Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Terrordådet i Stockholm
          segelbåt
          Inlägg 09-04-2017, 21:38
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          Ateism innebär avsaknad av tro och är då givetvis varken en religion eller en tro.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 10-04-2017, 06:44
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2017, 19:27) *
          Nej, för det går inte att bevisa att någonting inte finns. Det åligger den som tror på något att bevisa dess existens.


          Ok

          CITAT (Huggorm @ 09-04-2017, 20:27) *
          Om gud fanns, varför skulle han då tillåta att terrordåd som det i Stockholm får hända?


          Det kan jag inte svara på!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-04-2017, 20:12
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          S-kongressen som pågår här i Götet nu enades om att man skulle verka för att religionen hålls utanför skolarbetet i friskolorna. Ett steg i rätt riktning.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-04-2017, 20:18
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (malarmaster @ 09-04-2017, 20:41) *
          denna diskussion har vi haft tidigare. Du är alltså ateist,ruda vilket innebär att du har din tro på att någon gud inte existerar. även ateismen är en religion,har du tänkt på det?
          jag för min del hyllar just religionsfriheten och så länge religion inte ställer till problem för demokratin och inte sammankopplas med statsförvaltningen så bryr jag mig inte. Dock skall man tänka på att hela europa är uppbyggt på kristna värderingar och genomsyrar vår kultur.
          att avskaffa religion dvs människors individuella trosuppfattningar är ju ogörligt och strider dessutom mot grundläggande rättigheter.
          och jag kan alltså vända ditt resonemang i din replik mot dig själv,som ateist åligger det dej att bevisa att det inte finns några gudar.vilket du givetvis inte kan,lika lite som en kristen kan fysiskt påvisa guds existens.
          men det är egentligen oväsentligt,det väsentliga är den andliga dimensionen vilket är alla religioners ursprung.
          tror du finns det.... Ulf

          Så du tycker att religionsfrihet är att tvinga sina barn att bli muslimer, som de inte kan komma ifrån utan risk att mista sina liv. Hela skrivningen av religionsfriheten är felskriven, religionsfrihet måste också ge möjlighet att INTE tro, först då har vi en reell religionsfrihet.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-04-2017, 20:33
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          För att återgå till terrordådet i Stockholm och den uzbeker som är gripen för dådet. Han har blivit tilldelad en svensk advokat, men han duger inte utan han vill ha en sunnimuslimsk advokat. Jag blir förbannad när jag hör detta och det skulle inte förvåna om han blir beviljad det, att sätta ner foten är ingen svensk egenskap.

          Jag vill påminna om att jag i ett tidigare inlägg tagit upp den svenska oförmågan att verkställa utvisningar av personer, som fått avslag på sin ansökan (som denne uzbek)
          Det säger väl sig själv att när en person fått avslag att denne i normalfallet gömmer sig och inte frivilligt lämnar landet. För att utvisningen skall bli effektiv måste polisen i samband med att beslutet meddelas gripa personerna och förvara dem på ett rymningssäkert ställe till utvisningen kan verkställas. (tror att man tex i Ungern inrättat speciella läger för dessa personer)
          De personer som fått avslag och lever illegalt i Sverige kan ju inte leva på luft. De som inte kan få svartjobb, hjälp med försörjning av bekanta väljer att försörja sig med brottslig verksamhet. På sikt skulle brottsligheten inom denna grupp minska om fler kunde ges verkställighet för sin utvisning.
          Vilka som skall få stanna och vilka som skall utvisas är en komplicerad frågeställning, som vi kan ta i en annan tråd.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 11-04-2017, 07:09
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (segelbåt @ 09-04-2017, 22:38) *
          Ateism innebär avsaknad av tro och är då givetvis varken en religion eller en tro.

          Nej,ateism innebär förnekande att gud/gudar existerar och det är något annat än att sakna en tro.
          Jag har dessutom svårt att förstå att någon helt saknar funderingar på död, livets mening m.m.
          Har man funderingar på detta och kommer fram till en slutsats har man ju en tro.
          Religioner har ju växt fram just för att människor söker svar på fundamentala frågor.
          Läser man dessutom definitioner om ateism så betecknas den av vissa källor just som en tro då inte heller ateisten kan bevisa att någon gudom inte existerar.
          Så jag håller fast vid min åsikt att ateisten har en tro då jag vet att denne har fel i sin slutsats liksom de flesta religioner.
          Studera buddismen,det är den religion som kommer närmast den riktiga sanningen även om den inte nått ända fram. ulf
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 11-04-2017, 07:27
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (malarmaster @ 11-04-2017, 08:09) *
          Nej,ateism innebär förnekande att gud/gudar existerar och det är något annat än att sakna en tro.
          Jag har dessutom svårt att förstå att någon helt saknar funderingar på död, livets mening m.m.
          Har man funderingar på detta och kommer fram till en slutsats har man ju en tro.
          Religioner har ju växt fram just för att människor söker svar på fundamentala frågor.


          Jag är ateist och saknar tro. Vill du ändå tvunget kalla mig troende (varför förstår jag inte?) så är det upp till dig men du har fel. Att man inser att allt ska dö innebär inte att man är troende. Jag tror tex att Australien existerar trots att jag aldrig sett det med egna ögon, gör det mig religiös?

          CITAT (malarmaster @ 11-04-2017, 08:09) *
          Läser man dessutom definitioner om ateism så betecknas den av vissa källor just som en tro då inte heller ateisten kan bevisa att någon gudom inte existerar.

          Som förklarat innan av Ruda så kan man inte bevisa att något inte finns och en ateist bryr sig lika lite om denna bevisbörd som han känner ett behov av att försöka bevisa att påskharen och troll inte existerar.

          CITAT (malarmaster @ 11-04-2017, 08:09) *
          Så jag håller fast vid min åsikt att ateisten har en tro då jag vet att denne har fel i sin slutsats liksom de flesta religioner.
          Studera buddismen,det är den religion som kommer närmast den riktiga sanningen även om den inte nått ända fram. ulf


          Wow, jag säger bara wow...
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-04-2017, 08:19
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Inte underligt att det finns religionskrig slap.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 11-04-2017, 09:02
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Mjärden @ 10-04-2017, 21:18) *
          Så du tycker att religionsfrihet är att tvinga sina barn att bli muslimer, som de inte kan komma ifrån utan risk att mista sina liv. Hela skrivningen av religionsfriheten är felskriven, religionsfrihet måste också ge möjlighet att INTE tro, först då har vi en reell religionsfrihet.

          Nej,religionsfrihet är att individen själv väljer .om du väljer något annat än dina föräldrar är det ju upp till dej.
          Om du tvingas in i en religion är det ju ingen fritt val och strider därmed mot dina rättigheter.
          Men för att det skall funka krävs alltså ett fritt demokratiskt samhälle med fungerande lagstiftning.
          muslimer har ingen demokratisk tradition,saknar den kulturella bakgrund som ett demokratiskt samhälle ger och därför blir det krockar när de möter vårt samhälle.
          det är faktiskt inte så rysligt länge sedan vi hade samma situation för svenskar i Sverige där svenska kyrkan,då statsreligion tvingade in folk i sin fålla.frikyrkorna förföljdes och många svenskar utvandrade till föjd av detta.
          Längre tillbaks i tiden var det ju dödsstraff på förnekelse av kyrkans lära.


           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-04-2017, 09:42
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (malarmaster @ 11-04-2017, 10:02) *
          Nej,religionsfrihet är att individen själv väljer .om du väljer något annat än dina föräldrar är det ju upp till dej.
          Om du tvingas in i en religion är det ju ingen fritt val och strider därmed mot dina rättigheter.
          Men för att det skall funka krävs alltså ett fritt demokratiskt samhälle med fungerande lagstiftning.
          muslimer har ingen demokratisk tradition,saknar den kulturella bakgrund som ett demokratiskt samhälle ger och därför blir det krockar när de möter vårt samhälle.
          det är faktiskt inte så rysligt länge sedan vi hade samma situation för svenskar i Sverige där svenska kyrkan,då statsreligion tvingade in folk i sin fålla.frikyrkorna förföljdes och många svenskar utvandrade till föjd av detta.
          Längre tillbaks i tiden var det ju dödsstraff på förnekelse av kyrkans lära.


          Det funkar ju inte hos oss heller idag. I så fall skulle det vara förbjudet att låta döpa sina barn. De olika kyrkorna/samfunden skulle förbjudas ha barn-och ungdomsverksamhet mm.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 11-04-2017, 10:04
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Alla extremister och radikala är farliga, oavsett om det handlar om tro, politik eller annat. Så även extrema ateister.

          Jag har a<ldrig försökt att pracka på någon min tro men dom flesta ateister här vill att alla i landet skall leva som dom. Det är väl en himla tur att inte dom bestämmer här i landet.

          Ruda hur skall du kunna bestämma om hur vi skall göra med våra barn eller barnbarn? Själva ha<r du inga barn men vill bestämma hur andra skall göra.

          Elisabeth
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-04-2017, 12:03
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vi har kommit in på viktiga frågor. Extrema ateister tror jag inte finns. Extemister tror ju stenhårt på sin tro, ateister HAR ju ingen tro att pracka på någon. Anser de flesta. När man inte har någon speciell tro är det lätt att se hur begränsade och ofta inskränkta troende är och man vill givetvis bespara så många som möjligt detta öde. Därför anser jag och många andra att barnen skall få växa upp utan påverkan av obevisade läror. Det står över föräldrarnas önskan att påverka sina barn. Exempelvis via vissa icke sekulariserade friskolor, även de olika församlingarnas ungdomsverksamheter. När barnen väl blivit myndiga är det fritt val.

          Det finns dock hopp i vårat upplysta samhälle. Tidigare när jag jobbade var en arbetskamrat med man med i Jehovas vittnen. Kanske inte den mest fanatiska tron, man märkte det inte så mycket. Men de firade inte jul, julen var en hednisk högtid. För att slippa detta åkte de alltid till fjällen under julen. Deras son var dock normal och ville fira jul. Därför följde han inte med och hade dessutom en julgran inne på sitt rum. biggrin.gif Ovanligt förstående föräldrar måste jag säga, många JV föräldrar stöter bort sina barn om de överger den rätta tron.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 11-04-2017, 14:29
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Ruda det finns många extrema< atheister. Är det inte extremt att du oc h dina gelikar will bestämma över oss och våra barn?

          Att du kallar dom troende "inskränkt" är en förolämpning som jag tar väldigt illa vid

          Mina< 3 barn växte upp i ett katolskt hem och bestämde tidigt själv vad dom vill. Likaså jag när jag växte upp. Även mina bonusbarn fick tidigt bestämma< vad dom själva vill.

           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 11-04-2017, 15:01
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          Är det okej att jag startar en friskola och indoktrinerar barn med läran om Det flygande spaghettimonstret?

          Eller kan vi kanske införa det i religionstimmarna i de kommunala skolorna?

          Svenska Pastafarikyrkan : http://www.svenskapastafarikyrkan.se/bli-medlem/

          Kul fakta: Nederländerna erkände pastafarism som religion den 23 januari 2017
          https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

          Redigerat av segelbåt: 11-04-2017, 15:02
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 11-04-2017, 21:52
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag har inga problem med de som tror på en religion bara de själva har fått välja den och kan överge den, ifall de kommit till insikt att det inte stämmer.
          Anledningen till att så många tror på en religion är att då kan de lägga över en del av sina problem i gudens händer och slipper att brottas med dem själv.
          Om de som tror blir goda och hänsynsfulla människor tack vare sin religion tycker jag enbart det är positivt.
          De religioner som tilltalar mig mest är hinduismen och buddismen, då de är individbaserade och inte har någon Herre över som bestämmer. Herre och tjänare existerar inte i ett modernt upplyst samhälle.
          Jag är uppväxt i ett frireligiöst hem, där mina föräldrar var noga med att inpränta att vi barn inte skulle gå med i församlingen, om vi inte trodde på Gud och valet var vårt eget.
          Ni tror väl inte att islam skulle varit så stor religion, om det varit frivilligt att ansluta sig, då de folk som har den religionen inte kan vara osmartare än andra, det måste finnas många bland dem som tvivlar eller helt enkelt inte tror på det som bankats in i huvudet sen barnsben.
          Jag måste få skoja lite i denna allvarliga fråga. Om man skulle få ett antal människor att upprepa mantrat; "Det finns bara en gud och det är Zlatan" så skulle de till slut tro att han var en gud. Fast det finns nog en hel del som redan tycker det....... rolleyes.gif
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-04-2017, 07:45
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 11-04-2017, 22:52) *
          Jag har inga problem med de som tror på en religion bara de själva har fått välja den och kan överge den, ifall de kommit till insikt att det inte stämmer.
          Anledningen till att så många tror på en religion är att då kan de lägga över en del av sina problem i gudens händer och slipper att brottas med dem själv.
          Om de som tror blir goda och hänsynsfulla människor tack vare sin religion tycker jag enbart det är positivt.
          De religioner som tilltalar mig mest är hinduismen och buddismen, då de är individbaserade och inte har någon Herre över som bestämmer. Herre och tjänare existerar inte i ett modernt upplyst samhälle.
          Jag är uppväxt i ett frireligiöst hem, där mina föräldrar var noga med att inpränta att vi barn inte skulle gå med i församlingen, om vi inte trodde på Gud och valet var vårt eget.
          Ni tror väl inte att islam skulle varit så stor religion, om det varit frivilligt att ansluta sig, då de folk som har den religionen inte kan vara osmartare än andra, det måste finnas många bland dem som tvivlar eller helt enkelt inte tror på det som bankats in i huvudet sen barnsben.
          Jag måste få skoja lite i denna allvarliga fråga. Om man skulle få ett antal människor att upprepa mantrat; "Det finns bara en gud och det är Zlatan" så skulle de till slut tro att han var en gud. Fast det finns nog en hel del som redan tycker det....... rolleyes.gif


          De värderingar man lärt sig under uppväxten är inte alldeles enkla att välja bort, de tenderar att följa barnet och sätta ramarna även under vuxenlivet.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-04-2017, 09:24
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Gunilla T @ 12-04-2017, 08:45) *
          De värderingar man lärt sig under uppväxten är inte alldeles enkla att välja bort, de tenderar att följa barnet och sätta ramarna även under vuxenlivet.

          Jo, så är det. Beträffande de "snälla" relionerna som Mjärden nämner så finns det åtminstone inom hindi militanta strömningar som ställer till med problem. Och att förneka de hinduiska gudarna kan ställa till med problem för folk i Indien. Japanernas religion shinto är bättre men inte helt bra. Bäst är att skippa alltihop.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-04-2017, 10:30
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Religion handlar om värderingar och makt, något som alltid kommer att styra människor handlande.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2017, 11:11
          Länk hit: #39


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2017, 10:24) *
          Jo, så är det. Beträffande de "snälla" relionerna som Mjärden nämner så finns det åtminstone inom hindi militanta strömningar som ställer till med problem. Och att förneka de hinduiska gudarna kan ställa till med problem för folk i Indien. Japanernas religion shinto är bättre men inte helt bra. Bäst är att skippa alltihop.
          Jainismen då, hittar du några problem med den?
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 12-04-2017, 11:25
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Dom har samma riktlinjer som alla andra religioner. Hade människan valt att följa t.ex. budorden inom religionen, så hade allt varit frid, fröjd och fred. Nu är inte människan skapad på det viset, och trängtan efter mer har skapat en större gud än alla de andra tillsammans: Mammon. Det är denne vi allesammans dyrkar, utan att egentligen veta det. Även om någon säger, att man är nöjd med det som är för tillfället, så finns det alltid en liten djävul bakom örat som viskar om grannens grönare gräsmatta.
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 16:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon