Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äntligen har de kommit :wub:, Maskarna :wub:
          Ella
          Inlägg 26-05-2003, 22:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Ja nu kan jag äntligen kompostera skal och kokta grönsaker, för nu har mina kompostmaskar kommit.wub.gif tongue.gif wub.gif

          Felet är bara att jag aldrig har haft maskompost förr, så jag vet inte hur man gör och vad man ska titta efter, och jag kan inte tyda tecknen. wacko.gif sad.gif

          Jag är säkert värdens hönsigaste maskmamma, får de för lite luft, får de för mycket luft, är det för torrt är det för blött. Jag ser ju inte att de äter, vilket ju säkert beror på att de äter av tidningarna i botten. Blir det för ljust för dem i dessa lådorna...

          Finns det någon som kan tipsa mig lite wub.gif rolleyes.gif biggrin.gif wub.gif


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          SannaM
          Inlägg 30-05-2003, 08:57
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem sedan:
          10-04-2003
          Medlem nr: 1 103



          Hej jag hade maskkompost i många år. Jag började ha dem i "brödbackar" (bruna i plast som butiker har när de transporterar limpor) men det blev svårt att hålla rätt fuktighet. Bäst fungerade de djupare blå "mjölkbackar" som man ju dessutom kunde ställa ovanpå varandra. Ett bekymmer jag aldrig kom till rätta med var fruktflugorna... Komposten fick stå på balkongen och inte under diskbänken som tänkt. Bra var att lägga en fuktig tidning överst i komposten. Hur maskarna mår ser man när man tittar. Pigga lagom fuktiga maskar i "tvättsvampsfuktig" ickeluktande kompost mår bra!
          Lycka till!
          SannaM
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 30-05-2003, 21:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Tack för ditt svar!

          Jag har nu haft maskkomposten i fem dagar och maskarna har börjat piggna till. Flytten var nog jobbig för dem. Tipset med gamla mjölkbackar ska jag komma ihåg, jag råkar nämligen ha ett par sådana som jag just nu använder till att köra fraktmassor i men till vintern ska det vara klart och då lär jag också ha sett om dessa lådorna som jag använder nu är för små eller ej, de passar dock väldigt bra där maskkomposten står just nu.

          Jag lyckades hitta några sidor på nätet om just maskkomposter och i och med att jag fattade att jag ska behandla maskomposten ungefär som en vanlig kompost med den skillnaden att maskkomposten står inne så släppte oron .

          Vi får se om jag kommer att kunna lösa fruktflugefrågan eller ej! Försöksverksamheten pågår under diskbänken rolleyes.gif


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 31-05-2003, 05:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Har bara maskarna möjlighet att själva välja vart de skall ta vägen så är det inget problem. Blir det alltför fuktigt så kan de då krypa till en del av komposten som är torrare. Destå större kompost man har destå stabilare är det.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 01-06-2003, 00:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Man kan ha två fack också i en inomhuskompost. Den ena, aktiv som man lägger ned nytt i och den andra som består av gammal kompost eller jord och löv och några enstaka potatisflarn som man smular ned. Kontakt mellan dessa genom mindre hål i skiljeväggen. Blir det för hett, aktivt, surt eller blött i den aktiva delen kan de krypa över i den andra.

          Jag hade inomhuskomposter i många år och fick en masktillväxt som gjorde att jag kunde ge bort en hel del. Komposten kom att bestå av mask med lite grönsaker i... och det kunde bli lite stressigt att ge dem tillräckligt med mat. Jag hade dem i inomhuskrukorna också när de blev många, och där överlevde de en tid.


          --------------------
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 01-06-2003, 14:58
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Skiljeväggen låter som en bra ide Cilla. Jag tror att jag helt enkelt ska ställa mina lådor i en mjölkback och lägga gammal blomjord och löv bredvid. Där är redan hål i sidorna(=skiljeväggen). Det blir bara ungefär tio cm över i mjölkbacken tror du det räcker till den passiva partitionen. Det löser dessutom risken för att flugägg ska kunna kläckas vid sidohålen i lådorna.

          Hur gjorde du när den aktiva partitionen var full. Jag har läst någonstans att maskarnas avföring äv giftig för dem, stämmer det?!

          Hade du också problem med flugor. Jag tänkte täcka över med jord varje gång jag lagt i hushållsavfall och så tror jag inte att jag ska kompostera kött och fisk förståss.

          Idag har jag haft ett hiskeligt bry med den först blev den för blöt och jag blandade i torr jod och flis 1, 2, 3, 4a gånger sen så kollade jag temperaturen i köket och då var där 27 grader rolleyes.gif tro fasen i heller att de ville emigrera. De trivs ju i 15-25 grader och vid trettio dör de ohmy.gif Mina små husdjur får ju inte dö! inte alla på en gång i alla fall tongue.gif


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 02-06-2003, 11:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Omstartad som egen tråd "Maskkompost, vill veta allt" raderar därför detta inlägg...


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 03-06-2003, 13:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          I gröna Rum gjorde dom en fin kompost i en byrå...


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 03-06-2003, 14:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Se Kompostbyrå!

          "Börja samla hushållsavfall i den nedersta lådan. Komplettera med lite jord och en samling duktiga lövmaskar om du vill att det ska gå fort. Annars går det med vanlig daggmask. När understa lådan är full så fortsätta fylla i mittenlådan, det måste vara finmaskigt nät i botten på den och den översta lådan. Fyll sedan på i den översta. I nedersta har det nu samlats bra kompostjord att lägga i rabatten och så kan du flytta upp den understa lådan."


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 08:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon