Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
Laddar varukorgen
0 kr(0 st)
  • Totalt: 0 kr
Till kassan

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V   1 2 3 > »   
Skriv svarNytt inlägg
> Passionsblomma, Hjälp mig, fråga mig, eller snacka om passiflora!
juddan
Inlägg 13-05-2008, 18:18
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 14 755

Jag har kommit på att passiflora är ett underbart släkte med många otroligt häfftiga och vackra växter, så jag tänkte starta en ny tråd med lite passiflora snack.
Själv vet jag alldeles för lite om dom. Jag har fyra passiflora sorter själv. Några frösådda rätt gamla stora och vackra passiflora edulis, alltså en vanlig passionsfrukt som man köper i affären. En av dom har blommat en gång fast dom är säkert sex år snart. Sen har jag köpt en sån här vanlig passiflora som brukar finnas i affären, fast en lila. dom tyker upp ibland på blomaffärer. jag vet inte vad den heter. Sen så har jag i år frösått en granadilla, som ´har kommit upp och har sååå vackra blad, den ser så skör och vacker ut, och den ska tydligen få gräddvita blommor och jätte goda frukter. jag har också frösått en Maracuya som precis har kommit upp, den ska tydligen vara en lian, spännande. också från en frukt, rätt så sur och stor. sen har jag frösått en röd passionsblomma som inte har kommit upp som hette något med passiflora Qungularis eller nåt.

Nu vill jag veta vad ni har och om ni vill rekomendera någon speciell sort, berätta om något eller fråga mig om nåt. Jag skulle gärna vilja veta om någon sort som är häfftig eller speciell, gärna någon som man lätt får att blomma och som blommar mycket, men som kanske ändå är speciell. Eller så snackar ni om vad ni vill om passiflora! /Judit

--------------------
Odlar i Umeå, zon 5

Citera
Christer i Falkö...
Inlägg 13-05-2008, 18:53
Länk hit: #2

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

Jag har P. edulis(ganska unga ett flertal), P.caerulea, P."Amethyst" och P. subpeltata. Den sistnämnda blommade redan första året med stora vita blommor. Bladen har dock en doft av bränt gummi. Frukt gav den också, mjölkvita ungefär som hade mycket innehåll. Men smaken var också av bränt gummi :-) Trvlig och starkväxande. Stod ganska så kallt över förra vintern och blommade då bra på sommaren. I år har den stått varmt, så nu blir det spännande att få se hur den reagerar på det. Finns rätt många som har passionsblommor här på Odla.
Christer.

--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
hjärtegull
Inlägg 15-05-2008, 07:55
Länk hit: #3

Medlem
Antal inlägg: 192
Medlem nr: 11 377

Jag efterlyser tips och inspiration på olika spaljeér och uppbindnings-sätt av passiflora.

Mina små älsklingar börjar bli allt annat än små, och det känns som att dom håller på att växa ur sina spaljeér.

Så fram med kameran och fotografera nu! : )

--------------------
Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
Kee
Inlägg 15-05-2008, 08:25
Länk hit: #4

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

Jag köpte en 120cm spaljé i bambu från Plantagen att låta mina sockerärtor och passios att klättra på (kan ta bild senare). Bambu är både snyggt och funktionellt enligt mig, och jag får nog försöka styra passion lite för rent teoretiskt skulle jag kunna ha en spaljé som gick upp till grannen och nästa granne också för passion växer verkligen något makalöst! Jag antar att passion, liksom allt annat vill växa uppåt, men om man kan styra den neråt en bit när den nått och passerat slutet på spaljén (vilken den har för ngn månad sen) så har man ju täckt en större del av spaljén samt fördröjt tidpunkten då den når grannens balkong plus att man får mer av en "grön vägg" med spaljén...

--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
juddan
Inlägg 15-05-2008, 19:16
Länk hit: #5

Medlem

oj, p. suspendata lät ju verkligen som något att sattsa på! Vad häfftigt Christer, den måste vara jätte vacker. Är den gammal nu? P.caerulea och P."Amethyst", hur är dom?
/Judit

Redigerat av juddan: 15-05-2008, 19:17

--------------------
Odlar i Umeå, zon 5

Citera
Christer i Falkö...
Inlägg 15-05-2008, 19:24
Länk hit: #6

Medlem

Caerulean är den vanliga blå och väldigt bra om den får stå ute på sommaren. En god vän har den i söderläge med full sol hela dagen och den blommar hysteriskt. Men jag har för mig att man rekommenderar halvsoligt men ljust. Amethyst har jag ingen bild på, men den är lila och jag sköter om min som den vanliga blå. Funkar bra. Subpeltatan är väl inne mot sitt tredje år nu. Har haft den både kallt och varmt och bägge verkar fungera bra. Alla är nu utställda för året och får ta eventuella frostknäppar. Hade -3 häromnatten och det berörde dem inte nämnvärt. Har tagit sticklingar på P.subpeltatan och de verkar ta sig, även på P. amethyst, men de verkar vara grinigare i år. Blir det några över kan jag skicka till den som vill ha. Bilden på P. subpeltata är på den första blomman. Där är den ganska liten, de brukar bli rätt stora.
Christer.

--------------------

Citera
juddan
Inlägg 16-05-2008, 13:13
Länk hit: #7

Medlem

Åh vad kul med allt blommande. Hoppas jag lyckas få mina att blomma sådär i år med. Är det lätt att få sticklingar på passifloror? Hur gör du för att få dem att rota sig?

--------------------
Odlar i Umeå, zon 5

Citera
Christer i Falkö...
Inlägg 16-05-2008, 15:19
Länk hit: #8

Medlem

Klipper av ett toppskott 810-15cm långt och tar bort alla blad utom två) strax under ett blad, det är där de nya rötterna kommer fram. Sätter den i lätt fuktig jord och varmt. Brukar inte behövas någon plastpåse över.
Brukar gå rätt fort, men ibland kan det ta några veckor innan den får lust att sätta igång.
Christer.

--------------------

Citera
sagani
Inlägg 17-05-2008, 21:39
Länk hit: #9

Medlem
Antal inlägg: 60
Medlem nr: 10 031

Jag har också fastnat lite för Passiflora. smile.gif
Detta året testade jag att dra upp Passiflora Edulis från frö, och visst har de kommit upp, men det ser inte rätt ut unsure.gif

De har blivit ca 7-8 cm höga, men det är bara blad i toppen, och det hela ser väldigt rangligt ut g.gif
Ska det vara så, eller har jag gjort fel på ngt vis? Jag följde odlingsanvisningarna nitiskt, nybörjare som man är wink.gif

Vad ska jag göra, ställa ut dem i uterummet (ca 15 grader dygnet om), eller ska de få stå kvar inomhus, o söderfönster?

dunno.gif

Citera
Christer i Falkö...
Inlägg 18-05-2008, 06:08
Länk hit: #10

Medlem

De ser annorlunda ut som småplantor. Att de är rangliga beror ju på att de är klättrare, de behöver alltså en spalje att växa på. Ställ ut dem i uterummet nu, det mår den bra av, söderfönster nu är sällan bra för någon växt, solen bränner illa.
Christer.

--------------------

Citera
Tosan
Inlägg 18-05-2008, 09:14
Länk hit: #11

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

Jag har 2 frågor... Jag har en P. Caerulea, köpt från odla tillsammans med 2 sorter till, och en frösådd P. Coerulea (enligt fröpåsen) Jag antar att det rätta ska vara P.Caerulea på båda, eller är det olika sorter?
Och tydligen är passifloror väldigt goda, för nu har kisse snaggat min frösådda och klippt av toppen -cry-.gif Snälla, säg att den klarar sig...

Har satt frön från Quadrangularis, Edulis, Mollissima, och Tenuifila, men inget har kommit upp än, men det kan ju tydligen ta ett helt år..

--------------------
Stolt HBT-kompis

Citera
Christer i Falkö...
Inlägg 18-05-2008, 09:29
Länk hit: #12

Medlem

Visst kommer den att klara sig! Se det som en toppning helt enkelt.
Christer.

--------------------

Citera
Tosan
Inlägg 18-05-2008, 14:55
Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Christer i Falköping @ 18-05-2008, 10:29) *
Visst kommer den att klara sig! Se det som en toppning helt enkelt.
Christer.

Åh tack! Det låter bra. Jo jag vet ju att man ska beskära dem rätt hårt emellanåt, men den är ju så liten än stackarn...

--------------------
Stolt HBT-kompis

Citera
lissa
Inlägg 18-05-2008, 15:07
Länk hit: #14

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

Det här är en Caerula,som jag har 2 av, men bara en blommar än. Sen har jag 2 Edulis som aldrig har blommat. Jag har hört att den ofta väntar till den har blivit 2-3 år, så då borde den blomma nästa sommar....hoppas jag iafBifogad fil  DSCN4115.JPG ( 54.59k ) Antal nedladdningar: 52

--------------------

Citera
juddan
Inlägg 22-05-2008, 21:03
Länk hit: #15

Medlem

Är det någon som vet någon bra, gärna svensk frösida där man kan beställa passionsfröer? /Judit

--------------------
Odlar i Umeå, zon 5

Citera
Tosan
Inlägg 22-05-2008, 21:12
Länk hit: #16

Medlem

Rara växter har jag beställt flera sorter från. Impecta har åxå ett par.

--------------------
Stolt HBT-kompis

Citera
Eva i Höga
Inlägg 23-05-2008, 09:17
Länk hit: #17

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

Det var en bra tråd! Har för första gången en passiflora i år och ska nu göra som Christer och sätta ut den. Hoppas det går bra. Har även tagit en stickling och satt i jord med plastpåse över. Lyckas jag nu ska jag skaffa fler sorter, de växer ju så det knakar. Kul!

--------------------
Eva

En som inte gör dumheter som ung,
gör det som gammal!

Citera
Kee
Inlägg 23-05-2008, 12:06
Länk hit: #18

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

Kan man artbestämma genom att titta på bladen? Jag har ju en caerula (artbestämd genom blomman) som ju har femflikiga blad. Jag undrar om det är någon passion som är ensam om att ha treflikiga blad? Jag har nämligen en treflikig som ännu bara är en liten stickling. Den verkar inte trivas i söderläge lika bra (växer inte lika fort, men verkar inte ta skada av det) och det vore intressant att veta vad det är för sort och hur den ska skötas.

--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
Margaretha
Inlägg 23-05-2008, 15:51
Länk hit: #19

Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

Jag har mina ute hela året på en inglasad söderbalkong - jättehett på sommaren och minst +4 grader på vintern med hjälp av fläkt - och de växer och blommar så det knakar. Jag låter dem klättra - med min hjälp -på en konformad 1,5 meter lång spalje och när vi kommit ända upp får de växa nedåt ett tag - och det är då de verkligen sätter igång och blommar. Då lindar jag dem runt, runt tills de täcker spaljen helt. Och får då också blommor på alla sidor runt om konen.
Till advent lindar jag ljusslingor runt, runt uppifrån och ner och har på så sätt två gröna "granar" på balkongen! wub.gif

Lycka till !

Citera
Christer i Falkö...
Inlägg 23-05-2008, 15:58
Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Kee @ 23-05-2008, 13:06) *
Kan man artbestämma genom att titta på bladen? Jag har ju en caerula (artbestämd genom blomman) som ju har femflikiga blad. Jag undrar om det är någon passion som är ensam om att ha treflikiga blad? Jag har nämligen en treflikig som ännu bara är en liten stickling. Den verkar inte trivas i söderläge lika bra (växer inte lika fort, men verkar inte ta skada av det) och det vore intressant att veta vad det är för sort och hur den ska skötas.

Om det är en ren art kan man nog det, men de flesta sorterna är så korsade att det troligen är helt omöjligt att göra det. Men om du gnuggar lätt på bladen och det kommer en stank av bränt gummi kan det vara en Granadina. Det kan bli alldeles för varmt i söderläge för de flesta passionsblommor, om de står inne vill säga. Ute klarar en del det alldeles utmärkt. Jag tycker att du skall skydda den från solen, för då sätter den troligtvis fart och börjar växa ordentligt.
Christer.

--------------------

Citera

11 sidor V   1 2 3 > » 
Skriv svarNytt inlägg
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2019, 12:37

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon