Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stulna skott växer bäst!
          Monarda
          Inlägg 28-01-2009, 15:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Det fick jag höra i min barndom och fick även bevittna min annars så ordentliga mor knipsa av ett pelargonskott på postkontoret hemma i byn när postfröken vände ryggen till.

          Äpplet föll inte så långt från trädet och när min son slutade på dagis passade jag på att norpa ett skott från en glaskaktus som nu tio år senare vuxit sig stor och hänger i hans rum. Sedan har jag hållit mina gröna fingrar i styr ända tills för någon vecka sedan. Då hängde en helt oemotståndlig bladkaktus i väntrummet hos tandläkaren..... blush.gif Det eventuellt dåliga samvetet stillades dock sedan jag betalat räkningen.

          Och hur är det med er andra? Törs ni berätta?
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 28-01-2009, 15:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Hrm innocent.gif på en Trädgårdsmässa "råkade" jag tappa några papper rätt in i en citrus...
          På bilprovningen stod ett fantastiskt gummiträd...
          på skolan fanns det massssssssssor av intressanta växter både inne och ute...
          Sen har det nog hänt att det följt med en och annan stickling i parker också...

          Gäller detta frön också? I så fall har vi en hel del på samvetet där med giggle.gif
           
          Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 28-01-2009, 16:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem sedan:
          12-06-2006
          Medlem nr: 7 932



          Jag brukar aldrig knycka skott i butiker men gärna hos vänner och bekanta. Om de tar sig och växer fint brukar jag bekänna så småningom. Konstigt att oärlighet ska belöna sig när det gäller växter!?


          --------------------
          Eva

          En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!
           
          Citera
          Nauti
          Inlägg 28-01-2009, 16:03
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem sedan:
          06-06-2008
          Medlem nr: 16 626



          Jag tar skott från kryddväxter i butiken ibland, fanns det fler intressanta växter som stod framme så skulle jag nog tjuva litet där med smile.gif

          Det är nog min mor som lärt mig också. När jag var liten och vi var i en handelsträdgård så gick hon och tjuvade skott litet här och var. Jag tror att alla blommor som finns i hennes lägenhet är från stulna skott tongue.gif

          Frön har jag också tagit, ibland tar de ju orealistiska priser för några få frön. Det känns inte heller så motiverat att betala massor för någonting som är så pass lätt att få fram(i alla fall fröäkta).

          Att ta skott tycker jag inte känns som någonting hemskt, så där är inte samvetet på mig. Frön skulle jag nog inte få för mig att ta nu längre. Det är ju litet roligare med växter som man stulit skotten av också, de har en historia som är roligare än att man gick till en blombutik och betalade.

          Redigerat av Nauti: 28-01-2009, 16:05


          --------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 28-01-2009, 21:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          Hej Kleptomaner... giggle.gif

          Nej. Jag har aldrig tagit, jag menar TAGIT skott olovandes, däremot har jag fått några av vänner och bekanta. Tanken har inte ens slagit mig, för jag KAN inte, alltså jag är så dålig på att veta vad som är skott. Än så länge. Men ni gav mig just en finfin idé...det är snart sommar, och det finns väl någon park här på Åland också.

          Hälsn Tepa

          Redigerat av tepa: 28-01-2009, 21:33
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 28-01-2009, 21:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Skott har jag aldrig knyckt….eller föresten en gång för länge sedan tog jag ett skott av en porslinsblomma på jobbet. Det straffade sig gruvligt för växten hängdes upp på väggen ovanför soffan och när den ett antal år senare började blomma droppade det fullt av nektar (?) ner på soffan och gav fula kladdiga fläckar.

          Frön däremot snattar jag utan att ens få dåligt samvete från kommunens planteringar….men jag skulle aldrig ta frön utan lov i en trädgård…varken privat eller i en kommersiell visningsträdgård.

          Äsch nu ljög jag igen…jag tog faktisk bulbiller från en lilja som hängde utanför ett villastaket en gång. De kommer förhoppningsvis att blomma till sommaren, 4 år efter sådd smile.gif

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 28-01-2009, 22:10
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          CITAT (MariaS @ 28-01-2009, 15:35) *
          På bilprovningen stod ett fantastiskt gummiträd...


          Nog för att jag är entusiast, men jag har aldrig haft fokus på något annat än bilbekämpningens hejdukar och deras spetsiga hammare när jag varit där. Finns inget värre än att besikta, går hellre till tandläkaren tio gånger om! Tur att man åker veteranare så man bara besiktar vartannat år...

          Kommer direkt på två tillfällen jag stulit. En gång från en polare i somras när jag var blomvakt. Han märkte det direkt när han kom hem, fast det var helt okej. Sen tog jag min variegerade ampellilja från skolan för ett drygt år sedan. En jätteplanta som hade massor av bebisar, så det märktes knappt att jag varit där


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 28-01-2009, 22:31
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (Kee @ 28-01-2009, 22:10) *
          Nog för att jag är entusiast, men jag har aldrig haft fokus på något annat än bilbekämpningens hejdukar och deras spetsiga hammare när jag varit där. Finns inget värre än att besikta, går hellre till tandläkaren tio gånger om! Tur att man åker veteranare så man bara besiktar vartannat år...

          Kommer direkt på två tillfällen jag stulit. En gång från en polare i somras när jag var blomvakt. Han märkte det direkt när han kom hem, fast det var helt okej. Sen tog jag min variegerade ampellilja från skolan för ett drygt år sedan. En jätteplanta som hade massor av bebisar, så det märktes knappt att jag varit där

          Det var när jag besiktigade just min gamla Imperial från 1956, som skottet på bilprovningen åkte med. Den gamla bilen har jag INGET att frukta för när man är där... giggle.gif
          Gummiträdet stod föresten strategiskt placerad bredvid kaffeautomaten, så den var rätt svår att missa giggle.gif

          Annars kom jag på, att det nog slunkit med både karlbergae och vandrande jude hos tandläkaren också... innocent.gif
           
          Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 28-01-2009, 22:35
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Sticklingar man fått eller bett om lov att ta växer lika bra som stulna faktiskt wink.gif


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 28-01-2009, 22:47
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          Min första skott stöld var när jag gick i skolan, svärmortungan hade fått en massa nya små sido skott jag tog ett blad. Jag hade den i minst 15 år innan jag tröttna på den, då hade den blivigt så stor att jag kunde inte hitta någon bra plats åt den så jag slängde den... som jag ångrar i dag jag hade ju kunnat dela på den!
          I höstas kunde jag inte låta bli... jag tog ett litet skott från en citronplanta på planatgen shy.gif Jag fick den att få rötter smile.gif för en månad sedan köpte jag hela plantan biggrin.gif

           
          Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 29-01-2009, 09:21
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem sedan:
          12-06-2006
          Medlem nr: 7 932



          CITAT (blomkronan @ 28-01-2009, 22:47) *
          I höstas kunde jag inte låta bli... jag tog ett litet skott från en citronplanta på planatgen shy.gif Jag fick den att få rötter smile.gif för en månad sedan köpte jag hela plantan biggrin.gif


          Haha, du "provkör" innan du handlar blomkronan!


          --------------------
          Eva

          En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2009, 11:09
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Ingrid Zon3 @ 28-01-2009, 22:35) *
          Sticklingar man fått eller bett om lov att ta växer lika bra som stulna faktiskt wink.gif

          Instämmer! Jag skulle verkligen inte uppskatta om någon tog skott på mina krukväxter utan att fråga först.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-01-2009, 11:21
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag har aldrig tat skott! det är bättre att fråga. och jag hade inte TYCKT det var oki att någon tog skott på mina växter. dessutom så skadar man ju växten när man snabbt rycker åt sig ett skott.

          att ta från affären eller plantskolan tycker jag är stöld.

          men att ta skott är ju ingen jätte allvarligt brott heller. och på växter i väntrum,skolor kan det kanske kvitta. men med mina egna växter hade det inte varit oki.

          att ta frön däremot har jag gjort utan att fråga , men det har bara varit sommarplanteringar och från skogen. är jag hos någon så frågar jag efter frön.
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 29-01-2009, 11:26
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Jag har nog norpat några skott men inte växer dom så fort inte. jag har knyckt ett par bladbitar av sansevieria i blomaffären. Inte så lätt för det är så hårda att man måste ha sax eller kniv för att kapa dom. Sen så vart jag så rädd att jag bara vågade ta småbitar - och bladskotten växer ju fortare ju större dom är. Mina små pyttebitar har inte växt mycket sedan jag knyckte dom.

          Jag skulle nog bli himla förvånad om nån knyckte nåt hemma hos mej. Skulle nån vilja ha ett skott så delar jag mer än gärna med mej!



           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 29-01-2009, 11:32
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          CITAT (Nauti @ 28-01-2009, 16:03) *
          Jag tar skott från kryddväxter i butiken ibland, fanns det fler intressanta växter som stod framme så skulle jag nog tjuva litet där med smile.gif

          Det är nog min mor som lärt mig också. När jag var liten och vi var i en handelsträdgård så gick hon och tjuvade skott litet här och var. Jag tror att alla blommor som finns i hennes lägenhet är från stulna skott tongue.gif

          Frön har jag också tagit, ibland tar de ju orealistiska priser för några få frön. Det känns inte heller så motiverat att betala massor för någonting som är så pass lätt att få fram(i alla fall fröäkta).

          Att ta skott tycker jag inte känns som någonting hemskt, så där är inte samvetet på mig. Frön skulle jag nog inte få för mig att ta nu längre. Det är ju litet roligare med växter som man stulit skotten av också, de har en historia som är roligare än att man gick till en blombutik och betalade.


          Om jag ägde blombutiken skulle jag verkligen inte se något roligt i det! Vem vill köpa växter som någon knyckt skott ifrån? Det skulle jag se som sabotage mot blombutikens verksamhet. Tyvärr tyckte Mark Levengood för något år sedan att det är helt ok att göra så, alltså är Nauti i "gott" (?) sällskap. sad.gif

          Redigerat av Fågelvägen: 29-01-2009, 11:38


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          koja72
          Inlägg 29-01-2009, 11:40
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 242
          Medlem sedan:
          04-02-2007
          Medlem nr: 9 046



          Hej !
          Här är en till som gillar att norpa lite skott, om jag ser något som faller mig i smaken. Har "tjuvat" några skott från sjukhuset. Bland annat ett skott av glasörtkaktus. Den växer så det knakar, ser nästan ut som en stor buske a0a.gif
          Ska den stå som den är eller hänga, någon som vet ?
          /koja


          --------------------
          Ta till vara din tid här och nu, för den kommer inte i repris !
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-01-2009, 11:46
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Fågelvägen @ 29-01-2009, 11:32) *
          Om jag ägde blombutiken skulle jag verkligen inte se något roligt i det! Vem vill köpa växter som någon knyckt skott ifrån? Det skulle jag se som sabotage mot blombutikens verksamhet. Tyvärr tyckte Mark Levengood för något år sedan att det är helt ok att göra så, alltså är Nauti i "gott" (?) sällskap. sad.gif


          exakt så tycker jag också, om man nyper av eller rycker åt sig ett skott så är ju växten skadad. och har kanske svårt att sälja den sen.
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 29-01-2009, 12:37
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Blombutiken blir inte rik på mina krukväxtinköp, det är helt riktigt. Men dom får sälja massor med krukor och jord å sånt. Så något tjänar dom allt på mej.

          Fast, av alla de sansevierior jag har så är det två bladbitar som är norpade. Försvinnande lite. orsaken till norpet var att blomaffären endast hade jätteplantor för flera hundra, när jag ville ha en liten planta. Att ett av bladen blev kortare tror jag aldrig dom märkte.

          men visst...... jag tjyvade.
           
          Citera
          Red Top
          Inlägg 29-01-2009, 13:00
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          24-05-2008
          Medlem nr: 16 329



          Det skulle aldrig falla mig in att sno skott hos blomsterhandlare eller handelsträdgårdar. Inte heller nypa skott från kryddplantor i affärer. De är tillräckligt dyra för den som köper dem, utan att de ska drabbas av att någon lustigkurre varit där och stulit ett skott.

          Nautis brist på moral framkommer tydligt i en annan tråd här på forumet också. Tråkigt att han uppfostrades av en så tjuvaktig mor. Etik och moral lägger man grunden till i tidig barndom. rtfm.gif

          Jag har också lärt mig att man ska "sno" skott, för att de ska växa bra, men jag, och även min mor, har en kompromiss. smile.gif Vi frågar om vi får "sno" ett skott. giggle.gif Det funkar alldeles utmärkt!

          Fröer från offentliga miljöer tycker jag är lite annorlunda. De tar ju i alla fall inte tillvara dem. Om de inte har en ovanligt engagerad trädgårdsmästare.

          Dessutom är ju växterna inköpta för "mina" skattepengar. whistling.gif flirting.gif


          --------------------


          Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

          Jevgenij Jevtusjenko



           
          Citera
          Knytt
          Inlägg 29-01-2009, 13:05
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem sedan:
          10-03-2008
          Medlem nr: 14 539



          Jag har snott ett par pelargonskott en gång, på sjukhuset stog det några stackare med låååånga armar. Så min första tanke var att jag skulle hjälpa dem klippa lite och sen stog jag med skotten i handen och visste inte vad jag skulle göra.
          Stack ner ett par i krukan och tog med mig ett par hem tongue.gif

          Annars brukar jag mest "ta" av mamma där man vet att man fått om man frågat. Annars tycker jag det känns mycket bättre att fråga, oftast får man ju faktiskt (Iaf om man frågar hemma hos mig wink.gif )


          --------------------

          Lever och odlar i zon 1, norra Halland

          Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 17:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon