Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Doftljus, smälta om, Hur gör man?
          Ingrid Zon3
          Inlägg 13-06-2008, 09:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Jag har ett antal större doftljus som har en massa ljusmassa kvar på sidorna när de "brunnit ner". Är det någon som har provat att återanvända den för att göra nya mindre ljus?
          Hur gör man? Smälter i vattenbad?
          Försvinner doften när man gör det?
          Alla tips mottages tacksamt.


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Ramred
          Inlägg 13-06-2008, 12:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 297
          Medlem sedan:
          12-01-2008
          Medlem nr: 13 580



          Vekarna kan du få tag i på t.ex. Panduro. Dom har även en del annat just för ljustillverkning. Även en del färgaffärer säljer vekar och sånt. Släppmedel vet jag inte om dom har, men om inte annat så kolla länken längre ner.

          Om du har fina burkar eller glas så kan du absolut ha ljuset i där. Finns mycket att ta vara på för att ha ljus i. Gamla kaffekoppar med fat och liknande funkar också. Smaksak vad man vill ha. Men en ska att tänka på är att öppningen är stor nog, så den så att säga inte täcker över ljuset. Hoppas du är med på vad jag menar.

          På veken bör du ha nån form av tyngd i nederänden, annars flyter den lite åt sidan. Ett gem eller liknande kan funka, det syns inte sen ändå förrän ljuset är helt nedbrunnet. Ett tips är att först hälla lite i botten med massa och sen trycka ner vecken när massan är halvstel. Sen när det stelnat ordentligt så binder man fast veken på en pinne som ligger över öppningen på glaset/burken. Häller på resten med massan sen och justerar veken rakt. Man får passa bara att den massan man häller på då inte är för varm, för smälter det första på ett ögonblick.

          Om man vill göra doftljus själv så funkar det med att använda doftoljor på flaska. Man får prova sig fram lite med hur mycket som behövs. Sen finns det speciella som är avsedda för just ljus. Här är en länk till en firma som har allt för ljustillverkning. http://www.joelvax.se/.

          Just det, du frågade om veken ska ända ner. Det är vilket som. På gjutna ljus är det enklast att ha den ända ner för tyngden skull. Stöper man så kan man göra att veken stoppar en bit innan för att göra det lite säkrare med tanke på om man glömmer ljuset. (fast det ska man ju inte)

          Jag har inga länkar till sidor just nu, om hur man gör. Men jag kan kolla senare om du vill. Får ut till växthuset lite nu.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 09:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon