Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sammanfoga trådar., Att kunna sammanfoga trådar, som handlar om samma sak.
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 11:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Satt och läste ett par trådar, som i botten egentligen handlar om samma sak.

          Kan det inte vara en idé att sammanfoga dessa till en tråd?
          Kanske lättare att överblicka för medlemmar och risken för missförstånd, minskar.

          Där kan relevanta inlägg, flyttas till den tråd som mest överrensstämmer med rubriken och det markeras tråd sammanfogad/mod.

          Tänker mest på trådar i småprat.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 07-09-2012, 11:51
          Länk hit: #2


          Gäster






          Kanske kan var en idé, just för bättre sökbarhet. Andra kan gärna tycka till om detta också.

          Bra om vi skulle sammanfoga trådar är om ni själva hör av er när ni tycker behov finns och föreslår att vi slår samman trådar.

          Fortsättning förljer!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2012, 12:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Men var i en tråd lägger man in det som ska sammanfogas? Det kan ju bli väldigt konstigt.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 12:54
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 13:39) *
          Men var i en tråd lägger man in det som ska sammanfogas? Det kan ju bli väldigt konstigt.


          Har sett den funktionen på andra forum, och det blir inte konstigt alls, då man samtidigt genomför en lättare rensning av inlägg som är nästan identiska eller helt OT...


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2012, 13:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Men vetesjutton om jag skulle vilja ha mina inlägg borttagna bara för att de i stort är identiska med vad någon annan sagt i en likartad tråd. Kanske beror på vad det handlar om iof. Jag tror man ska akta sig för att börja peta för mycket i trådarna för då blir det snart detaljstyrning.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-09-2012, 13:26
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 14:17) *
          Men vetesjutton om jag skulle vilja ha mina inlägg borttagna bara för att de i stort är identiska med vad någon annan sagt i en likartad tråd. Kanske beror på vad det handlar om iof. Jag tror man ska akta sig för att börja peta för mycket i trådarna för då blir det snart detaljstyrning.

          Håller med! Så länge man uppträder anständigt och inte försöker kapa tråden bör man man faktiskt avstå från att detaljstyra. Särskilt viktigt är det i trådar där man uttrycker åsikter. När det gäller rena "kunskapstrådar" kan det kanske finnas vissa fördelar att samla ihop och strukturera kunskapen...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 13:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 14:17) *
          Men vetesjutton om jag skulle vilja ha mina inlägg borttagna bara för att de i stort är identiska med vad någon annan sagt i en likartad tråd. Kanske beror på vad det handlar om iof. Jag tror man ska akta sig för att börja peta för mycket i trådarna för då blir det snart detaljstyrning.


          Nu missförstod du mig, eller så uttryckte jag mig otydligt.
          Ska se om jag kan få till det bättre, hur jag tänkte.
          Trådarna om "underavdelningar" skulle kunna sammanfogas till en tråd.
          Citerade inlägg, är ett svar på en specifik persons inlägg och dom hör ihop.
          Sedan har t.ex du skrivit något i den andra tråden som är snarlikt.
          Det flyttas in under det citerade inlägget.
          JAG skriver i första tråden."Ett jäkla gnäll i denna tråden"
          Det inlägget går bort, då det inte tillhör sakfrågan.

          DU svarar "lägg dig inte i det du inte vet"
          Det går bort av samma orsak, som ovan exempel.

          Så plockar man ihop tråden, bit för bit.
          Blev det klarare hur jag tänker Stintan?

          CITAT (Aqvakul @ 07-09-2012, 14:26) *
          Håller med! Så länge man uppträder anständigt och inte försöker kapa tråden bör man man faktiskt avstå från att detaljstyra. Särskilt viktigt är det i trådar där man uttrycker åsikter. När det gäller rena "kunskapstrådar" kan det kanske finnas vissa fördelar att samla ihop och strukturera kunskapen...


          Kan alla uppträda anständigt då?
          Vill heller inte detaljstyra forumet, men kanske samtidigt kunna ta bort "kapningsförsök" och inlägg som leder till för mycket OT

          Såvida det inte ÄR en tråd som lever på OT-inlägg.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-09-2012, 14:49
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Skillnaden mot underavdelningar ?


          Varför ska det detaljstyras ? Är rädd för att det INTE ska gå att söka på ett vettigt sätt om vi sammanfogar.

          Flera trådar kan handla om i princip samma sak men ser samma problem här som med underavdelningar, hur ska vi kunna bestämma vilka trådar som ska sammanfogas ?

          Förstår inte alls varför det har blivit en sådan diskussion om de trådar som inte är direkt trädgårdsrelaterade . Pratas om att det är bråktrådar men det skulle vara väldigt intressant att veta hur stor andel av trådarna som verkligen är bråktrådar .

          Hur många trådar/inlägg finns det i dessa avdelningar totalt ? Hur många är " bråktrådar " , kanske någon/några procent.

          Nu får vi en forumvärd på måndag , tills dess kan väl de som inte gillar " bråktrådar " låta bli att gå in och läsa dem.



          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-09-2012, 15:33
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag skulle nog inte heller gilla det om moderatorn plockar bort vissa inlägg. Då blir det snart toppstyrning.... Då är det väl bättre att hänvia till den andra tråden

          Jag skriver i ett forum där man lägger också ibland ihop trådar men det blir konstigt. Och plockas det bort vissa inlägg blir det genast otrevligt stämmning.

          Att ta bort otrevliga inlägg, är en sak och helt OK men att plocka lite här och lite där, nej tack

          Elisabeth
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 16:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-09-2012, 16:33) *
          Jag skulle nog inte heller gilla det om moderatorn plockar bort vissa inlägg. Då blir det snart toppstyrning.... Då är det väl bättre att hänvia till den andra tråden

          Jag skriver i ett forum där man lägger också ibland ihop trådar men det blir konstigt. Och plockas det bort vissa inlägg blir det genast otrevligt stämmning.

          Att ta bort otrevliga inlägg, är en sak och helt OK men att plocka lite här och lite där, nej tack

          Elisabeth


          Det är också en bra idé men då får ju mod. låsa en nystartad tråd med motiveringen att det redan finns en aktiv tråd i ämnet.
          Men det förutsätter en mod. som är närvarade nästan dygnet runt, då en tråd kan få många inlägg på kort tid..
          Kanske inte så populärt, det heller... g.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2012, 16:14
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (pejori @ 07-09-2012, 14:31) *
          Nu missförstod du mig, eller så uttryckte jag mig otydligt.
          Ska se om jag kan få till det bättre, hur jag tänkte.
          Trådarna om "underavdelningar" skulle kunna sammanfogas till en tråd.
          Citerade inlägg, är ett svar på en specifik persons inlägg och dom hör ihop.
          Sedan har t.ex du skrivit något i den andra tråden som är snarlikt.
          Det flyttas in under det citerade inlägget.
          JAG skriver i första tråden."Ett jäkla gnäll i denna tråden"
          Det inlägget går bort, då det inte tillhör sakfrågan.

          DU svarar "lägg dig inte i det du inte vet"
          Det går bort av samma orsak, som ovan exempel.

          Så plockar man ihop tråden, bit för bit.
          Blev det klarare hur jag tänker Stintan?



          Kan alla uppträda anständigt då?
          Vill heller inte detaljstyra forumet, men kanske samtidigt kunna ta bort "kapningsförsök" och inlägg som leder till för mycket OT

          Såvida det inte ÄR en tråd som lever på OT-inlägg.


          Jo det var ju så jag trodde du menade och det känns inte riktigt bra. Jag tycker inte att admin ska hålla på och möblera om i trådarna, bara radera stötande inlägg, låsa trådar eller i värsta fall ta bort hela tråden. Så i ditt exempel Pejori så lås hellre den ena tråden så åker den snart ner i arkivet. Raderar man eller låser så bör ansvarig skriva en kort kommentar om varför. Helst bör modertorn varna innan åtgärd vidtas så att skribenterna ges chans att ändra tonen om det är den som blivit för hård.

          Kapningsförsök går att varna för och och radera om det inte hjälper men när det gäller OT vet jag inte om det ens är ett stort problem i Småprat. Jag menar hur allvarligt ska det behöva vara i småpratsavdelingen.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 16:22
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          OT: Var väl det som skedde i "bilförsäkringstråden" när den nu väcktes till liv.

          Låsning av likvärdiga trådar är som jag sa i mitt inlägg innan, ett bra alternativ.. tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-09-2012, 17:14
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Jag är tveksam. Läser på alternativ.nu också där det finns många och aktiva moderatorer vilket förstås är bra i vissa avseenden. Men allt det här flyttandet och klippandet tycker jag enbart är förvirrande. Å ena sidan delas trådar vid minsta lilla OT (som jag tycker ändå hör till temat), å andra sidan sammanfogas flera trådar utan kommentar så man kan läsa t.ex. ungefär "Kan höns äta rönnbär? - Ja det kan de etc. (2 sidor med inlägg om hur man torkar eller fryser bären osv.) - Tycker höns om rönnbär? - Ja, mina tycker om det och jag brukar torka till dem (2 sidor med inlägg om hur man torkar eller fryser bären) osv. - Kan man plocka rönnbär till hönsen?" Osv. osv.

          CITAT (pejori @ 07-09-2012, 12:10) *
          ...det markeras tråd sammanfogad/mod.

          Ja, i så fall fall måste det framgå att man har klippt eller sammanfogat och var. Likadant om mod. städar en tråd, då bör h*n skriva ett inlägg "nu har jag tagit bort några inlägg i denna tråd pga personangrepp".


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 17:26
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Myosotis @ 07-09-2012, 18:14) *
          Jag är tveksam. Läser på alternativ.nu också där det finns många och aktiva moderatorer vilket förstås är bra i vissa avseenden. Men allt det här flyttandet och klippandet tycker jag enbart är förvirrande. Å ena sidan delas trådar vid minsta lilla OT (som jag tycker ändå hör till temat), å andra sidan sammanfogas flera trådar utan kommentar så man kan läsa t.ex. ungefär "Kan höns äta rönnbär? - Ja det kan de etc. (2 sidor med inlägg om hur man torkar eller fryser bären osv.) - Tycker höns om rönnbär? - Ja, mina tycker om det och jag brukar torka till dem (2 sidor med inlägg om hur man torkar eller fryser bären) osv. - Kan man plocka rönnbär till hönsen?" Osv. osv.


          Ja, i så fall fall måste det framgå att man har klippt eller sammanfogat och var. Likadant om mod. städar en tråd, då bör h*n skriva ett inlägg "nu har jag tagit bort några inlägg i denna tråd pga personangrepp".


          Tack Myo. du hittar orden och förklarar bättre än jag gör. SÅ menade jag tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-09-2012, 19:12
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (pejori @ 07-09-2012, 18:26) *
          Tack Myo. du hittar orden och förklarar bättre än jag gör. SÅ menade jag tummenupp.gif

          Jaha och jag gick en promenad och tänkte att jag bara sa hur det inte skulle vara, inte hur jag tycker man skulle kunna göra...

          Jag vet inte om det är möjligt, men kan man dela av sammanfogade trådar med exempelvis en tjockare linje eller liknande? Eller så kunde det kanske stå i första inlägget i de ursprungliga trådarna "här börjar en ny tråd"? Och som sista inlägg i den nya, längre tråden bör moderatorn skriva "sammanfogat tre liknande trådar", precis som du var inne på pejori. (Hej förresten, kul att se dig. Hur mår Harry? Väldigt OT. biggrin.gif Ajabaja, sånt får vi inte skriva hädanefter wink.gif )


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 19:22
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Myosotis @ 07-09-2012, 20:12) *
          Jaha och jag gick en promenad och tänkte att jag bara sa hur det inte skulle vara, inte hur jag tycker man skulle kunna göra...

          Jag vet inte om det är möjligt, men kan man dela av sammanfogade trådar med exempelvis en tjockare linje eller liknande? Eller så kunde det kanske stå i första inlägget i de ursprungliga trådarna "här börjar en ny tråd"? Och som sista inlägg i den nya, längre tråden bör moderatorn skriva "sammanfogat tre liknande trådar", precis som du var inne på pejori. (Hej förresten, kul att se dig. Hur mår Harry? Väldigt OT. biggrin.gif Ajabaja, sånt får vi inte skriva hädanefter wink.gif )


          Harry har det gott. tummenupp.gif
          Bra förslag att avdela med en tjock linje eller liknande.
          Blir lättare att samla trådar under en rubrik... blush.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2012, 20:06
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Fast det blir ju lite som att göra underavdelningar och stackars människa som ska hålla på och trixa i trådarna. ej jag gillar inte tanken att slå ihop trådar, mycket bättre att låsa vissa isåfall.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 08-09-2012, 08:51
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          Är int eså förtjust i tanken. Jag tycker trådar som är väldigt många inlägg är rätt jobbiga att beta igenom, typ vitlökstråden, chilitråden osv. Blir ofta mycket att läsa igenom innan man kan finna svar på det man vill veta, om svaret ens finns med.

          Risken om man börjar baka ihop trådar som råkar hamna om likartade saker är just att de blir långa och oöverskådliga. Jag har hellre 3 inlägg som är korta som frågar och besvarar hur man klipper en vindruva. Ofta är det ändå lite tid mellan inläggen och den som startat tråden kanske inte lärt sig hur man söker i forumet.

          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 08-09-2012, 13:07
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          att sammanfoga trådar gör bara forumet rörigt, som flashback typ, ingen bra idé tycker jag.


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-09-2012, 13:11
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Nej tack inga sammanfogade.Det talar ju (förutom att det är rörigt,) totalt emot ideen som jag mfl har om att trådar bör vara någorlunda färskvara.Inte en 1000 inlägg lång tråd om "Hur frösår jag perenner ?"


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon