Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera en björk.
          Sandrasterassträ...
          Inlägg 07-11-2020, 12:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          23-10-2020
          Medlem nr: 93 068



          Hej,

          Jag behöver få lite kunskap i hur jag skall bäst gå tillväga när jag planterar en björk. Vi bor i ett nyproducerat hus som är byggt mitt i en skogsmiljö. Skogen runtom huset (själva huset står på ett berg) består av tall, björk, blåbärsris, lingon och asp plus mycket sten.

          För att få lite insynsskydd vill jag plantera två björkar, runtom oss finns det båda hängbjörk och glasbjörk. Jag har fått rekommendationen att plantera tidigt på våren. Men hade gärna velat göra det nu, finns det nackdelar till detta? Tänker att jag köper två ungträd i kruka, 150-200 cm i stam. Har förstått att de rotar sig lättare.

          Om jag planterar nu, hur länge skall jag vattna? Vid planteringen, skall jag vara försiktig med rötterna? Eller klyva roten med ett kryss? Hur länge skall klumpen stå i vatten innan?

          Sen en annan viktig fråga, skall det tillföras bättre jord och skall man ge näring?

          Vill tillägga att jag bor i Stockholm.

          Vänlig hälsning

          Sandra

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-11-2020, 14:51
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Du kan plantera nu om du vill, krukodlat kan du plantera året runt om inte marken är för frusen för att gräva i. Men håll koll till våren så inte tjälen tryckt upp träden under vintern, det kan hända om det varit speciellt väder och träden inte är förankrade med rötter ännu. Om nu plantskolorna har träd framme du kan köpa, det mesta är nog undanställt för övervintring.

          Du behöver inte vattna nu, om det finns några löv kvar så är de nog ändå på väg att ramla av och åtminstone här är det ganska fuktigt i marken. Till våren, om det är torrt, kan du vattna. Men mycket vatten behövs egentligen först när det börjar bli varmt och trädet har löv. Jorden behöver antagligen inte förbättras, björk har låga näringskrav. I framtiden kan du lägga gräsklipp på jorden under kronan till exempel, det tycker träd om. Var försiktig med rötterna när du planterar, om de har växt i cirkel i krukan får du rätta ut dom men jag skulle skada rötterna mer än absolut nödvändigt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 05:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon