Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > f****************n, måste skriva av mig
          stennie
          Inlägg 04-09-2007, 12:11
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem sedan:
          26-06-2003
          Medlem nr: 1 786



          Vet tyvärr inte vilken sort det är! unsure.gif


          --------------------
          Mvh, Stennie!


          Pågår!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-09-2007, 12:28
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Cathis @ 04-09-2007, 13:10) *
          CITAT (flaxss @ 04-09-2007, 11:34) *


          att få in sork i växthuset kan inte va trevligt har dom gjort nån skada ??
          lovar att ge dig tips . men jag ska kolla vad man kan köpa så man motarbetar sorken eller nåt

          Jodå dom har ätit av paprikaplantor så dom var bara å lyfta upp, gurk- och tomatplantor sitter lite löst eftersom det är så många gångar under ranting.gif Tar tacksamt emot tips hur man får bort dom

          '
          usch så tråkigt . där mina tomat och paprika plantor är planterade är där stenig jord så där gillar väl inte sorkarna att gräva , hoppas att den inte tar nåt där . får återkomma med tips om jag får reda på nåt .

          CITAT (stennie @ 04-09-2007, 13:11) *
          Vet tyvärr inte vilken sort det är! unsure.gif


          om du vill tar jag gärna emot en stickling , alltid roligt att ha . är ju lite av fikon freak så dte är bara roligt med fler .
           
          Citera
          renate
          Inlägg 04-09-2007, 16:27
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          CITAT (renate @ 03-09-2007, 19:42) *
          Usch ja vad tråkigt,är det inte rådjuren som äter upp allt så är det sorkarna,fast de är värre.Rådjuren tar ja inte död på växterna,ja om de inte feja sina horn på stammarna vilket de gör ibland.
          Du får en ros som tröst.
          [attachment=6989:PICT6943.JPG]


          Det är Frühlingsduft som blommar om ibland.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-09-2007, 17:11
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jätte kul ,,tog en närmare koll i hela trädgård och vad hittar man sorkarna har ätit upp prydnadsgräsen och lökar var bara bladen kvar och sen har sniglarna rensat pelargoner .

          CITAT (renate @ 04-09-2007, 17:27) *
          Det är Frühlingsduft som blommar om ibland.


          tack så mycket
           
          Citera
          Wilmer
          Inlägg 04-09-2007, 19:52
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem sedan:
          04-11-2003
          Medlem nr: 2 529



          Nämen fy så trist!! Lider med dig.

          Wilma


          --------------------

          Killerq Mini Wrigg.jpg

           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-09-2007, 19:53
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Fy så trist sad.gif Jag har fått tips om sorkskrämmor -de har ett ljud -drivs med batteri -sådana måste jag ha -rosorna är illa ute på vintrarna här. sorkår som detta ..
          Du får höra av dej om du behöver nån stickling av något jag kan bidra med

          Kraam K


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 04-09-2007, 23:23
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Aj Flaxss, fa..n vad du måste vara för.....ad, jag skulle bli galen..eftersom jag bara har terrass så är jag ju föskonad från stora djur, det räcker med alla flygfän, en stor asarina har dött under min bortvaro av ett massivt anfall av spinn, vitaflygare och liknande...men ditt är ju mångfald värre. Jag beundrar dig väldigt mycket just nu,,,att du kan vara så lugn efter alla dina upptäckter är värt ett WOW och en blomma.gif minst....


          --------------------
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-09-2007, 17:53
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          yeeeeeeeeeeeeeees så lycklig ,,, tog ju å klippte ner mitt fikon träd som sorken tat och tog sticklingar EN stickling har fått rötter och har åter bildat blad och även bildar den fikon ( men dom ska bort) ,, sååå glad att en liten bit av det lever , hoppas jag kan plantera ut det till våren igen .
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 28-09-2007, 00:18
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Grattis Flaxss, jag blev verkligen glad å din sida när jag såg att den har överlevt... Men har den verkligen fått fikon ?? Och varför ska du ta bort dom ?? smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-09-2007, 04:42
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          japp den har fått fikon kart , vet inte varför kanske är för att jag har get den näring i vattnet då där är fler växter i samma glas som fått rötter . tror jag ska ta bort fikonen så den bilder mer rötter istället . är jätte lad över att den överlevt och hoppas att den överlever vintern . ska nog ha den i källaren i vinter
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 28-09-2007, 22:43
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Sticklingen du räddade hade kanske redan anlagen till fikonen, och glömde bort att den var borttagen från "mamma fikon" och bara fortsatte som om inget hade hänt tongue.gif


          --------------------
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 30-09-2007, 17:20
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          JAg har kämpat mot de där j-a djuren från he-tet i 11 år nu. Än har jag inte gett upp. Tyvärr funkar INTE de där sorkskrämmorna. Det enda de gör är att skotta igen hålet i röret på skrämman, så att inte ljudet kommer ner i backen. De är listiga de sa-na också. Förra hösten gick min frösådda 5 år gamla ginko åt jämns med backen. I år har jag 5 levande sticklingar, men det är ju inte riktigt samma sak, som när ginkon stod på sin plats där uppe på kullen.
          Bästa tipset jag har mot sork är avgasrör med vattenslang rätt ner i gångarna. Helst från dieselmotor. Vitlök i hålen. (Å de som inte ska gå att odla vitlök i lera, ha...har massor) Cayenepeppar i hålen, Surströmming, gräva i gångarna och plantera idegran. Gräva ner glasflaskor med hålet ovanför ytan (Vindens vinande, flaskorgel). Helt enkelt förfölj dem! Konstanta lukt och ljud störningar är det som gäller. Förekom också. Är det lugnt på en plats i mer än 6 veckor, kommer de tillbaka. Altså mer lukt och stampande.
           
          Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 02-10-2007, 18:22
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem sedan:
          02-07-2003
          Medlem nr: 1 821



          Det är ju fruktansvärt vad dessa äckliga djur kan ställa till med. (Dom är inte ens söta, i motsats till vad många har för sig - tre stycken på rad ihjälbitna av grannkatten i våras på vår grusgång; stora, svarta bestar med långa gula tänder kunde vi skärskåda på mycket nära håll och det var som sagt ingen trevlig syn! (Vattensorkar är långsamma och kan lätt springas ifatt och slås ihjäl om man råkar se någon ovan jord. Det förklarar varför katten lyckades bita ihjäl alla tre nästan på en gång!)
          Vi har upptäckt gångar lite varstans runt tomten som gränsar till en skog med sankmark. Jag har köpt ett par skrämmor som är batteridrivna och dom för oljud och vibrationer ner i gångarna. Jag vet ännu inte hur sorkarna uppfattar detta. Skrämmorna fungerar fortfarande trots att det varit köldgrader vissa nätter men kanske batterikapaciteten sjunker i vinter. Röret som sticker ner i gången är täckt och kan inte skottas igen av djuren, men kanske själva sorkgången under röret? (Skrämmorna köptes av en firma som heter Conrad elektronik och är från Malmö. Kostade 149:- styck.)
          Vad jag skulle vilja veta är vad för slags sorkmedel som "lämås" nämnde i sitt inlägg? Som man skulle dränka in trasor med och peta in i gången??? För här får man nog bereda sig på att ta till både det ena och det andra, av alla inlägg att döma! sweatingbullets.gif

          Hälsningar och tacksam för svar!
          Siv crying.gif
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 03-10-2007, 02:14
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          det är ju ett rent helsike...mördarsniglar, sorkar och lite annat som far fram som marodörer och förstör på ett kick vad som har tagit oss åratal att odla fram.
          Någonstans här i forumet, läste jag om någon som hade använt Glykol och stoppat någonstans. Kan det vara det du tänker på Siv? Närminnet är inte bra, för jag kommmer inte ihåg riktigt vad det gällde..men nu när jag läste här så tänkte jag att ni kanske skulle kunna bränna ut dom. Glykol har/hade man i kylaren för att vattnet inte skulle frysa, men det är säkert eldfarligt. Skulle det inte gå att hälla något sånt i gångarna och tända på..nu på vintern är väl brandrisken inte så stor eller..??
          Jag trodde att det var vanliga sorkar det gällde, men nu när jag såg att det var vattensorkar kom jag på att det har varit hemskt med såna i vissa regioner, dom har förstört hela vindruvsfält, och såna tar ju väldigt lång tid innan dom börjar ge druvor som kan vara bra till vin..Även en massa andra buskar, grönsaker och allt man odlar ar varit utsatta...en farsot helt enkelt.. Jag tycker verkligen synd om er, för man blir ju helt ställd... ranting.gif
          Katter är ju bra jägare, så ni kanske har någon granne som kan låna ut en till er....


          --------------------
           
          Citera
          KarinSKARA
          Inlägg 12-10-2007, 21:05
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem sedan:
          25-02-2006
          Medlem nr: 7 131



          CITAT (flaxss @ 03-09-2007, 18:51) *
          hejsan

          jag är totalt vansinnig på sork f''''''''''''''''''''''anskapen till h''''''' j'''' s''ans djur idioter . under helgen jag inte var hemma har dom lyckas äta upp rötterna påå mitt fikon träd som vuxit jätte bra och va ca 1m i höjd plus frukter och nya rotskott dvs jag var väldigt glad över detta träd . gissa vad ,jag kom hem i dag och skulle kolla mitt kära fikon men vad ser man jo på marken ligger där ett visset träd med avgnagd rot med vissna fikon löv . jag kollade i marken och sandjorden bara rasade neråt och där ligger min kamelia JAA jätte KULLLLLLLLLLLLLLLLLLLL !!!! verkligen whooooooooooooo . jag är så vansinnigt förbannad på dessa satans sorkar .
          och nu ska jag ut och slå sönder nåt .
          undertiden jag gör det tar dom väl mina andra fikon JAAA välkomna sork f''skap .
          och då jag inte va hemma hann jag inte ta sticklingar heller för nu är hela växten intorkad och stendöd jag är såå arg .
          får väl köpa nya lerkrukor i morgon .



          Lider med dig.
          Har du möjlighet att få tag på Minkskit så är det effektivt.
          Förmodligen även gratis.
          Antingen på en farm eller i en djuraffär.

          Man läggar det i en hink med vatten, så kan man efter någon dag, vattna ut det om det är större ytor och många hål.
          (Gör som med nässelvatten)
          En liten slatt i varje hål, eller tom. runt hela tomten.
          Stoppar man sedan ner ca. ½ dl i hålen, så brukar det fungera länge.

          Annars är det bara att ut och hoppa och skutta på tomten. De gillar inte stampanden på sitt tak.
          Bjud hem alla grannars barn på kull 1 gång i veckan eller så.

          Lycka till
          Karin i Marum


          --------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

          .
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 12-10-2007, 21:55
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (lissa @ 03-10-2007, 03:14) *
          Någonstans här i forumet, läste jag om någon som hade använt Glykol och stoppat någonstans. Glykol har/hade man i kylaren för att vattnet inte skulle frysa, men det är säkert eldfarligt.


          nej det är inte brandfarligt, men det är SÖTT!!!! vilket gör att det används för utrotning av diverse djur, som råttor, sorkar, skator,katter och hundar...
          här läggs det ut betat kött och fisk som fått dra i glykol...dödligt om man inte märker det och får djuret till vet. angry.gif

          men man väljer nått sorkar tycker är gott och dränker in det i glykol och petar ner i gångarna...ska vara effektivt...


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          emmas matte
          Inlägg 12-10-2007, 22:46
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem sedan:
          01-04-2007
          Medlem nr: 9 588



          man kan testa med att pinka revir, använd en burk o häll i hålen ,det ska vara effektivt sägs det. vi har inte sork men mullvad, o vi har många fina högar överallt
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 17:20
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon