Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skördetid
          Mjärden
          Inlägg 14-08-2017, 20:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Nu har den härliga tiden kommit, då man på allvar börjat skörda frukterna av årets odlarmöda. Vi har avnjutit nyupptagen potatis, lök, squash, spritärtor, dill och vaxbönorna är på gång liksom tomater. Idag tog jag upp de första morötterna och kokade och åt med bregott - smakrikt !
          I dessa tider är det inte betungande att vara odlare, tummenupp.gif nästan svårt att hinna med att skörda allt (krusbär och vinbären måste plockas och tas om hand) och hinna på blåbärs- och lingonrunda emellan.
          Hur går det med era odlingar ?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-08-2017, 19:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Ingen mer än jag som upplever skördandets glädje ? smile.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-08-2017, 08:33
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Så länge man bara plockar det som går åt för dagen är et ju bara skoj. Jobbigare blir det om man har större odlingar som ska plockas och tas till vara för vintern. Det ska plockas o syltas och saftas, snoppas och spritas, förvällas och frysas eller konserveras. Tyckte mot slutet att jag skaffat mig väl många måsten så idag känns det ganska skönt att jag lagt ner mina odlingar efter många år som i stort sett självförsörjande på frukt och grönt.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 20-08-2017, 10:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          Jovisst upplever jag också skördandets glädje även om jag inte har någon stor odling. Härligt att gå ut och plocka färska bär till frukostgröten! Nyper hallonen så snart de lyser rött - innan något djur tar dem..
          Krusbären och vinbären är plockade och uppätna för länge sedan, liksom rabarbern.

          Njuter också av mina kryddor - timjan, rosmarin, dragon, persilja, dill och gräslöken som poppar upp överallt!
          Vitlöken vill sig dock inte.

          Däremot är chokladmyntan väldigt invasiv! Tur att jag har den i krukor smile.gif

          Tomater och sallad har jag i krukor på balkongen och hängande i äppelträdet för att skydda dem från tvestjärtar och större djur.

          Jag njuter av att se hur mina egna frösådder växer och blir till delikatesser. Det är också lycka wub.gif
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 24-08-2017, 21:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jovisst kan det bli lite av ketchupeffekt, då mycket blir klart att skörda samtidigt. Vaxbönor, spritärtor och bosniska bönor kommer samtidigt, så det gäller att laga mat som passar till dessa, går ju bra att blanda med nyskördade kokta morötter.
          Vinbär plockade vi tidigt på bostadsområdet och kokte gele, i förrgår plockade jag de röda vinbären på kolonilotten och kokte saft. Har plockat en omgång krusbär och kokt sylt, en omgång återstår.
          Sen har det blivit några turer till bärskogen, blåbären har det inte varit så gott om i år, men lingon har vi plockat nästan 20 l och vårt behov är därmed fyllt.
          Jag brukar inte så plocksallad, då det nästan alltid blir att slänga den i slutändan. Jag har gått över till romansallad, som har lite längre mognadstid och börjar bli klar först nu.

          Löken har vuxit bra i år och är nu lagom stor och blasten börjar lägga sig, så det dröjer inte länga förrän den går att skörda (har ju använt egen lök i några veckor nu)
           
          Citera
          silos
          Inlägg 10-10-2017, 09:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Skördetiden är härlig och du måste vara lycklig som har haft så mycket att skörda från din trädgård!
          Själv fick jag potatis och lökar.
          Jag längtar till nästa odlings säsong!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-10-2017, 17:51
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det har varit rekordsäsong för lök, gul, silver och röd, nästan 20 kg totalt. Jag har heller inte behövs slänga många lökar i år, trots att jag skördade i en regnperiod. Det gick dock inte att torka dem på landet utan jag fick ta in dem och torka inomhus, tom balkongen var för fuktig. Efter att de torkat 2-3 veckor har jag tagit lök för lök och tagit bort lösa skall och gnidit bort jord med händerna, som Gösta lärde mig när jag nyss börjat odla (Gösta var initiativtagare till lottområdet och ansvarig i många år)

          Morötterna blev också rekordbra och fram till 2-3 veckor sedan var det bara att hämta hem, borsta och koka. De som jag tagit upp sen har varit kraftigt angripna av morotsflugans larver och mycket har fått skäras bort och kasseras, ibland hela moroten. Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge jag hade väven på, men har för mig att det var in i augusti.Jag vet iaf att den blåste av och är inte helt säker om jag satte den tillbaka. Till kommande år skall jag notera när jag lägger på den och när jag tar av den.
          Jag tycker det har varit ett bra odlingsår bortsett frän tomater, vindruvor och björnbär som inte hann mogna.
          Potatisen återkommer jag till i en annan tråd.

          Redigerat av Mjärden: 10-10-2017, 17:52
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-12-2017, 11:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Hur länge skörden av olika grönsaker räcker varierar år från år beroende på hur mycket man satt och hur bra skörden blivit.
          Idag tog jag de sista morötternam men de hade räckt mycket längre om inte minst en tredjedel fått kasseras pga angrepp av morotsflugan. De första jag tog upp var inte angripna utan det var de som jag skördade i oktober, som var maskätna. Sådden var som vanligt 2 påsar, en sommar en vinter.
          Palsternackor har jag lite kvar, tar nog slut till jul, då jag brukar göra en palsternacksallad.
          Potatisen har jag ett kok kvar och det är mandelpotatis, vilket tyder på ändå rätt hyfsad skörd om ändå inte toppen. Amaldine, mandel, K E blev bra, Belona sämre.
          Löken blev superbra skörd, bästa någonsin, den gula räcker över hela vintern, silver och rödlök och vitlök iaf över nyår.
          Sen har jag fryst in dill och sen har vi gele samt lite röd vinbärssaft kvar, ingen persilja pga dålig skörd
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 07:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon