Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klematis och kaprifol, gammaldags
          Lilla Sibirien
          Inlägg 12-02-2009, 01:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem sedan:
          08-03-2008
          Medlem nr: 14 465



          Hej, jag behöver hjälp

          Till grannen fråm norr har jag ett långt staket, kanske 10 m. Och det här skulle jag vilja klä in på något sätt. Funderingen ligger på det att jag har en "modern" trädgår och grannen har en trädgård från 1800-talet. Jag är grävaren och vill plantera, de kanske inte bryr sig så mycket men de villl ändå inte att mina moderna växter inkräktar på deras gård.
          Bifogad fil  Staket_norr.jpg ( 126.97k ) Antal nedladdningar: 33
          norr om detta staket ligger deras 1800-tals gård.
          Så frågan är vad skall jag fundera över om jag vill göra något över det nakna staketet. Jag och de vill att det skall smälta in i miljön. Jag har funderat över kaprifol och olika klematisar, staket är exponert för full sol mot söder och rosor tror jag vore omöjligt (här blir torrt och otroligt hett).

          Fotot är taget västerut och där döljs saleket av en thuja häck men om man blickar öster över så är staketet naket och är ca 10 m långt och 2 meter högt. Om mina växter kommer över staketet, bör de vara 1800-talets växter.

          Blanda kamprifol och klematis, vilka soreter med tanke på lång blomingstid och enventuell doft?
          Vilka klematisar och klaprifolier samarbetar på ett bra sätt, tror att grannen helst vill ha de gammaldags sortena över på sin sida, vilket betyder att nya klematisorter skall hållas lägre höjd.

          Just nu avvaktar jag, tillsvidare har jag en jordhög nära staketet (uppgrävd gräsmatta och övertäckt med duk) och denna bör vara minst en växtsäsong tilll.

          För egen del, tar jag gärna en vit blomma förrän en rosa.

          Har någon ett bra förslag. Jag behöver lång tid på mig att fundera och behöver kanske även diskutera med grannen om jag tror att det kan beröra granngården.



          --------------------
          zon 3-4
           
          Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 12-02-2009, 08:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem sedan:
          11-10-2007
          Medlem nr: 12 804



          Hej!

          Jag skulle bara plantera klematis. Med tanke på det varma soliga läget
          texansis hybrider(dom trivs i full sol). Obs. Dom flesta är röda eller rosa.
          Det finns en helt ny som heter Radiance som är blåvit. Den har jag ingen
          erfarenhet av. Jag får den den i vår. Du kan se Gravetye Beauty och
          Princess Diana på min hemsida.
          Dom bli Ca. 2-2,5 m höga. Om Du gör spaljen 30 Cm. lägre änn planket
          får Du inga problem med grannen.
          Klippgrupp 3.

          Mvh.
          Finn

          Redigerat av Finn Klematis: 12-02-2009, 09:16
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 08-05-2024, 11:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon