Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jord i blomlådor
          Genfors
          Inlägg 14-05-2003, 08:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          14-05-2003
          Medlem nr: 1 408



          Hej,

          Jag är en trädgårdsamatör som försöker odla grönsaker i blomlådor på min takterass.

          Lådorna är i trä och ganska djupa ca 50cm, min fråga är vad jag bör fylla lådorna med för typ av jord. Lådorna har lite springor i botten så man bör kanske ha något material i botten för dränering så allt inte blir för fuktigt.

          Jag undrar också vad som är bäst att gödsla jorden med eftersom såjorden man köper i dagsläget ofta är näringsfattig.

          Tacksam för hjälp!

          --Mats
           
          Citera
          Ann-Christine
          Inlägg 14-05-2003, 17:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem sedan:
          02-02-2003
          Medlem nr: 668



          Om du ska odla i lådor och grönsakerna ska växa där hela säsongen så måste du nog använda någon sorts planteringsjord skulle jag tro. Såjorden används ju bara tills plantorna har grott. När man sår grönsaker i land så används ju matjord. Men man kanske ska sattsa på lite dyrare jord än den som man kan köpa 5 för 100-lappen.

          Vet inte om jag har rätt nu utan det är väl mest en fundering rolleyes.gif


          --------------------
          Ann-Christine, zon 4
           
          Citera
          Genfors
          Inlägg 15-05-2003, 07:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          14-05-2003
          Medlem nr: 1 408



          Hej igen,

          Har du eller någon tips på vart man kan hitta vettig jord, på ställen som Bauhaus,K-rauta, Coop verkar dom bara ha typ 5 säckar för 100 :-

          Kan man inte berika planteringsjorden på något bra sätt?

          --Mats
           
          Citera
          Ann-Christine
          Inlägg 15-05-2003, 09:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem sedan:
          02-02-2003
          Medlem nr: 668



          Har du ingen handelsträdgård i närheten? Där borde det ju finnas annan jord. Annars kan man ju blanda tex kompost i jorden


          --------------------
          Ann-Christine, zon 4
           
          Citera
          Micke
          Inlägg 18-05-2003, 22:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem sedan:
          11-04-2003
          Medlem nr: 1 111



          Har du tillgång till gräsklipp kan du fylla lådorna med sand och täcka sanden med 10 cm gräsklipp - nästan vad som helst växer där. Det förutsätter förstås att det är kraftiga lådor, våt sand blir mycket tung.

          Men inte är det något större problem tycker jag med köpt jord, vill du ha mera "studs" i den är det bara att ösa på med lite hönsgödsel (finns att köpa) mellan varven.

          Om lådorna har springor som släpper igenom vattnet behöver du knappast något dräneringslager, men du kan ju sätta lite torv i botten så att inte jordpartiklar börjar sippra ut och skitar ner balkongen.

          Lycka till!
          Micke


          --------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
           
          Citera
          Hellan
          Inlägg 18-05-2003, 23:01
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem sedan:
          10-05-2003
          Medlem nr: 1 372



          Själv så köper jag #balkongjord", färdigblandad med jord, gödsel och leca, brukar ändå grunda med ett lager leca för dräneringens skull, sen vattnar jag med näring ofta också.

          Mvh Hellan


          --------------------
          Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!

          Lyckan slinker in genom en dörr du inte visste att du lämnat på glänt.

          user posted imageuser posted image
           
          Citera
          Genfors
          Inlägg 19-05-2003, 18:03
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          14-05-2003
          Medlem nr: 1 408



          Hej,

          Tack för alla bra tips, nu är det bara att jaga rätt på 1500 liter jord, många säckar blir det.


          En annan fråga angående kompost, vet någon om det finns bra kompost lådor (för året runt bruk) som man exempelvis kan ha på ett tak?

          Jag har kikat på lite olika plast behållare men dom är nog för lätta och skulle blåsa åt skogen.


          Mvh,

          Mats
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 22-05-2003, 13:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Du har verkligen en jättefråga med din kompost! Varm eller kall, mask eller vanlig. Får du tillräckligt med material till att hålla igång processen. Behöver du en varmkompost för att bli av med eventuellt sjukdomsalstrande...

          Vill du eventuellt släpa upp material att kompostera eller bär du hellre jordsäckar varje år.

          Hur ska du göra med lakvattnet. Det kan ju vara äckligt om det rinner ner...

          Jag vill absolut inte slår ner på din ide med en kompost till dina odlingar, för kompost är värdsbäst, men du har många problem att lösa på vägen.

          Jag hade en plastbehållare där jag bodde tidigare. På den fanns det en sorts spännen, så att man spände fast botten vid väggarna och man kunde även spänna fast locket om man det ville, ingen vind hade kunnat flytta den. På den fick man dessutom själv göra hålen som lakvattnet skulle rinna ut genom. Komposteringsprocessen gick jättebra i den isolera den fick man göra själv om man det ville.

          Jag har också kompostbekymmer för tillfället. Min trädgråd är ju bara 30 m2 här och en kubikmeter kompost känns för stort. Just nu så tror jag att jag ska lösa det med täckodling för jordstrukturen och en maskkompost till grönsaksavfall och sånt. Det ska bli spännande att höra hur du löser det.


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          Genfors
          Inlägg 02-06-2003, 18:42
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          14-05-2003
          Medlem nr: 1 408



          Hej Ella,

          Jag vet inte speciellt mycket om kompost (det kanske märks), jag tycker det vore trevligt om det gick att lösa på något sätt.

          Jag tänkte i första hand att man kanske kunde bli av med biologiskt avfall på en vettigt sätt och samtidigt få näring till grönsakerna.

          Om det ska vara mask,varm eller kall har jag ingen aning om, några förslag?

          Planen är att försöka ha en ganska småskalig kompost då det inte rör sig om mängder med avfall. Vad är lakvatten?

          Det är så att jag har byggt en takterass mitt i ett industriområde där jag på ca 20 kvadrat odlar alltmöjligt. Det finns massor med takbrunnar så jag tror inte att det är några större problem, luktar det förfärligt?

          --Mats
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 02-06-2003, 20:57
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Jag vet inte om lakvattnet heter lakvatten eller pressvatten i heller. Det lär lukta illa men jag tror inte att det kommer mer än någon eller några deciliter per månad och dina takbrunnar blir ju ordentligt spolade när det regnar.

          Själv har jag komposterat i ungefär tio år dels i en kallkompost dels med sk ytkompostering (även kallad täckodling). Jag bor i Skåne, där vi har en aktiv kallkompost 8 av årets 12 månader. Jag har komposterat trädgårdsavfall + skal och sånt men ej fisk, kött eller bröd.

          Maskkompost har jag haft i en vecka, så där är jag också novis rolleyes.gif dock känner jag en enorm trygghet i att jag komposterat utan speciella kompostmaskar tidigare. Så jag tror nog att jag ska kunna reda ut det, med stöd av erfarna maskkomposterare här på odla.

          Ärligt talat så tror jag att du kan ha lite svårt att hålla igång en kallkompost bara med dina takodlingar, du vet den kan sjunka ihop 4-5 gånger under en odlingssäsong och ändå sluta med att vara halvfull till hösten. Har ni kaniner eller sånt, som ger strö ökar sannolikheten, de ger massvis med bra avfall. Man kan till och med ragga avfall hos grannar och kompisar. Ett tag så använde jag kompisars kaninströ och gräsklipp till mina täckodlingar. Till och med fuktskadat hö har jag använt, där har ju bara komposteringen tjuvstartat lite.

          Inomhuskomposter kan vara mindre och det kan nog även varmkomposter. Men det känns svårt att råda dig när lösningen borde ligga inom de områden av kompostering som jag inte kan. De frågorna finns det andra som kan svara mycket bättre på.

          Det enda rådet jag känner att jag kan ge dig, är att låta beslutet ta tid. Du ska leta upp ock lösa alla problem teoretiskt först, precis som vi håller på med här. Kanske ska du tom bygga upp dina odlingar först och bära bort ditt trädgårdsavfall till någon som redan har och kan kompost, så att den kan visa och förklara och så att du kan känna och lukta på en välmående kompost. Att läsa någon bok om kompostering skulle också kunna vara en god ide. Naturligtvis är det en fördel att följa diskussionerna här!

          Gör du så så har du större chans att lyckas och gör du det så tror jag att du kommer att fortsätta att kompostera i många år. Vad är en säsong i jämförelse med 20, 30, 50 eller kanske tom 70 år.

          Du får gärna fråga mer kan inte jag svara så finns det säkert andra som kan!

          I denna tråden förresten finns lite länkar och sånt om mindre kompostbehållare.


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          Genfors
          Inlägg 03-06-2003, 08:08
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          14-05-2003
          Medlem nr: 1 408



          Tack för alla tips

          --Mats
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:56
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon