Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > blommande svärmorstungor, bajonettliljor eller sansevierior, När blommar era?
          evaisa
          Inlägg 18-03-2009, 17:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Hej!

          Jag vill gärna veta hur ni andra har det med svärmorstungorna. Mina har inte blommat sedan tidigt i höstas men nu har jag 6 stycken med knoppar. Jag tror inte att dom brukar blomma på vintern i Sverige. Av dessa sex är det en pinnlilja/cylindrica, en Laurentii och fyra halvhöga.

          Det skulle va väldigt intressant att höra hur era tungor beter sig.

          Eva
           
          Citera
          Finarfin
          Inlägg 18-03-2009, 21:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          25-01-2009
          Medlem nr: 20 746



          Jag hade en svärmorstunga för några år sedan som blommade, men jag hade inte skött den på något särskilt sätt. Det bara kom en blomstängel helt plötsligt. Tyvärr blev jag av med den plantan... sad.gif Nu har jag en annan, men den har aldrig blommat.

          Redigerat av Finarfin: 18-03-2009, 21:29
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 18-03-2009, 21:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          De flesta brukar blomma förr eller senare. Jag blev så himla nyfiken för det verkar som att mina tänker sätta igång massblommning nu i mitten av mars.

          Så jag undrade om fler har blomdags.

           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 19-03-2009, 06:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539




          utslagna knoppar svärmorstunga

          Japp yes.gif här blommar tre st.


          --------------------





           
          Citera
          Maggan H
          Inlägg 19-03-2009, 08:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem sedan:
          28-09-2003
          Medlem nr: 2 369



          Jättefina, inte visste jag att de blommade så fint! Vill också ha en som får höga el långa blad hur man nu uttrycker det, vilken art ska jag då köpa?


          --------------------
          MVH Maggan

          Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 19-03-2009, 09:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Maggan H,

          Jag tänkte skriva att det syns på dom ifall de får långa blad. Men så kom jag på att det inte alltid är så enkelt.

          De höga eller de som blir höga har mycket smalare blad. De heter ju även snake plant - så tänk orm-utseende. Skulle du se en kruka med smala ormlika blad som är 40 -60 cm så kan du räkna med att de blir långa så småningom.

          Namnet: sansevieria trifasciata (gröna) sansevieria trifasciata laurentii (gröna med gula kanter)

          De långa heter enbart sansevieria trifasciata +/- Laurentii. Problemet är att de halvhöga med breda blad har också heter sansevieria trifasciata, fast med något tillägg som Futura.

          Står det Futura på dom så blir dom inte höga. De du ser på krolliljans bild är Futura. Dels en ljusgrön Moonshine dels den gulkantade som heter Futura simplex.

          ....... annars har jag gott om skott...
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 19-03-2009, 19:13
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Mina blommar enbart, när jag förvisar dom till min dotter. rotfl.gif
          Hon brås inte på mej, så dom lever en tynande tillvaro där, med vatten när hon kommer ihåg. whist.gif
          Hon får dom att blomma, med en underbar doft, samt att hon fick en jättestor garderobsblomma att blomma, sen dog den rotfl.gif
          Fick tillbaka krukan för nya växter. dunno.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Maggan H
          Inlägg 19-03-2009, 19:22
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem sedan:
          28-09-2003
          Medlem nr: 2 369



          CITAT (evaisa @ 19-03-2009, 09:13) *
          Maggan H,

          Jag tänkte skriva att det syns på dom ifall de får långa blad. Men så kom jag på att det inte alltid är så enkelt.

          De höga eller de som blir höga har mycket smalare blad. De heter ju även snake plant - så tänk orm-utseende. Skulle du se en kruka med smala ormlika blad som är 40 -60 cm så kan du räkna med att de blir långa så småningom.

          Namnet: sansevieria trifasciata (gröna) sansevieria trifasciata laurentii (gröna med gula kanter)

          De långa heter enbart sansevieria trifasciata +/- Laurentii. Problemet är att de halvhöga med breda blad har också heter sansevieria trifasciata, fast med något tillägg som Futura.

          Står det Futura på dom så blir dom inte höga. De du ser på krolliljans bild är Futura. Dels en ljusgrön Moonshine dels den gulkantade som heter Futura simplex.

          ....... annars har jag gott om skott...


          Jösses, det verkar krångligt! blink.gif Den breda som är på bilden, hur hög blir den? Jag gillar dom breda bladen bäst, och så klart skulle det vara smala om de ska bli höga.... devil.gif


          CITAT (pejori @ 19-03-2009, 19:13) *
          Mina blommar enbart, när jag förvisar dom till min dotter. rotfl.gif
          Hon brås inte på mej, så dom lever en tynande tillvaro där, med vatten när hon kommer ihåg. whist.gif
          Hon får dom att blomma, med en underbar doft, samt att hon fick en jättestor garderobsblomma att blomma, sen dog den rotfl.gif
          Fick tillbaka krukan för nya växter. dunno.gif



          Haha, din dotter är som min ungefär, tanken är god men ibland lyckas dom bättre mot alla odds! crazy.gif Vissa växter kräver misskötsel (i våra ögon!) för att blomma eller växa bra....
          Var glad för att du får krukorna tillbaka! angel_not.gif


          --------------------
          MVH Maggan

          Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 19-03-2009, 19:32
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Maggan....

          Det kan vara så att mitt huvud är tilltrasslat..... :-)

          De breda bladen kan bli 60 cm, mina brukar bli kortare. Har man tungorna mörkt så sträcker sig bladen mot ljuset, så då kan bladen bli längre. Så samma planta kan se helt olika ut beroende på hos vem den växer.

          Men blommorna luktar mycket, nu har jag hittat knoppar på sju olika plantor. Mycket "doft" kommer det att bli!

          Pejori....... döttrar och krukväxter är en svår kombination. Min får till å me svärmorstungor att kollapsa.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 19-03-2009, 19:45
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Maggan H @ 19-03-2009, 19:22) *
          Jösses, det verkar krångligt! blink.gif Den breda som är på bilden, hur hög blir den? Jag gillar dom breda bladen bäst, och så klart skulle det vara smala om de ska bli höga.... devil.gif





          Haha, din dotter är som min ungefär, tanken är god men ibland lyckas dom bättre mot alla odds! crazy.gif Vissa växter kräver misskötsel (i våra ögon!) för att blomma eller växa bra....
          Var glad för att du får krukorna tillbaka! angel_not.gif



          rotfl.gif rotfl.gif Här växer dom mej ur huset, men dotter dödar dom fort rotfl.gif
          Hon har den goda smaken att visa dom blommandes,(växten är en bedrövlig syn) sen kommer krukan hem igen. rotfl.gif rotfl.gif
          Men jag kan ju inte kasta stora växter, så låta andra "avliva" dom känns liiite bättre. flirting.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 25-03-2009, 08:13
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Evaisa: Ett av skotten jag fick från dig är på väg att blomma nu! Väldigt kul tycker jag, på något vis en förkänsla av vår! Jag vill minnas att det är den höga med variegerade blad som är på G.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 25-03-2009, 08:55
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Kul att höra Kee! Hoppas du gillar doften! :-)
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-03-2009, 17:51
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Mina blommar nu också, precis som förra året vid denna tiden. Kan inte påstå att blommorna är vackra eller att de luktar gott. De luktar dock väldigt mycket och utsöndrar en stora mängder klibbig vätska...





          Redigerat av Aqvakul: 29-03-2009, 17:52


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 10:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon