Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur tillverkas en bra perennjord
          karlanders
          Inlägg 21-06-2003, 14:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          02-06-2003
          Medlem nr: 1 588



          Jag håller på och gräver för att göra en perennrabatt. Den blir 4 meter i diameter 40 cm djup med en geotextil i botten och omgärdas av en huggen naturstensmur som är ca 25 cm ovan mark. Har tänkt göra en s.k grusrabatt, dvs. lägga tidningar överst på jorden och ovanpå detta ett lager grus. Vilka blommor som skall sättas är inte riktigt klart än.
          Nu till min fråga – hur skall jag blanda till perennjorden? Jag har tillgång till följande; vanlig åkerjord (som innehåller lera), jord från en äldre rabatt, kompostjord som inte riktigt är färdig, grus. finkornig sand, myrjord (torvliknande från naturen) och kogödsel från en bondgård.
           
          Citera
          Anders zon III
          Inlägg 21-06-2003, 16:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 15



          Låter som om det finns alla chanser till en förträfflig jord.
          Är kogödseln färsk? Då är det bra att den ligger till sig några månader i rabatten först innan du planterar.
          Åkerjorden ogräsfri?
          (Många aspekter...)
          När man arbetar med en jord upptäcker man strukturen - den ska ju helst vara lucker vilket den blir av mycket mullämnen. Kogödsel, ofärdig kompost och myrjord skulle jag ta mycket av, blanda med åkerjorden om den är hyfsat ogräsfri - annars den äldre rabattjorden.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 10:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon