Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad göra med en massa flishögar? Kan man odla?
          Nybörjarträdgård
          Inlägg 06-06-2021, 20:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          02-05-2021
          Medlem nr: 94 258



          Hej!

          Har skaffat mig en stuga där trädgården är lite kaosartad... Det ligger rishögar lite här och var och en hel del högar med träflis. Efter att ha googlat lite så ser det ut som att man faktiskt skulle kunna odla på träflishögarna, men hur går man till väga? Jag tror högarna är 1-2 år gamla och består nog främst av flis från barrträd (gran och tall).

          Tomten är ganska kuperad så jag har också tänkt att man kanske kan ta kvistarna och slänga ner riset i lite gropar, därefter lite flis och därefter har jag förstått att man ska lägga på jord och lite annat, men jag vet inte riktigt vad och hur så alla tips mottages tacksamt smile.gif
           
          Citera
          masa
          Inlägg 15-06-2021, 15:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Flis från barrträd kan du lägga runt surjordsväxter utan att mylla ned. Kanske kan du använda det i gångar mellan odlingsbäddar.Däremot går flis från lövträd och buskar mycket bra att använda som täckning på odlingsbäddar. Det bildas humus av flisen på förvånansvärt kort tid, utmärkt jordförbättring.Jag har odlat i gamla flishögar med 15-20 cm flis kvar, och resultatet har varit förbluffande. Ett år odlade jag squashplantor, de blev så våldsamt stora att de kollapsade under sin egen tyngd. Man skall hämta lite skogsjord så att man får med sig svampmycel. Då går nedbrytningen av flis snabbare. Det brukar poppa upp mängder med svamp under hösten i odlingsbäddar som jag täckt med flis. Man skall använda flis från ganska tunna träd och grenar, max 7-8 cm.
          Googla på Ramial Chipped Wood, RCW, betyder ungefär flisade trädgrenar. Jag har använt RCW i mer än 10 år.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 02:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon