Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med tomater. (Bilder)
          Jonsam
          Inlägg 14-06-2020, 20:39
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-04-2020
          Medlem nr: 91 187



          Hej

          Behöver hjälp med mina tomater.
          Bifogar bild.

          Vad har känt? Det är en av 3 plantor som är såhär. De står ute. Soligt läge (vindskyddat också) men inte för mkt sol. Planterade om dem för ca 2 veckor sedan. Plant jord och kogödsel. Gav idag biobact tomatnäring för första gången.

          Är plantan körd. Kan jag knipsa av bladen som ser mest skadade ut?
          Vattnar varje dag.
          Kan problemet vara att jag knipsat den fel (tror jag)? Den har ju dock växt sen jag knipsa av en gren från den. Det gjordes när plantan var liten.
          Sista bilden är på en friskare planta.

          Tacksam för alla tips!

          Redigerat av Jonsam: 14-06-2020, 20:43
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  AE7DDBFF_6B52_4DA2_9986_9F176A6FBAF0.jpeg ( 89.01k ) Antal nedladdningar: 10
          Bifogad fil  228EC3B7_ABFE_4811_9A56_6F135EBF5D17.jpeg ( 67.9k ) Antal nedladdningar: 6
          Bifogad fil  D13F9D2B_CDD2_40BF_B73B_578D072C24DD.jpeg ( 72.72k ) Antal nedladdningar: 3
          Bifogad fil  2FECB6DC_E010_45D2_A242_E0583A1E6C92.jpeg ( 112.32k ) Antal nedladdningar: 6
           
           
          Citera
          masa
          Inlägg 15-06-2020, 11:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Det ser ut som att du har knipsat av huvudstammen,då får du låta en tjuv ta över. Tjuvar är de skott som kommer från bladvecken. De andra bilderna med lila undersida på bladen tyder på fosforbrist. Det behöver inte betyda att det är brist på fosfor i jorden, utan plantan kan ha svårigheter med upptaget. Det är ganska vanligt tidigt på säsongen när jorden inte har blivit uppvärmd, men brukar inte vara något problem längre fram.
           
          Citera
          Jonsam
          Inlägg 15-06-2020, 14:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-04-2020
          Medlem nr: 91 187



          CITAT (masa @ 15-06-2020, 12:26) *
          Det ser ut som att du har knipsat av huvudstammen,då får du låta en tjuv ta över. Tjuvar är de skott som kommer från bladvecken. De andra bilderna med lila undersida på bladen tyder på fosforbrist. Det behöver inte betyda att det är brist på fosfor i jorden, utan plantan kan ha svårigheter med upptaget. Det är ganska vanligt tidigt på säsongen när jorden inte har blivit uppvärmd, men brukar inte vara något problem längre fram.


          Tack för svar!
          Tror du den går att rädda ändå trots att jag råkat knipsa av fel?
          Tycker plantan ser så torr och trött ut. Bladen är liksom torra. Trots att jag vattnar regelbundet.
          Och sen det lila på det också. De andra plantorna ser inte likadana ut...
           
          Citera
          masa
          Inlägg 15-06-2020, 15:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Det är inget problem att låta en tjuv bli ny stam.

          Plantan på den första bilden ser inte att må så bra. Du har inte vattnat för mycket? Det är kanske bäst att kolla rötterna. Dra i plantan och se om den lossnar lätt från jorden. Tomatplantor kan man hantera ganska vårdslöst och få dem att växa igen. Man kan klippa av hela plantan ovan jord och sätta den i ett kärl med vatten och det bildas strax rötter och sedan kan man plantera om den i ny jord. Det händer ofta att avklippta tjuvar som har ramlat ner på marken, får rötter och börjar växa om jorden är tillräckligt fuktig.
           
          Citera
          Jonsam
          Inlägg 15-06-2020, 18:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-04-2020
          Medlem nr: 91 187



          CITAT (masa @ 15-06-2020, 16:07) *
          Det är inget problem att låta en tjuv bli ny stam.

          Plantan på den första bilden ser inte att må så bra. Du har inte vattnat för mycket? Det är kanske bäst att kolla rötterna. Dra i plantan och se om den lossnar lätt från jorden. Tomatplantor kan man hantera ganska vårdslöst och få dem att växa igen. Man kan klippa av hela plantan ovan jord och sätta den i ett kärl med vatten och det bildas strax rötter och sedan kan man plantera om den i ny jord. Det händer ofta att avklippta tjuvar som har ramlat ner på marken, får rötter och börjar växa om jorden är tillräckligt fuktig.


          Håller med dig. Ser inte alls ut att må så bra. Inte som de andra.
          Jag är helt ny på detta men om den lossnar lätt, hur ska jag då göra sen? Plantera om den eller kapa den? Kan ju kanske vara så att det är för mkt vatten men jag tror inte det. Känner på jorden innan och den är alltid torr då jag vattnar. Sen har jag förvisso småttingar här hemma som jag upptäckt vid två tillfällen vattnat lite extra. När slangen är framme så är de snabba på att ta den och vattna både gräset och allt annat också.

          Hur ofta ska jag tillföra näring tycker du? Både för denna planta men även de andra som mår bra än så länge. Jag läser så olika saker. En del skriver att man bör vattna med näring lite varje dag och en del skriver att det räcker någon gång i veckan. Brukar blanda ut 2 kapsyler biobact tomat i 5 liter vatten ungefär.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-06-2020, 20:11
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om du planterade om dem i plantjord och kogödsel bara för 2v sedan så ska du nog inte hålla på och gödsla dem, för mycket gödning är mycket värre än för lite. Låt plantan få rota sig väl och använda upp det mesta av näringen i jorden först + jag skulle göra egen gödning typ nässelvatten och guldvatten. Det är många som fått missbildade tomatplantor av ekologisk flytande gödning iår det lär ska ha råkat komma in nått ogräsbekämpningsmedel i nån av ingredienserna som tomat verkar vara extra känslig för så även om jag förespråkar ekologisk odling hade inte jag vågat använda köpt sån förrän de rett ut i vilka produkter det finns bekämpningsmedel


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Jonsam
          Inlägg 15-06-2020, 20:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-04-2020
          Medlem nr: 91 187



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-06-2020, 21:11) *
          Om du planterade om dem i plantjord och kogödsel bara för 2v sedan så ska du nog inte hålla på och gödsla dem, för mycket gödning är mycket värre än för lite. Låt plantan få rota sig väl och använda upp det mesta av näringen i jorden först + jag skulle göra egen gödning typ nässelvatten och guldvatten. Det är många som fått missbildade tomatplantor av ekologisk flytande gödning iår det lär ska ha råkat komma in nått ogräsbekämpningsmedel i nån av ingredienserna som tomat verkar vara extra känslig för så även om jag förespråkar ekologisk odling hade inte jag vågat använda köpt sån förrän de rett ut i vilka produkter det finns bekämpningsmedel


          Tack Åsa! Det hade jag ingen aning om ang bekämpningsmedlet i eko näringen!
          Jag har bara gödslat vid två tillfällen hittills. Det är nog ca 3 veckor sen jag omplanterade dem. O den började nog må dåligt ganska direkt. Jag minns dock inte om det är en av plantorna som jag hade råkat haft två i en mindre kruka som jag sedan delade när jag omplanterade dem. Kan det ha betydelse? Jag kanske har skadat rötterna?
          Tack för tips om egen gödning. Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag gör egen? Som sagt, helt nytt område för mig! :-) funkar den blandningen till annan odling också? Kålrabbi tex?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-06-2020, 20:34
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det funkar till allt men späd minst 10ggr gärna mer ifall du vattnar ofta med gödning


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 03:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon