Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Doftljus, smälta om, Hur gör man?
          Ingrid Zon3
          Inlägg 13-06-2008, 09:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Jag har ett antal större doftljus som har en massa ljusmassa kvar på sidorna när de "brunnit ner". Är det någon som har provat att återanvända den för att göra nya mindre ljus?
          Hur gör man? Smälter i vattenbad?
          Försvinner doften när man gör det?
          Alla tips mottages tacksamt.


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Ramred
          Inlägg 13-06-2008, 10:58
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 297
          Medlem sedan:
          12-01-2008
          Medlem nr: 13 580



          Visst kan du smälta om ljusen. Du bör göra det i vattenbad, risken är annars stor att det blir för varmt, vilket medför enorm rökutveckling, även om det inte tar fyr i massan. (vet av erfarenhet....)

          Klipp först bort så mycket som möjligt av den gamla veken som är bränd. Kan missfärga lite annars. Smält sedan ljusen och plocka bort dom gamla vekarna. Undvik att få vatten i massan. Dom nya ljusen kan bli lite "sprakiga" annars när dom brinner om det finns vatten inbäddat, eller att du inte får fullgjutna ljus eftersom stearin/paraffin är lättare än vatten.

          Sedan när det är dags att göra dom nya ljusen så lägg dom nya vekarna du ska använda i massan en stund så dom drar åt sig ordentligt. Helst bara den biten som ska ner i formen sen. Men det är mest för syns skull så att säga. Rigga veken i den behållare du tänker använda och häll på massa. Sedan när massan svalnat kan du fylla upp ytterligare en gång för att ibland har det en tendens till att bli som ett hål ner runt veken.

          Om du inte vill använda släppmedel i formen, så använd gärna något du kan riva eller klippa upp sedan för att lättare få ut ljuset. Jag har använt aluminiumformar bl.a., vilka är väldigt enkla att få av. Beror ju lite på hur stora ljus du ska göra och vilken form du vill ha osv. En variant som jag tycker är rätt kul är att använda låga bakformar av aluminium och göra stora värmeljus. Då kan man ha dom kvar i formen. Och använder man dom som flytljus så ligger som väldigt fint i vattnet om formen är kvar på.

          Sen vad det gäller doften, så tror jag att det är väldigt lite som försvinner vid uppvärmningen. Har bara gjort egna doftljus.

          Hoppas detta var till hjälp.
           
          Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 13-06-2008, 11:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Tack det var absolut till hjälp, Ramred!

          Några följdfrågor:
          - vekar: köper man dem i hobbyaffärer? Ska vekarna gå ända ner i botten, eller bara nästan? Är det enkelt att få dem att sjunka rakt ner?
          - släppmedel??? vad är det? köps?
          - ibland kan man ju få tag i snygga burkar och då antar jag att man kan låta ljusmassan vara kvar i burken och bränna ljuset i det. Tänker då främst på glas och metall. Något att tänka på när det gäller såna?

          Spännande med egna doftljus. De jag har nu doftar citronella (håller myggen,borta), hasselnöt och "äppelkaka". Går det att få till såna dofter själv i ljus?
          (om du vet nån bra hemsida så tipsa gärna)

          //Ingrid


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon