Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > renovera gammal damm
          sofiaq
          Inlägg 09-07-2012, 12:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem sedan:
          03-02-2008
          Medlem nr: 13 883



          Hej,

          Vi köpte hus för ett par år sen, och i trädgåren finns en gammal gjuten damm som är blåmålad. Färgen börjar flaga rejält, och näckrosorna som fanns en gång i tiden har dött.
          Dammen finns precis intill ett äppelträd, så det är lite jobb att hålla rent den, och den hade nog mått bra av att bli man tar ett tag med håven varje dag.
          Det finns iris planterad precis framför dammen, så den är skymd. På andra sidan finns bergenia planterad.

          Min tanke är att byta plats på irisen och bergenian, så att man ser dammen från resten av trädgården. Irisen har för övrigt vuxit så mycket att den sprängt loss en den sten från kanten.

          Jag vill även måla hela botten och fräscha till, samt plantera nya näckrosor.

          Det finns en pump till dammen, men inte någon reningsverk. Vad rekommenderar ni för något?

          Vilken färg använder jag för att måla? Vad kan jag använda för material för att sätta fast de stenar som sprängts loss?

          När dammen byggdes kopplades ett rör som går från en regntunna ut i rabatten med iris. Det här röret har fungerat bra fram tills nyligen. Nu verkar det ha blivit lite stopp. Vattnet rinner ut, men mycket långsammare än tidigt. Någon som har tips på hur detta kan hanteras utan att behöva gräva upp hela gången och rabatten som ligger mellan tunna och damm?

          Tacksam för svar!
           
          Citera
          Danne67
          Inlägg 09-07-2012, 17:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          18-10-2009
          Medlem nr: 26 565



          CITAT (sofiaq @ 09-07-2012, 13:00) *
          Hej,

          Vi köpte hus för ett par år sen, och i trädgåren finns en gammal gjuten damm som är blåmålad. Färgen börjar flaga rejält, och näckrosorna som fanns en gång i tiden har dött.
          Dammen finns precis intill ett äppelträd, så det är lite jobb att hålla rent den, och den hade nog mått bra av att bli man tar ett tag med håven varje dag.
          Det finns iris planterad precis framför dammen, så den är skymd. På andra sidan finns bergenia planterad.

          Min tanke är att byta plats på irisen och bergenian, så att man ser dammen från resten av trädgården. Irisen har för övrigt vuxit så mycket att den sprängt loss en den sten från kanten.

          Jag vill även måla hela botten och fräscha till, samt plantera nya näckrosor.

          Det finns en pump till dammen, men inte någon reningsverk. Vad rekommenderar ni för något?

          Vilken färg använder jag för att måla? Vad kan jag använda för material för att sätta fast de stenar som sprängts loss?

          När dammen byggdes kopplades ett rör som går från en regntunna ut i rabatten med iris. Det här röret har fungerat bra fram tills nyligen. Nu verkar det ha blivit lite stopp. Vattnet rinner ut, men mycket långsammare än tidigt. Någon som har tips på hur detta kan hanteras utan att behöva gräva upp hela gången och rabatten som ligger mellan tunna och damm?

          Tacksam för svar!


          Hej

          Kan tyvärr inte svara på vilken färg som är bäst. Dock vet jag att man kan köpa 'latexduk på burk', säljs bl a på Koi Huddinge. Ägaren arbetar dessutom med att anlägga dammar så man kan alltid fråga honom om vad som är bäst (eller ringa/besöka t ex Garden Aquatica - de är också duktiga) Finns naturligtvis många fler, men det är dom jag känner till och har förtroende för.

          Vad gäller stopp i röret så är det enklaste att testa med en kraftig högtryckstvätt, egen eller en grannes (bered dig på att bli blöt :-) ). Fungerar inte det så kan man till de flesta högtryckstvättar koppla en speciell tunn ganska styv slang med ett munstycke som sprutar bakåt mot dig (gjort för att rensa i rör och avlopp). Är riktigt effektivt. Tror de kostar ca 7-800 kr. Om du inte har tillgång till en högtryck så finns det antagligen att hyra. T ex Hyreshuset brukar kunna hjälpa till med det mesta... Kostar några kronor men man slipper riva upp en massa :-)

          Lycka till

          /D

          Redigerat av Danne67: 09-07-2012, 17:48
           
          Citera
          sofiaq
          Inlägg 11-07-2012, 10:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem sedan:
          03-02-2008
          Medlem nr: 13 883



          Tack för tips! SKa ta mig an projektet snart smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-05-2024, 02:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon