Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Avenbok
          PåÅsen
          Inlägg 11-07-2018, 18:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-07-2018
          Medlem nr: 87 820



          Hej! har en avenbokshäck som är 13 år gammal. ca 25 meter lång och 160cm hög. Efter klippning vid midsommar så har hälften av häcken klarat sig ok, den andra delen är delvis helt kal vissna toppar och blad som dom ser ut på vintern. Där jag bor i NV Skåne har det ju inte regnat på 2.5 månad. Har vattnat häcken (lite). Det som jag tycker är konstigt är att hälften av häcken klart sig bra men inte den andra delen. Någon som vet vad detta beror på, och kommer den att bli grön igen nästa år ?

          Hälsningar från Hallandsåsen
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-07-2018, 07:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Kolla försiktigt under barken på en planta, är den grön kan det finnas liv i den, om den är brun är den död. Växter behöver sina blad för att bilda näring, har de tappat alla blad redan nu så är risken stor att de inte överlever.

          Torkan kan vara en anledning till att häcken dör, att vattna lite i denna värme har ingen betydelse. Om man vattnar måste det vara en ordentlig rotblöta så fukten når ner till rötterna.

          Inget konstigt om en del plantor klarar sig och andra torkar bort, beror på hur djupt rötterna lyckats tränga ner i marken. Det kan ju se olika ut.
           
          Citera
          PåÅsen
          Inlägg 13-07-2018, 16:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-07-2018
          Medlem nr: 87 820



          CITAT (Gunilla T @ 12-07-2018, 08:10) *
          Kolla försiktigt under barken på en planta, är den grön kan det finnas liv i den, om den är brun är den död. Växter behöver sina blad för att bilda näring, har de tappat alla blad redan nu så är risken stor att de inte överlever.

          Torkan kan vara en anledning till att häcken dör, att vattna lite i denna värme har ingen betydelse. Om man vattnar måste det vara en ordentlig rotblöta så fukten når ner till rötterna.

          Inget konstigt om en del plantor klarar sig och andra torkar bort, beror på hur djupt rötterna lyckats tränga ner i marken. Det kan ju se olika ut.

           
          Citera
          PåÅsen
          Inlägg 13-07-2018, 16:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-07-2018
          Medlem nr: 87 820



          Tack för svaret Gunilla. Alla plantor har gröna blad, det är framför allt i toppen det är brunt.
           
          Citera
          PåÅsen
          Inlägg 13-07-2018, 17:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-07-2018
          Medlem nr: 87 820



          Har gjort ett litet snitt i barken och det var grönt. Vid närmare koll så ser jag att det börjar komma små små gröna skott. Men...vid lite eftertanke så den del som klarat sig bra klippte jag med min egen batteridrivna häcksax (som gjort sitt) delen som klarade det mindre bra klippte jag med en eldriven häcksax (tidigare använd av min granne) detta tycker jag är lite märkligt.

          Hälsning från ett soligt o VARMT NV SKÅNE
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 09:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon