Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varmbädd med hästgödsel
          Thessis
          Inlägg 14-03-2017, 11:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          14-03-2017
          Medlem nr: 85 151



          Hej!

          Jag är ny här, och ser fram emot att mätta min vetgirighet med er klokskap...

          Jag ska i vår göra varmbäddar med obrunnen hästgödsel i pallkragar. Nu undrar jag vad jag ska göra med detta i höst? Kan jag odla på samma flera omgångar eller ska jag skyffla ner det i grönsakslandet? Min undran innefattar även om näringen kommer vara förbrukad efter en säsong eller om det kanske blivit perfekt mullrik jord för landet..

          Tack på förhand!

           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-04-2017, 17:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag har lite dålig erfarenhet av att gräva ner hästgödsel i varmbädd. Jag gjorde det förra året och tycker att det luktade gödsel hela säsongen och även en del squash hade tagit åt sig av gödseln.
          Så i år vet jag inte riktigt hur jag skall göra, bara plantera och hoppas att det finns kväve kvar sen förra året eller gräva upp och mylla ner annan gödsel, i så fall vad ?
          Jag tänkte odla squash och gurka även i år där.
          Jag har tillgång till gratis hästgödsel, men jag gillar inte den, då den är obrunnen och för färsk. Vilken annan gödsel borde man välja i stället ?

          Redigerat av Mjärden: 20-04-2017, 17:05
           
          Citera
          utispenaten
          Inlägg 27-04-2017, 13:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          17-03-2017
          Medlem nr: 85 169



          Lite sent svar kanske, nu behövs knappt varmbänk längre, men ville ändå bidra eftersom jag tvärtom Mjärden har goda erfarenheter (och för tillfället äter mängder med spenat, första sådden räddisor är redan slut men snart kommer nästa). Jag tycker det luktar lite stallgödsel några veckor när den startas, men utöver det har jag inte tänkt på det.

          Jag har inte gjort nån analys av mullen på hösten, men jag tycker den är utmärkt jordförbättring i frilandsbäddar. Tror inte den är näringsfattig, snarare tvärtom. Bänken behöver ändå tömmas för att du ska kunna fylla på med nytt nästa år.

          Däremot är pallkragar nog i minsta laget för att nedbrytningen ska komma igång ordentligt, ju mer destå bättre har jag förstått. Min är typ 80*360 cm och 80 cm hög.

          fyll den hela vägen upp, varva gödsel och halm, det sjunker ihop snabbt i början så det blir lätt så att växterna hamnar djupt. Solen står ju inte så högt på våren, så höga kanter är förstås dåligt.

          Det var min input;).
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 27-04-2017, 18:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag använder inte pallkragar, då jag tycker att det torkar ur lättare vid varmt och regnfattig väderlek (som förra sommaren) Jag har grävt upp jorden ung en halv meter och själva bädden är ung 1,75 lång och 75 cm bred med en 25 cm kant runt om. Delen i mitten 1,25x50 är ung 1 dm lägre och det är där jag grävde ner hästgödseln förra året och inte blev av med gödsellukten på hela säsongen. Någon ny hästgödsel kommer inte
          i den bänken och inte i löklandet heller,där jag fick slänga ett 50-tal lökar som ruttnat pga maskangrepp i rotbasen.
          Det enda stället, där jag tänker lägga hästgödsel är där jag skall odla prydnadspumpa.
          ps. har inte varmbänk för att få tidig skörd utan för att den behåller fukten bättre speciellt som jag byggt upp ett "tält" över av fiberduk fö odlar jag varken rädisa eller spenat.

          Redigerat av Mjärden: 27-04-2017, 18:35
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-05-2017, 00:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Mjärden @ 27-04-2017, 19:31) *
          Jag använder inte pallkragar, då jag tycker att det torkar ur lättare vid varmt och regnfattig väderlek (som förra sommaren) Jag har grävt upp jorden ung en halv meter och själva bädden är ung 1,75 lång och 75 cm bred med en 25 cm kant runt om. Delen i mitten 1,25x50 är ung 1 dm lägre och det är där jag grävde ner hästgödseln förra året och inte blev av med gödsellukten på hela säsongen. Någon ny hästgödsel kommer inte
          i den bänken och inte i löklandet heller,där jag fick slänga ett 50-tal lökar som ruttnat pga maskangrepp i rotbasen.
          Det enda stället, där jag tänker lägga hästgödsel är där jag skall odla prydnadspumpa.
          ps. har inte varmbänk för att få tidig skörd utan för att den behåller fukten bättre speciellt som jag byggt upp ett "tält" över av fiberduk fö odlar jag varken rädisa eller spenat.


          Men det är ju inte varmbädd du pratar om.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon