Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Hjälp! Döende kaktusskott, Stannat i växten och vissnar sakta
          SunnySunshine
          Inlägg 30-01-2020, 16:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          30-01-2020
          Medlem nr: 90 547



          Hej!

          Jag tog fröer från en gigantisk kaktus som jag inte vet namnet på, men vars frökapslar "exploderade" för att skjuta iväg sina fröer - därför kallar vi den för popcornkaktus (här har någon filmat en likadan)

          När jag ett år senare planterade dem (50/50 blomjord och sandstrandssand) började de gro fint inom någon vecka. Efter några veckor stannade de i växten, och har varit samma storlek sedan ca september. Som ni ser har plantorna i den ena krukan vuxit sig betydligt större än i den andra.

          De större plantorna, som alltså bara är några cm höga, har börjat vissna kring bladen, och plantorna ser mer uttorkade ut än de gjort tidigare. Jag har läst på olika forum att det värsta man kan göra är att övervattna, så jag ger dem ca 1 msk varannan vecka, ibland från botten av krukan, ibland ovanifrån men inte direkt på plantorna. Hur kan jag få de här stackarna att överleva mig och mina svarta fingrar, och dessutom växa sig stora och starka?

          De har hela tiden stått i samma fönster, och har det alltså ganska svalt nu givet att rutan är kall.

          Håller tummarna för att det finns någon kaktusgud här som kan hjälpa mig!

          Tack på förhand!


          WhatsApp Image 2020-01-30 at 16.29.30.jpeg



          WhatsApp Image 2020-01-30 at 16.29.30 (1).jpeg



          WhatsApp Image 2020-01-30 at 16.29.30 (2).jpeg


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  WhatsApp_Image_2020_01_30_at_16.29.30__3_.jpeg ( 178.13k ) Antal nedladdningar: 4
          Bifogad fil  WhatsApp_Image_2020_01_30_at_16.29.30__2_.jpeg ( 119.64k ) Antal nedladdningar: 6
          Bifogad fil  WhatsApp_Image_2020_01_30_at_16.29.30__1_.jpeg ( 157.62k ) Antal nedladdningar: 4
          Bifogad fil  WhatsApp_Image_2020_01_30_at_16.29.30.jpeg ( 101.13k ) Antal nedladdningar: 6
           
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 31-01-2020, 15:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag hade samma tanke som Ruda först, att det var en Skvätt-iväg, alltså ingen kaktus utan en Euphorbia. Men växten på filmen är ju ingen Skvätt -iväg men kan mycket väl vara en trekantseuphorbia
          https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformati...seuforbia/#Body
          men vad jag vet så sprätter den inte omkring frön.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 12:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon