Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp! Går det att rädda äppelträdet?
          Greeny
          Inlägg 15-09-2019, 19:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          03-07-2011
          Medlem nr: 60 805



          Hej!

          Min första fråga här, men det kan bli många fler

          Vi har precis köpt ett ställe där det finns ett äppelträd. Tyvärr har älgar klättrat i trädet med resultatet att trädet står snett, och ännu värre, barken har lossnat ordentligt. Hur gör jag med detta? Kan det gå ett rädda? Jag har tagit bort det mesta av den döda barken nu efter jag tog bilderna och på ett ställe är det bara bark kvar på max 1/4 runt om. Kan man köpa något att lägga på? Det är även i stort behov av beskärning men jag har bara vågat ta några enstaka grenar där de ligger fler än två i kors eller är helt döda. Närbilderna är från själva huvudstammen och skadorna börjar 40-50 cm från marken.
          E21653CD-4073-4BDC-BC78-2E7413F002BF.jpeg


          Hela äppelträdet Hela äppelträdet


          7C05B0FF-A40E-4C4F-9689-025ECB89B94E.jpeg

          Redigerat av Greeny: 15-09-2019, 19:11
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-09-2019, 19:41
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vad jag ser är en gammal skada med ved som varit död i flera år. Jag förmodar att det finns levande bark och ved på baksidan men det kan inte vara mycket eftersom jag inte ser någon callusved alls börja breda ut sig från sidorna och täcka den döda veden. Jag skulle säga att trädet är bortom räddning, den döda veden kommer ruttna med tiden och bli allt svagare. Till slut kommer trädet att knäckas under sin egen tyngd, om inte den levande veden hinner växa till sig och bli tillräckligt stark. Men med trästöttor som håller uppe kronan skulle livslängden förstås förlängas mycket. Men jag skulle nog plantera ett nytt träd på annan plats och hoppas på att nuvarande överlever några år till det nya växt till sig.
           
          Citera
          Greeny
          Inlägg 15-09-2019, 20:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          03-07-2011
          Medlem nr: 60 805



          Tack huggorm! Det var det jag var rädd för. Då hoppas jag det står några år i varje fall. Kan man skrubba och skölja med såpvatten eller något, uppifrån och ned för att få bort alger/mögel/svamporganismer som fanns under den lösa barken? Borde inte kunna bli värre?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-09-2019, 20:20
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Greeny @ 15-09-2019, 21:12) *
          Tack huggorm! Det var det jag var rädd för. Då hoppas jag det står några år i varje fall. Kan man skrubba och skölja med såpvatten eller något, uppifrån och ned för att få bort alger/mögel/svamporganismer som fanns under den lösa barken? Borde inte kunna bli värre?
          Nej, ingen skrubbning, du riskerar att skada kvarvarande frisk bark. Därtill hjälper det inte, svampsporer finns överallt i luften i alla fall. Trädet har under hundratusentals år utvecklat taktiker för att stå emot svampangrepp och klarar det bäst på egen hand. Det enda man kan göra är att ge trädet kraft genom att ta bort gräset under kronan så det slipper konkurrensen om roturymme, och till våren kanske lite kogödsel och gärna vattning. På så vis får trädet bästa möjlighet för tillväxt, och på så vis kan "flaskhalsen" av levande bark utvidgas snabbast möjligt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 16:20
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon