Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Designidéer för oanvänd backe
          Arooon
          Inlägg 20-08-2021, 13:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          20-08-2021
          Medlem nr: 95 236



          Bifogad fil  63BE76B0_74EB_42E9_99C8_9BCB34A7197E.jpeg ( 237.12k ) Antal nedladdningar: 4
          Hej alla! Jag behöver er hjälp/idéer med denna slänt/backe. Bilden visar slänten, vår uteplats till höger och till höger går även en trappa upp till vårt hus.

          Slänten är brant och tar stor del av vår tomt (den fortsätter även till höger om trappan) varför jag vill använda den och göra den så användbar/vacker/funktionell som möjligt. Jag funderar på en slingrande gång (se målat på bilden) (lutningen blir ju mindre då) där man kan gå förbi växter av olika slag och pallkragar. Gärna så underhållsfritt som möjligt. Jag är, som ni märker, tidigt ute i mina tankar och vill gärna få andra idéer på vad som kan göras, vad som kan odlas och andra idéer.

          Väderstreck: Syd. Stockholmsområdet
          Jag har dålig koll på jord men Rhodedondron växer dåligt, tistlar, smultron och ormbunkar verkar växa bra. Det har tidigare vuxit mängder av tistlar som jag nu tagit bort.

          Tack på förhand smile.gif

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  154B7CF1_3916_4656_B657_DEF7F3230E01.jpeg ( 56.94k ) Antal nedladdningar: 1
           
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Kakaduan
          Inlägg 31-08-2021, 14:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Hej!

          Jag tycker att din idé med slingrande gångar låter utmärkt! Dock skulle jag nog försöka hålla gångarna så platta som möjligt, alltså så lite lutning som möjligt så att det blir lätt att gå där, och sedan ha några trappsteg till nästa nivå (om det går att förstå hur jag menar) = istället för att det blir en lång lutande stig så blir det ett antal platta gångar med trappsteg mellan nivåerna. Det blir ju trappa varannan gång till höger och varannan gång till vänster precis som i din slinga.

          Ungefär som på den här bilden fast jag förstår att dina "terrasser" kanske kommer att vara smalare...
          https://www.bhg.com/gardening/landscaping-p...48-2cc250dcca3f

          Det behöver ju inte vara regelrätta trappor på varje ställe utan kan vara några stenar eller stockar så att man varierar lite... Vid någon trappa kan man sätta en båge/valv så att man känner att man kommer in i ett nytt "rum". Lite högre växter (häck/buske/thuja - vad man nu gillar) på något ställe gör att man inte ser hela slänten på en gång (=tråkigt) utan man får upptäcka den allt eftersom man går längst stigarna.

          Kakaduan

          Redigerat av Kakaduan: 01-09-2021, 13:08
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DOC210901.pdf ( 25.72k ) Antal nedladdningar: 9
           
           
          Citera

          Inlägg i den här tråden


          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon