Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kiss kiss!, Kan man verkligen?
          Lavendela
          Inlägg 01-04-2003, 12:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem sedan:
          19-11-2002
          Medlem nr: 381



          Hallå på er!

          Ibland, sällan, hör man talas om folk som har 'hemgjord' urin på sina odlingar, rejält utspätt förståss. Vet någon mer om det? Hur bra det är, ev nackdelar, utspädning och annat.

          Hörde att just fuchsior skulle vara förtjusta i det...

          Tack och hej!
          Ulrika
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 01-04-2003, 12:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Spädes en till nio ......... kallas för 'guldvatten' :-)

          Är bra till det mesta - säger hon som itne testat men väl läst mkt om det.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-04-2003, 12:46
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Visst kan man använda färsk urin som gödning. pga ev. risk för bakterier bör man dock använda det främst på prydnadsväxter, det är ju inte så trevligt att vattna sådant som sallat med urin, den typen av grönsak brukar man ju inte ens koka.

          Urin var det vanligt att man använde till sina krukväxter/trädgårdsväxter innan det var möjligt att köpa gödning på flaska i butik, så det är inget nytt påfund.

          Urin bör åtminstone späs runt 10 ggr, själv brukar jag spä ut det mera och istället ge en svag dos med varje vattning. Vattnar jag krukväxterna inomhus när jag inte har någon annan gödning så ger jag en ganska svag dos kanske 1-2msk urin till en liter vatten.

          Urin är bra som miljövänlig gödning.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 01-04-2003, 13:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Läste förresten i Lena Is bok om att urinen sattes på jäsning först innan den användes - det slog mig precis. Hur nu det kan 'jäsa' förstås.

          Hmmm - och det används till ätligt. Urin är helt sterilt. Fast jag minns en hemsk historia ur verkliga livet på TV - i Vår Herres Hage - men det tar vi en annen gång.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Lavendela
          Inlägg 02-04-2003, 13:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem sedan:
          19-11-2002
          Medlem nr: 381



          Tack för spännande svar! Nu ska det väl blomma ändå!

          hej då i snöyran!
          Ulrika
           
          Citera
          Annelie
          Inlägg 02-04-2003, 17:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 48



          Alltså - hur går själva insamlingen av "hemjord urin" till?? wacko.gif

          Har ni en speciell potta där ni samlar in dagsavkastningen eller hur gör ni? huh.gif unsure.gif


          --------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-04-2003, 17:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det finns separerande toaletter, den jag har på landet heter om jag inte minns fel Electrolux separator. En skål med uppsamlingsrör till kisseriet och en stor bytta för bajseriet och en fläkt för avluktning. Jag samlar inte upp det utan leder ut det i botten på trädgårdslandet.

          Beträffande bakterier i urinen så finns dom där bara vid urinvägsinfektioner. Annars så är urinen steril. Vid infektioner luktar det, mycket. Hästpiss. Min pappa gick med kateter i många år efter en stroke och infektionerna var många.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-04-2003, 17:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Gör som du gör hos läkaren pinka i en kopp (eller burk eller något annat du har hemma) och använd det sedan direkt. Jag spar inte och lägger upp ett lager.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Annelie
          Inlägg 02-04-2003, 21:52
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 48



          Ja, jag säger då det... jag trodde att jag var lite konstig med mina små egenheter - men här på Odla känner jag mig aldrig tokig! Vilket är otroligt skönt biggrin.gif wink.gif

          CITAT
          Gör som du gör hos läkaren pinka i en kopp (eller burk eller något annat du har hemma) och använd det sedan direkt.


          Med ett leende på läpparna vandrar jag nu in mot sängen... laugh.gif


          --------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 02-04-2003, 23:08
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          tongue.gif Utan lite naturligt guldvatten skulle inte min sommarveranda se ut som en djungel. Som tur är växer den sig så tät att jag inte kommer åt att vattna överallt, och på så sätt glesar den ur sig själv lite då och då.

          Jag använder minutfärsk urin utspädd ca 10 ggr och undviker att gödsla kryddörter mm med det. Inte så mycket för ev bakteriers skull men för känslan - det kan vara bra att det som kommer direkt från vår kropp gått igenom en fas till innan det når jorden till det vi äter. Sterilt är det ju iallafall så länge det inte sätter sig och blir gammalt på bladen. De flesta bönder jag känner resonerar likadant - urin från människa används till andra odlingar än till de vi ska äta.


          --------------------
           
          Citera
          Bodiil i Värmlan...
          Inlägg 06-04-2003, 07:46
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          02-03-2003
          Medlem nr: 842



          Hos oss löser vi det så att de manliga familjemedlemmarna har "order" om att en gång om dagen kissa direkt i hänvisad vattenkanna.

          Om urin kan jäsa.............jajemän. Säger jag som har ena foten i den somatiska sjukvården.
          //Bodiil.
           
          Citera
          Sandra
          Inlägg 06-04-2003, 21:24
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          06-04-2003
          Medlem nr: 1 073



          Vi använder också urin i trädgården. Kissar i burk, mannen i vattenkanna, och använder ganska direkt. Utspädd utom i komposten. Sätter fin fart på komposten. Och jättebra att använda på mossig del av gräsmattan där mossan genast får maka på sig för gräset efter denna bevattning.

          I Indien lärde Gandi ut att människor skulle kissa på fälten, så fick de fina skördar. Alldeles gratis dessutom. Ibland är det som att vi hade glömt att vi också ingår i naturens olika kretslopp.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 06-04-2003, 23:34
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan

          CITAT (Sandra @ 06-04-2003, 22:24)
          Vi använder också urin i trädgården. Kissar i burk, mannen i vattenkanna, och använder ganska direkt.


          ganska roligt! laugh.gif Quinns kan inte kissa i vattenkanna? biggrin.gif

          Det finns nån "religiös sekt" som dricker sitt morgonurin!! wacko.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 07-04-2003, 12:00
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Har Wilhelm inga mödrar, fruar eller döttrar? Eller vattenkannor?? Vad är det som är så roligt? Grrr...

          "Kan inte män amma? Va? Men de har ju bröst ju!?"

          Flickor: vi borde kunna bekvämt samla "gödselvatten" i Sia-glass´ halvliters plastbehållare. Tidigare fanns det lingonsylt i rektangulära plastburkar - kanske finns dom än. Fast ännu lättare borde man kunna använda ett "fyrkantigt" litermått med handtag i genomskinlig plast. Ikea har haft sånna. Då ser man direkt hur mycket vatten man ska späda med och dessutom är det lätt att hälla i vattenkanna. Lyxvarianten är väl att inhandla dylik kanna på Apotek, dom har en med lock i fräsiga färger - för flickor i farten.

          Men en sak undrar jag innan jag själv ger mig in på det här äventyret: är det säkert att det inte luktar när man använder naturligt gödselvatten? Kommer det säkert inga äckliga flugor?


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Jörgen
          Inlägg 07-04-2003, 22:18
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 111



          Min Grönkål fick utspätt kiss hela sommaren. Den har aldrig varit finare och den smakade alldeles utmärkt.


          --------------------
          Lerzon 1.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 09-04-2003, 18:59
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Eva Swahn @ 07-04-2003, 13:00)
          Men en sak undrar jag innan jag själv ger mig in på det här äventyret: är det säkert att det inte luktar när man använder naturligt gödselvatten? Kommer det säkert inga äckliga flugor?

          Det luktar ingenting med färsk, utspädd urin som hälls i jorden. Inga flugor heller. Åtminstone inte så länge man använder kvinnlig urin, annat har jag inte vågat testa...

          Ett annat som är bra är att man kan använda urin mer eller mindre hela året. Andra gödselgivor måste man ju prompt sluta med på hösten för att växterna ska gå i vila, medan man kan använda mänsklig urin längre period och till och med på vintern några gånger utan att växterna får växtfnatt i fel period. Det är heller inte så npga med att man endast ska gödsla varannan vecka och så. Växterna verkar kunna handskas bättre med guldvatten. Kvinnligt sådant iallafall... tongue.gif


          --------------------
           
          Citera
          SannaM
          Inlägg 11-04-2003, 12:25
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem sedan:
          10-04-2003
          Medlem nr: 1 103



          Apropå själva uppsamlandet skulle jag vilja påstå att en investering i apotekets dampotta faktiskt är väl värd slantarna.( Den är ju faktiskt en höjdare att ha med på längre bilresor, tåg i Vietnam och liknande också) Liten och nätt, inget spill och kladd. Det går lätt att hälla över i vattenkanna (eller dunk om man vill spara) sparar man i dunk en längre tid så börjar det lukta om kisset, försumbart dock efter utspädning och försvinner helt ett par min efter att man spridit det.
           
          Citera
          Lavendela
          Inlägg 11-04-2003, 13:00
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem sedan:
          19-11-2002
          Medlem nr: 381



          Vad kul du är Cilla! Är det skillnad på manlig och kvinnlig? *ler*
          Jag brukar låta min lille son få stå för 'råvaran' till gyllenvattnet för det tycker jag känns fräscht.
          Vilken kul diskussion detta blev!

          ha en fin helg!
          Ulrika
           
          Citera
          yla
          Inlägg 29-04-2003, 15:39
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          nu börjar jag fundera huruvida det kan vara så att man kan hålla diverse objudna gäster undan om man pinkar in sitt revir dagligen

          jag tänker på alla er som har objudna rådjur som äter era blomster
          fast det är möjlgt att det inte får vara utspätt då
          håller man sitt revir väl inpinkat så kanske det fungerar
          är det nån som testat ?

          Jag håller just på o försöker få en envis grävling att gräva nånannanstans ä där han vill o jag inte vill
          Jag har försökt med tunga stenar o skrämmande kastruller o stegar o pirror men han har kommit tebax varannan natt .
          nu har jag pinkat in området o han har missat en av nätterna,
          jag ska fortsätta pinka in reviret om det fungerar annars får jag väl gräva ner kycklingnät men då e jag rädd att grävlis gör illa tassarna o de vill jag inte
          nå e de nån som tror på min teori elller måste de vara manligt pink kanske
          va gäller samlandet så e de lätt att pinka rakt i en flaska medelst tratthjälp
          wub.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif
          fast den där flarran från apoteket kanske kan va nåt,jag menar de e ju dumt att låta bra materiel gå till spillo


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Monique
          Inlägg 29-04-2003, 19:12
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 147
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 79



          laugh.gif Är det något djur förstår, så är det inpinkade revir. biggrin.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 08:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon