Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bästa tipset mot spinn, Mest effektivt!
          mjaumuffins
          Inlägg 18-06-2008, 10:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          19-07-2007
          Medlem nr: 11 596



          Vad är ditt absolut mest effektiva mot spinn på balkongen???


          --------------------
          Mjau i zon 3 FINLAND
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-06-2008, 10:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Provado plus spray på icke ätbart, annars är det att hålla växterna i god kondition, duscha dem ofta + se till att vädra ifall det är inglasad balkong.

          Har man mycket ätbart och inglasad balkong skulle jag även titta på inköp av rovkvalster, då kan det vara värt sitt pris.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 19-06-2008, 20:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          För under 200:- får du hem 500 st rovkvalster.
          http://www.nyttodjur.se/


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 21-06-2008, 23:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Jag har provat med Provado plus-spray. men det fungerar lite sådär för mig. Oftast kommer de tillbaka rätt snart. även om man upprepar behandlingen. Det enda jag provat som fungerar bra hos mig är att duscha regelbundet. Ducha igen och igen och igen...

          Jag har haft spinnkvalsterinvationer ofta de senaste åren, man blir aldrig av med dem. Vardagsrummet är besmittat men köket har klarat sig än så länge. Så flytta inte besmittade växter mellan rummen utan isolera dem. eller skaffa okänsliga växter typ gummiplanta och liknande.

          Lycka till!
           
          Citera
          mello88
          Inlägg 25-06-2008, 18:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          03-03-2008
          Medlem nr: 14 365



          Vad är spinnkvalster? Hur ser de ut?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-06-2008, 09:06
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          för växter som går att doppa i vatten så tycker jag det är den bästa metoden .

          man häller upp ca 40-42gradigt vatten i en stor balja eller spann ,, sedan doppar man ner ''hela'' växten blad,blommor,stam,rötter alla även kruka,krukfat,övriga tillbehör . sedan så torkar man och städar där växterna har stått innan , exempel bord och hyllor . det brukar hålla borta spinnen en bra tid och det är helt ofarligt och man kan äta frukterna sedan . plus så blir växterna rena och man får det städat på köpet !! .

           
          Citera
          Danne_A
          Inlägg 08-09-2008, 23:45
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          29-11-2007
          Medlem nr: 13 231



          Är det någon som provat Spinnrovkvalster inomhus? Det är väl klart att man inte gärna släpper loss andra insekter inomhus....

          Hittade idag själv spinn på en citrusplanta... den åkte till badrummet, blev rejält nerskuren och sprayad med såpavatten... Provado skall vara otilräckligt mot spinn enligt förpackningen, men ändå tryckt ner några pinnar i jorden. Det tråkiga är att jag har 3 stora chiliplantor i samma i rum. På dessa har jag inte hittat några spinn än, men jag lär nog titta nog på dem några dagar.
           
          Citera
          Nauti
          Inlägg 15-02-2009, 18:42
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem sedan:
          06-06-2008
          Medlem nr: 16 626



          Oj, gammal tråd tongue.gif

          Redigerat av Nauti: 15-02-2009, 18:43


          --------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
           
          Citera
          ibbjarneby
          Inlägg 17-02-2009, 17:51
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-09-2008
          Medlem nr: 18 780



          jag skivar upp en vitlök på jorden det är bra mot spinn och ullöss.även persilja är bra.hälsningar bittan
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-02-2009, 19:45
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Tack för frågan

          Jag tycker att det är flaxss metod bäst , men jag vill säga att alla metoder ska göra flera gångar och ska göra noga , tillexampel någon som säga jag använder provado eller provado plus eller Spidermite eller såpa med T sprit eller utan , 80 procent sa att de haft bra resultat men 20 procent säger att de haft inte resultat, det räcker inte att köpa material och spreja dem, det är viktigt att följer föreskrift som befann på back.

          H:Bassam
           
          Citera
          Orange
          Inlägg 18-02-2009, 03:11
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          20-12-2008
          Medlem nr: 20 176



          1kork grønnsåpe + 1 kork rødsprit pr 1,5 liter vann. Tar både spinnmidd og lus (løss)
           
          Citera
          nelly.trott
          Inlägg 18-02-2009, 10:27
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 612



          CITAT (Orange @ 18-02-2009, 03:11) *
          1kork grønnsåpe + 1 kork rødsprit pr 1,5 liter vann. Tar både spinnmidd og lus (løss)

          jag använder samma recept dock lägger jag till en matsked solros olja i , då blir det nåt i still med spidermite plus man får mycket vackra och glansiga blad på köpet =)


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 18-02-2009, 16:06
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Tack för frågan

          du kan lägga några droppor Yes disk till en liter vatten och spreja på bladen över och under sidan, gör det flera gångar.

          H:Bassam
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-02-2009, 17:01
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          att man får tillbaka spinnet är ju inte så konstigt om man inte förbättrar miljön växten växer i och och sköter den bättre m.m.

          behandlar man mot spinn så gör man det för att BLI AV med det. vilket menas att ni kommer få tillbaka spinnet veckan därefter om ni inte förbättrar för plantan. att hålla spinn borta med medel(diverse behandlingar) är en väldigt dålig metod.

          spinn trivs också i fuktigluft, det dom gynnas av att värme och jämntemperatur.

          det som funkar för mig är att dränka (doppa) växten,krukor,krukfat ''allt'' i 40-42gradit vatten i ca 20-30min. spinnen drunknar. sedan därefter får man se till att inte få tillbaka det.

           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 18-02-2009, 17:47
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Det är som flaxss säger. Spinn och även annan ohyra, är ett symptom på att saker inte är som de ska.

          Orsakerna till ohyra kan vara många. Luftfuktighet, jordfuktighet, fel jord, näringsproblem, ljusbrist o.s.v......
          De flesta huskurer fungerar ganska omgående, men om man inte gör något åt själva orsaken till ohyran, så är den snart tillbaka igen.

          Så här års brukar orsakerna vara flera. För torr luft, för lite ljus och för varmt. Sen gör vi det inte lättare för växterna, genom att blanda växter med olika krav på samma ställe. Vilket gör att den växt som trivs sämst, är också den som först visar symptomen, i form av ohyra.

          Lösningen på problemet är altså att kortsiktigt behandla symptomen. Men mer långsiktigt, behöver man kanske se till att ta reda på mer om vad den enskilde "individen" har för krav, och på så vis undvika att symptomen/ohyran återkommer.

          Detta är altså MITT bästa tips.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 11:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon