli mörkgrön. Gör det tio gånger och den dör. Jag tror det är få växter som dör av en dos outspädd urin men de skall ju ändå vattnas så då kan man lika gärna späda ut det.

          Förr hade man ju utedass med en tunna som samlade upp avföringen, jag har hört om folk som brukade gräva upp vinbärsbuskar, gräva ett hål under, tömma tunnan och sätta tillbaka busken så den fick stå och "flyta" i skiten. Fungerade tydligen utmärkt men den skickade kanske snarare ut rötter åt sidorna första året och sedan nedåt när skiten brunnit, det är svårt att veta.


          Då kan man säga så här.

          Man har tio äppelträd, päronträd, körsbärsträd i trädgården.

          Man går ut och pissar på ett träd om dagen åt gången. Det innebär att så länge som man inte överdriver och kissar på samma träd flera gånger om dagen så borde dom ta åt sig av näringen och njuta istället för att trilla av pinn?

          Även hallon osv borde klara några pisserundor med några dagar emellan?
           
          Citera
          Raynyk
          Inlägg 23-05-2015, 09:09
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          28-09-2014
          Medlem nr: 80 848



          Det borde inte vara någon fara för träden, men möjligen kan dina grannar ha något att anmärka på dina ständiga blottningar.


          --------------------
          Dalarna, Zon V
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 23-05-2015, 20:31
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Att man pissar på växter, vi kan inte respekterar detta även om vi fick bra resultaten, detta är mycket starka näring som kan döda växter, men det finns guld vatten på plantskolan, detta man kan köpa med garanti på vad som står på för packning, hur mycket kan använder och när, man kan läser och gör vad som står, jag läste att man kan blanda 1% från urin med 10% vatten. och pajs från olika djur finns i affären blandad dem med torv, man behöver inte chansa mycket, det kostar jobb, tid o pengar ibland man förlorar sina växter.

          H.Bassam
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 24-05-2015, 18:30
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Raynyk @ 23-05-2015, 10:09) *
          Det borde inte vara någon fara för träden, men möjligen kan dina grannar ha något att anmärka på dina ständiga blottningar.



          Jag hoppas att dom går efter tesen "if you cant beat them, join them"

          CITAT (Bassam @ 23-05-2015, 21:31) *
          Hej

          Att man pissar på växter, vi kan inte respekterar detta även om vi fick bra resultaten, detta är mycket starka näring som kan döda växter, men det finns guld vatten på plantskolan, detta man kan köpa med garanti på vad som står på för packning, hur mycket kan använder och när, man kan läser och gör vad som står, jag läste att man kan blanda 1% från urin med 10% vatten. och pajs från olika djur finns i affären blandad dem med torv, man behöver inte chansa mycket, det kostar jobb, tid o pengar ibland man förlorar sina växter.

          H.Bassam


          Kan man köpa guldvatten på plantskolan?

          - Hej. En liter guldvatten tack!
          - Ge mig fem minuter (Säljaren går ut på lagret)

          - Ursäkta. Går det bra att komma tillbaka om en timme? (försäljaren öppnar en burk Coca cola)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 24-05-2015, 21:45
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det finns guld vatten, som fabriken göra den av kotrollerat urin, urin som kommer från friska människorna, som ta inte medicin.

          Obs

          Jag skojar inte. men kan du fråga honom om vätska som finns i flaska är guldsvatten?

          H.Bassam


          Redigerat av Bassam: 24-05-2015, 22:08
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 25-05-2015, 00:15
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Bassam @ 24-05-2015, 22:45) *
          Hej

          Det finns guld vatten, som fabriken göra den av kotrollerat urin, urin som kommer från friska människorna, som ta inte medicin.

          Obs

          Jag skojar inte. men kan du fråga honom om vätska som finns i flaska är guldsvatten?

          H.Bassam


          Vilken affär säljer urin från friska människor som inte tar medicin?

          Det låter som en udda affärsidé. Jag tror inte att det finns på plantagen eller blomsterlandet
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 25-05-2015, 23:56
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag ska leta om jag hittar dem, jag ska skriva till dig.

          H.Bassam
           
          Citera
          Bigflowers
          Inlägg 21-06-2015, 21:55
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem sedan:
          21-06-2015
          Medlem nr: 82 171



          Guldvatten är utmärkt gödsel.
          Man brukar ta 2delar urin och 8delar vatten, det luktar inte då.
          Till stora rosbuskar och Klematisar brukar jag ge starkare mix, 3delar urin 7delar vatten.

          Köpa flytande näring billigt=
          Äffärskedjan Netto säljer flytande gödsel för 16,90kr litern, det är verkligen prisvärt.
          Även kedjan Ö&B säljer flytande näring billigt, det var 17,90kr per liter.
          De är starka, det räcker med en kapsyl till 4-10liter vatten.


          --------------------
          M.V.H BigFlowers Zon 2-3
           
          Citera
          jo i ö-bro
          Inlägg 11-09-2015, 01:35
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          03-09-2015
          Medlem nr: 82 615



          CITAT (Raynyk @ 23-05-2015, 10:09) *
          Det borde inte vara någon fara för träden, men möjligen kan dina grannar ha något att anmärka på dina ständiga blottningar.


          Om det är mindre träd och buskar kan de faktiskt pinkas ihjäl. Det kräver iofs upprepat skvättande av outspätt "guldvatten" en kompis som brukade låta hunden vara lös på tomten fick några yakushimanum buskar "ihjälvattnade".
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 21-04-2017, 07:18
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag köpte gödning på Lidl.

          Rhododendrongödning och för frukt och bärbuskar.

          Stora fyrkantiga lådor med 2.5 kilo i varje för 35 kronor.

          I vanliga fall så har jag betalat nästan lika mycket för 500 gram Rhododendrongödning

          Nu är frågan, vågar man lita på dessa? Jag har nu rätt så fina blåbärsbuskar. Det sista jag vill är att döda dom med dålig gödning. Dom är ändå några år nu och har kostat en slant genom åren
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon