Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          9 sidor V  « < 7 8 9  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Allmänbildning eller överkurs, eller bara onödigt vetande?
          Gita
          Inlägg 21-03-2010, 10:24
          Länk hit: #161


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Huggorm @ 21-03-2010, 09:20) *
          Men dom eleverna har väll alltid funnits? Skillnaden är nog att det krävs mer av dom idag, och det är inte alla som klarar att leverera det som krävs. Och det behövs också folk som kan baka, det räcker väll att en står i kassan så kan tio andra leverera bullar? Alla måste väll inte kunna allt?

          Fast kan man inte ge rätt växel tillbaka på en hundralapp så kan man nog inte heller avgöra om man får rätt tillbaka när man handlar själv. En hel del baskunskaper är viktiga om man inte alltid skall befinna sig i underläge.
          Gita
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-03-2010, 10:34
          Länk hit: #162


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Aqvakul @ 21-03-2010, 10:14) *
          Det förutsätter ju att man åtminstone haft ett (någorlunda välbetalt) jobb..

          Jag tror mer att det handlar om en alltmer utbredd individualism, där man anser sig ha rätt att avstå från det man inte gillar... Om man ständigt får välja bort det som är jobbigt och slitsamt eller innebär att jag måste inordna mig i ett kollektiv - så blir det svårt att skaffa sig såväl utbildning som jobb..

          Få är väll mer individualist än mig, och jag sköter då mitt jobb. Men frågan är ändå hur folk försörjer sig när dom valt bort att jobba?

          CITAT (Gita @ 21-03-2010, 10:24) *
          Fast kan man inte ge rätt växel tillbaka på en hundralapp så kan man nog inte heller avgöra om man får rätt tillbaka när man handlar själv. En hel del baskunskaper är viktiga om man inte alltid skall befinna sig i underläge.
          Gita

          Men hur många handlar med sedlar idag, de flesta har väll kort?
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 21-03-2010, 10:45
          Länk hit: #163


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Aqvakul @ 21-03-2010, 09:11) *
          Det finns många förklaringar. Varje enskild elevs brister beror troligen på en unik kombination av ofördelaktiga faktorer. Jag listar några:
          * Det finns ett antal trevliga alternativa aktiviteter som konkurrerar med skolarbetet
          * Flit och disciplin uppfattas som tråkiga egenskaper
          * Föräldrarna är osäkra på hur de ska stötta sina barn
          * Föräldrar med sociala och psykiska problem skapar en usel studiemiljö och är dåliga förebilder
          * En del lärare är tråkiga, andra har dålig kontakt med eleverna
          * Skolan har blivit allt mer teoretiserande och innehåller för lite praktik
          * Ungomar får för lite möjligheter att visa upp sin vuxenhet i skolan


          Du glömde en mycket viktig faktor.
          För stora klasser och för lite hjälp, för dom som halkar efter. tummenupp.gif

          Såg att du fått med det i ett senare inlägg.
          Jag tror att mycket av ungdomarnas problem med inlärningen ligger i den biten.
          Inlärningstakten är hög i dagens skola.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 21-03-2010, 10:53
          Länk hit: #164


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          CITAT (Aqvakul @ 21-03-2010, 10:14) *
          /.../
          Jag tror mer att det handlar om en alltmer utbredd individualism, där man anser sig ha rätt att avstå från det man inte gillar... Om man ständigt får välja bort det som är jobbigt och slitsamt eller innebär att jag måste inordna mig i ett kollektiv - så blir det svårt att skaffa sig såväl utbildning som jobb..


          jag tycker det verkar vara precis tvärtom, förr fanns det plats för människor som inte ville/kunde inordna sig, nu ska allt och alla ha en social kompetens, vara stresstålig, vilja tjäna pengar mm.


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-03-2010, 10:55
          Länk hit: #165


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Huggorm @ 21-03-2010, 09:50) *
          Problemet är väll att man har det för bra som arbetslös nu för tiden. Varför slita 40 timmar i veckan om man kan sitta hemma för bara någon tusenlapp mindre?



          Som även någon annan sa så måste man ha haft ett välbetalt jobb för att få en bra arbetslöshetsersättning. Skillnad mellan arbetsinkomst och arbetslöshetsersättning är mycket större än en tusenlapp . Sitta hemma kan man knappast göra som arbetslös i dag , det krävs att du visar att du verkligen söker jobb 40 tim/vecka annars blir du avstängd från A-kassan.

          Såg också något om att hantverkare inte behöver var bra på t ex matte. Nja säger jag. En del måste kunna räkna ut ganska avancerade saker . Vet killar som stupat på att inte kunna räkna , och nu pratar vi om avancerad matte , när de t ex velat utbilda sig till snickare.

          De ungdomar som inte vill jobba har väl föräldrar som försörjer dem ? Vilket ansvar har vi som föräldrar när en del ungdomar bara går och drar ? Ganska stort ansvar tycker nog jag.



          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 21-03-2010, 11:01
          Länk hit: #166


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (herkules @ 21-03-2010, 10:53) *
          jag tycker det verkar vara precis tvärtom, förr fanns det plats för människor som inte ville/kunde inordna sig, nu ska allt och alla ha en social kompetens, vara stresstålig, vilja tjäna pengar mm.


          Inte att förglömma, tio års erfarenhet, spetskompetens och helst vara 25 år och inte kunna tänka sig att skaffa barn. blink.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-03-2010, 11:08
          Länk hit: #167


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Aqvakul @ 21-03-2010, 09:35) *
          Jo, det har alltid funnits elever som haft svårt att klara skolan.

          Problemet idag är trefaldigt värre än förr:

          1. Det är fler elever som inte klarar av att tillägna sig grundläggande färdigheter
          2. Arbetslivet kräver idag mer teoretiska kunskaper
          3. Andra elementära egenskaper, typ "komma i tid" och att "hälsa ordentligt", saknas alltmer

          Min svärson som är platschef inom byggbranchen berättade hur man "skrek efter folk" fram till för 1½ år sedan. Praktikanterna från gymnasiets byggprogram var garanterade ett jobb om de visade minsta intresse och fallenhet för yrket. Tyvärr så orkade de flesta inte ens sköta sin praktik ordentligt. Man kom bara ibland, sällan i tid, slöade och t.om. vägrade att pröva på vissa arbetsuppgifter...



          Men är det där riktigt sant?

          Förr kunde man gå 7 eller 8 år i skolan om man nu inte valt att gå realskola och kanske gymnasium. De som valde det första kunde ofta få praktik eller lärlingsjobb eller faktiskt ibland riktiga jobb. Rena yrkesskolor ej att förglömma fanns ju också. Idag ska alla gå i skolan i 12 år så tacka sjutton för att det finns omotiverade skoltrötta ungdomar. Det spelar ju ingen roll vilket program ungarna går på gymnasiet om motivationen saknas. Dessutom så ska ungarna veta vad dom vill bli redan när dom går på högstadiet och så välja rätt program. Hur många vet det? Själv har jag aldrig vetat vad jag vad jag ville bli men har jobbat med massor av olika saker genom åren och fått en del både utbildning och erfarenheter genom det. Det är väl inte konstigt att det blir fel i många fall med omotivation som följd. Har dom då kanske dessutom en kass lärare så blir det ju inte bättre precis.

          Arbetslivet kräver... säger du. Ja det är klart att det på många arbetsplatser krävs mer teoretiska kunskaper men inte på alla. Jag tror att det är skolan det är fel på eftersom följden blir att alla ska ta studenten och har man inte gjort det så ses man inte som något att satsa på när man söker jobb trots att man kanske har andra kvalittéer som väl kan uppväga de teoretiska kunskapsbristerna.

          Sen hänger också oerhört mycket på vad man får/fått med sig hemifrån tror jag och där verkar det brista rätt mycket tyvärr men vad gör man åt det?


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-03-2010, 11:14
          Länk hit: #168


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Gita @ 21-03-2010, 10:24) *
          Fast kan man inte ge rätt växel tillbaka på en hundralapp så kan man nog inte heller avgöra om man får rätt tillbaka när man handlar själv. En hel del baskunskaper är viktiga om man inte alltid skall befinna sig i underläge.
          Gita


          Det där är en träningssak skulle jag vilja påstå. Sätt en sådan person i kassan under översyn några dagar så fixar de flesta detta. I dagens kortsamhälle så brister det nog för många på det området.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 21-03-2010, 11:20
          Länk hit: #169


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Huggorm @ 21-03-2010, 10:34) *
          Få är väll mer individualist än mig, och jag sköter då mitt jobb. Men frågan är ändå hur folk försörjer sig när dom valt bort att jobba?


          Men hur många handlar med sedlar idag, de flesta har väll kort?


          I dagens läge är det knappast någon som valt bort att jobba, då man knappt kan försörja sig på de pengar du får från AF eller försörjningsstöd.
          Utveckla gärna vad du menar med det.
          Låter mera som avundsjuka eller bitterhet.
          Det finns fortfarande massor av butiker som inte tar kort, samt alla som inte vill ha kort själva.

          CITAT (*Stintan* @ 21-03-2010, 11:14) *
          Det där är en träningssak skulle jag vilja påstå. Sätt en sådan person i kassan under översyn några dagar så fixar de flesta detta. I dagens kortsamhälle så brister det nog för många på det området.


          Vem som helst kan räkna fel, i en stressad situation och har inget med kunskap att göra.
          På samma sätt, som vem som helst kan stava fel, när man har bråttom.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-03-2010, 11:30
          Länk hit: #170


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (pejori @ 21-03-2010, 11:20) *
          I dagens läge är det knappast någon som valt bort att jobba, då man knappt kan försörja sig på de pengar du får från AF eller försörjningsstöd.
          Utveckla gärna vad du menar med det.
          Låter mera som avundsjuka eller bitterhet.

          Om du tittar lite noggrannare så ser du att mitt inlägg var ett svar på Aqvakuls inlägg om folk som väljer bort det som är jobbigt och slitsamt. Det var han som påstod att ungdomar idag väljer bort jobb och utbildning eftersom dom ansåg det för jobbigt. Men jag måste medge att jag håller med honom, många väljer bort jobb på så vis att dom enbart söker dom jobb dom vill ha. Skitjobbet som kanske är tungt, smutsigt eller enahanda är det ingen som söker, trots att det kanske är det enda som många har kompetens att utföra. Sedan gråter dom ut i media och får hela svenska folkets medkänsla. thumbdown.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-03-2010, 11:33
          Länk hit: #171


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (pejori @ 21-03-2010, 11:20) *
          Vem som helst kan räkna fel, i en stressad situation och har inget med kunskap att göra.
          På samma sätt, som vem som helst kan stava fel, när man har bråttom.


          Visst men det var inte det jag menade. Själv hatar jag matte sedan bansben men lärde mig tidigt(10-årsåldern) att räkna ut vad kunder skulle ha tillbaka genom att få stå i kassan och ta betalt i min mors butik. Inte blev jag bra på matte för det i skolan. Sen är det ju faktiskt så att en del människor är praktiker och andra teoretiker och jag kan inte se att det senare skulle vara bättre än det förra.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-03-2010, 11:38
          Länk hit: #172


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Anser inte heller att praktiker är sämre än teoretiker . Tror tvärtom att praktiker egentligen är smartare eftersom de kan tillverka saker utan teoretisk kunskap , de verkar ha allt färdigt i hjärnan redan.

          Vet personer som kan tillverka en kopia av en sak bara genom att titta på den i någon minut.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 21-03-2010, 11:43
          Länk hit: #173


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          CITAT (pejori @ 21-03-2010, 11:01) *
          Inte att förglömma, tio års erfarenhet, spetskompetens och helst vara 25 år och inte kunna tänka sig att skaffa barn. blink.gif

          och vara allmänbildad - huvva, det är kört!! sad.gif


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-03-2010, 11:43
          Länk hit: #174


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Huggorm @ 21-03-2010, 11:30) *
          Om du tittar lite noggrannare så ser du att mitt inlägg var ett svar på Aqvakuls inlägg om folk som väljer bort det som är jobbigt och slitsamt. Det var han som påstod att ungdomar idag väljer bort jobb och utbildning eftersom dom ansåg det för jobbigt. Men jag måste medge att jag håller med honom, många väljer bort jobb på så vis att dom enbart söker dom jobb dom vill ha. Skitjobbet som kanske är tungt, smutsigt eller enahanda är det ingen som söker, trots att det kanske är det enda som många har kompetens att utföra. Sedan gråter dom ut i media och får hela svenska folkets medkänsla. thumbdown.gif


          Men hallå!! Tror du verkligen att det finns människor som inte kan utföra andra jobb än skitjobb. Man ska nog vara glad att det finns några som vill ha dom jobben. Det är hedervärt tycker jag. Kanske dags att uppvärdera skitjobben istället för att nedvärdera dom.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 21-03-2010, 11:55
          Länk hit: #175


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (*Stintan* @ 21-03-2010, 11:33) *
          Visst men det var inte det jag menade. Själv hatar jag matte sedan bansben men lärde mig tidigt(10-årsåldern) att räkna ut vad kunder skulle ha tillbaka genom att få stå i kassan och ta betalt i min mors butik. Inte blev jag bra på matte för det i skolan. Sen är det ju faktiskt så att en del människor är praktiker och andra teoretiker och jag kan inte se att det senare skulle vara bättre än det förra.

          Sorry, jag glömde inleda med att jag håller med dig. smiley_small_hug.gif
          Det "bidde lite fel" då. tummenupp.gif

          CITAT (*Stintan* @ 21-03-2010, 11:43) *
          Men hallå!! Tror du verkligen att det finns människor som inte kan utföra andra jobb än skitjobb. Man ska nog vara glad att det finns några som vill ha dom jobben. Det är hedervärt tycker jag. Kanske dags att uppvärdera skitjobben istället för att nedvärdera dom.


          Japp... bravo.gif bravo.gif
          Hur skulle samhället se ut om inte diskare, lokalvårdare, fönsterputsare och "sopgubbar" fanns???


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Lokan
          Inlägg 21-03-2010, 13:47
          Länk hit: #176


          Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem sedan:
          06-11-2009
          Medlem nr: 26 737



          Dessutom kan dom vara hur allmänbildade som helst .... tummenupp.gif


          --------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 21-03-2010, 13:51
          Länk hit: #177


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Lokan @ 21-03-2010, 13:47) *
          Dessutom kan dom vara hur allmänbildade som helst .... tummenupp.gif



          Japp, och det var ju det som var ursprungsfrågan. tummenupp.gif
          Allmänbildning elller överkurs.

          Skolpolitik och arbetsmarknaden kanske ska ha en egen tråd. tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Snöflinga
          Inlägg 22-03-2010, 10:31
          Länk hit: #178


          Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem sedan:
          01-08-2004
          Medlem nr: 4 203




          Allmänbildad blir man väl till viss del naturligt från födelse till död. Sedan beror det ju på hur mottaglig man är, var man lever, vilka föräldrar man begåvats med och hur vetgirig man är.
          Tror att skolan är viktig men inte viktigare än livet utanför den.

          Idag är det väl lite svårt att undgå all fakta som vi får genom media.

           
          Citera
          pejori
          Inlägg 22-03-2010, 10:36
          Länk hit: #179


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Snöflinga @ 22-03-2010, 10:31) *
          Allmänbildad blir man väl till viss del naturligt från födelse till död. Sedan beror det ju på hur mottaglig man är, var man lever, vilka föräldrar man begåvats med och hur vetgirig man är.
          Tror att skolan är viktig men inte viktigare än livet utanför den.

          Idag är det väl lite svårt att undgå all fakta som vi får genom media.


          Jag tror nog att den personliga "vetgirigheten" gör gott för allmänbildningen.
          Viljan att lära sig nya saker och ta till sig information, precis som du skriver.
          Har man dessutom fler intressen, så lär man sig automatiskt mer om många ämnen.
          Jag har märkt att just korsord är väldigt allmänbildande. tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera

          9 sidor V  « < 7 8 9
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 20:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon