Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosor och blåst, Hur många zoner skall man räkna upp?
          Bee
          Inlägg 27-04-2007, 08:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Jag tänkte ge mig på det här med rosor igen. Har alltid varit svag för dom men det är inte alltid jag lyckats.

          Jag har lärt mig av er här på Odla att man skall gå upp en zon för att öka förutsättningarna men hur är det med blåst? Det blir en del blåst i den nya rabatten som skall grävas upp och jag vill gärna sätta rosor där. Nu när grannarna har tagit bort sina stora vinbärsbuskar blir det en solig och bra plats förutom just blåsten.

          Jag tror jag bor i ett "blåshål" smile.gif Det sägs vara Zon 2 här men Zon3-rosor har inte trivts. Skall jag gå på Zon4 eller 5 rentav?


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 27-04-2007, 09:13
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Jag har en blåsig framsida i zon 3-4 så jag förstår vad du menar, började med klena rabattrosor som dog ganska snabbt, sedan har jag provat mig fram, men Kanada rosorna är dom jag är mest nöjd med där, dom fryser aldrig ner och blommar hela sommaren.
          Men några rabattrosor höjer sig över mängden och klarar min kalla framsida och det är The Fairy, Bonica 82, Sommerwind.
          Och det finns en massa tuffa vackra gammaldags rosor som går i zon 4-5. Kika i mitt album och hojta till om du fastnar för något så ska jag svara. På min blåsiga framsida i hörnet har jag idag en Flammentanz och den är jag mycket glad i/ Österläge.
          Men det finns en tuff Austinros som jag höjer till skyarna Mary Rose, zon 5 kolla den. Har 5 st av den älsklingen.
          Så jag tror det är bra att du väljer zon 4-5 rosor dom lär du få behålla och det finns massor att välja på.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 27-04-2007, 10:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Men Gud så vackra bilder du har i ditt album! Där kan man drunka, försjunka, i romantiska drömmar wub.gif

          Tack för förslagen. Mary Rose skall jag kolla vidare på, absolut! Och Bonica82. Jag blev lite nyfiken på Claude Monet. Jag har ett utrymme i en rabatt där det stod en ros för 10 år sen, flankerad av två gamla rosa buskrosor (kan inte namnet, dom stod där när vi flyttade hit för 27 år sen). Jag har haft allt möjligt där inkl vitlök o lavendel. Det är ca 1,5 m mellan de två gamlingarna. Allt utom de två är uppgrävt nu. Skulle Claude kunna klara sig där tro?

          Jag noterade på några av dina bilder att du har både gula och rosa rosor ihop. Så vackert! Jag trodde inte det kunde vara så fint men det var det. Tack för inspirationen.

          Återkommer med fler frågor efterhand. Mina två rosböcker har försvunnit bakom ngt i någon av bokhyllorna. Dom har ju inte varit tittade i på säkert 10 år. Det har förstås hänt en del på rosfronten sen dess.


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-04-2007, 11:04
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          satsa du på robusta z4-5 rosor som vindskydd -sedan kan du säkert sätta kinkeputtar -när de första vuxit till sig
          Finns en del rosor i mina album med -de gamla albumen ..Jag bor i västerbotten -sp kan jag ha rosor så kan du .. smile.gif

          Redigerat av kerstin z5-6: 27-04-2007, 11:04


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 27-04-2007, 12:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Claude Monet är en klenis som jag hade i kruka i två år, så grävde jag ner den i höstas och täckte den mycket noga t.o.m väv på toppen av högen, den klarade sig är full av skott nu. Det är en max zon 3 ros, så du får avgöra själv om du vill täcka noga, men annars är den perfekt i en kruka som jag sedan övervintrade i gargaet. Rosen köpte jag hos Flora Linnea.
          Rosenposten har tagit in en massa fina Delbardrosor i år om man är svag för randiga läckerheter som Kerstin och jag är.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-04-2007, 16:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          kan man inte skydda rosorna på vintern plus bygga vindskydd så man kan ha sina zon 2-3rosor där
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 17:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon