Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosoro, hur klarar rosorna denna märkliga vinter
          ewa zon 3
          Inlägg 23-04-2007, 18:50
          Länk hit: #21


          Gäster






          Här hos mig i zon 3 har de flesta rosorna klarat sig bra men inte White Cover som vi har får klippa jämns med marken, svart ända ner.
          Den har klarat tidigare vintrar fint men förra året ville dom inte gå i vintervila utan var i full tillväxt med blommor och skott när kylan kom.
          Även en Katarina Zeimet, som jag provar att ha i stor kruka ute året runt, ser ut att ha klarat sig hyfsat men det är väl en tuffing?

          /Ewa

           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-04-2007, 18:59
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          mina miniatyr rosor frös ner ordentligt i vinter . dom somnade in och en mild vinter så vet inte varför dom frös ner dom vaknade inte heller i vinter trodde dom skulle klara sig fint då snön täckte dom . men har klippt ner allt dött å dom lever men grenarna är jätte små typ 1-5cm eller nåt . men dom får stå kvar där i marken . mina andra rosor klarade sig jätte fint
           
          Citera
          renate
          Inlägg 23-04-2007, 21:04
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Dina minirosor kommer säkert flaxs,en del av mina är likadånt.Och komma de inte köper jag nya Konsumrosor,de är billiga.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 23-04-2007, 23:08
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag tror man behöver några sjuka, döende, frystorkade dumrosor för att riktigt kunna uppskatta alla de andra som pålitligt stånkar på.

          Jag har alldeles för många Mozart, men konstigt nog hade de inte frusit sönder så mycket hos mig. Fast kande lite mer än vanligt för de brukar inte frysa alls.

          Kom på att också Graham Thomas och HC Andersen frös mer än vanligt i år, men de brukar komma igen snabbt så det bekymrar mig inte. Däremot är det lite underligt att Rugosorna inte kommit igång snabbare hos mig, när nu till coh med känsliga klättrare kan göra det. Jag har ett femtontal rugosor. Förresten är Louis Bugnet en riktig tjurskalle. Men det gör ingenting, också ett par kvistar med blad och blommor räcker för att den ska få stå kvar.

          Blekgula klättraren Leverkusen som ska vara ett problembarn gör sig väl hemmastadd hos mig också och frös inte alls. Och - förvånande - den lila, moderna fantastiskt vackra Rhapsody in Blue är en klättrare! Sätter man den djupt och på kulle, dvs med ockuleringsstället djupt men planteringsbädden ca 15 cm upp från befintlig marknivå, så klarar den livet galant. Jag har fyra plantor, alla på olika ställen. Till och med den jag glömde i halvliten kruka över vintern klarade sig (fast med nedskärning).

          Ni som gillar lila rosor med blommor i mycket olika nyanser och starkt gulvit mitt, lite gammeldags tufsig blomform och ljuuuvlig doft och som kan tänka er en låg klättrare eller hög buske - kolla in Rhaspody in Blue. Kan tänka mig att den med god plantering skulle klara mycket mer än zon 3 som den är rekommenderad för. Bilder (men utan doft)

          Lånad från AOTs Roslista av Caroline Hörner. Så här olika ser blommorna ut på en och samma buske!





          Redigerat av Cilla: 23-04-2007, 23:11


          --------------------
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-04-2007, 23:13
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Cilla @ 24-04-2007, 00:08) *
          Ni som gillar lila rosor med blommor i mycket olika nyanser och starkt gulvit mitt, lite gammeldags tufsig blomform och ljuuuvlig doft och som kan tänka er en låg klättrare eller hög buske - kolla in Rhaspody in Blue. Kan tänka mig att den med god plantering skulle klara mycket mer än zon 3 som den är rekommenderad för. Bilder (men utan doft)

          Lånad från AOTs Roslista av Caroline Hörner. Så här olika ser blommorna ut på en och samma buske!


          en sån lägger jag till på önskelistan
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 14:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon