Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mina squash "skrumpnar"
          emmsing75
          Inlägg 27-07-2008, 15:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem sedan:
          01-02-2006
          Medlem nr: 7 025



          I år har jag för första gången odlat squach eller zuchini som det väl heter. En gul som mår prima och en grön som har lite fläckiga blad och vars frukter börjar växa bra men sen liksom skrumpnar i ändarna. Trodde först att det bara var dem som liksom låg på marken men det verkar som att de flesta har en tendens att göra det. Plantan växte jättesnabbt först, mycket snabbare än den gula men det är frukterna på den gula som växer mycket snabbare nu. Vad kan vara problemet, för lite/ för mycket näring, för lite eller för mycket vatten eller vad?
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 27-07-2008, 15:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          De är nog dåligt pollinerade. Du kan hjälpa till med pollineringen om du tar en hanblomma och duttar med den i honblommorna.


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-07-2008, 15:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Dålig pollinering kanske, själv är jag ute varje förmiddag och pollinerar både squash och pumpor.

          Problemet ifall man odlar få plantor är att när det finns en utslagen honblomma kanske det inte finns några hanblommor som kan pollinera den.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Lillin
          Inlägg 27-07-2008, 15:50
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          08-04-2007
          Medlem nr: 9 677




          Jag har haft samma problem men slapp det när jag plockade bort blomman ganska snabbt efter det att frukten börjat växa. Finns väl en risk att när blomman börjar vissna så börjar frukten som den sitter på att skrumpna
           
          Citera
          Sonja.S
          Inlägg 27-07-2008, 21:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          08-08-2004
          Medlem nr: 4 247



          Det problemet har jag också haft ibland, i år bara några gånger och då på speciellt en planta, förra året mest hela tiden en period. Jag har dock svårt att förstå varför det skulle vara dålig pollinering? Är den pollinerad så är den väl det och i annat fall borde den väl skrumpna/ruttna som väldigt liten. Jag har haft 10-15 cm stora frukter som börjat ruttna i spetsen. Har också provat att plocka bort blommorna men inte sett någon skillnad.
           
          Citera
          puskas5
          Inlägg 27-07-2008, 21:46
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem sedan:
          06-02-2007
          Medlem nr: 9 060



          Jag hade samma problem för ett par år sedan och läste mig då till att det berodde på brist på vissa spårämnen. Just nu kan jag inte hitta källan till dessa uppgifter men sedan jag började vattna mina squash med guldvatten (kraftigt utspädd urin) är problemet borta. Och guldvatten innehåller ju alla möjliga näringsämnen. I år ser jag ut att få en helt fantastisk squashskörd i mina pallkragar.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-07-2008, 22:10
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          CITAT (Sonja.S @ 27-07-2008, 22:16) *
          Det problemet har jag också haft ibland, i år bara några gånger och då på speciellt en planta, förra året mest hela tiden en period. Jag har dock svårt att förstå varför det skulle vara dålig pollinering? Är den pollinerad så är den väl det och i annat fall borde den väl skrumpna/ruttna som väldigt liten. Jag har haft 10-15 cm stora frukter som börjat ruttna i spetsen. Har också provat att plocka bort blommorna men inte sett någon skillnad.



          Det behövs mer än några pollenkorn för att ge en bra pollinering av squash är det inte tillräckligt många pollenkorn så växer frukten ett litet tag men sedan brukar växten förstå att det inte är lönt att slösa energi på en frukt som inte innehåller så många fröer (ett pollenkorn ger bara upphov till en kärna).

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 27-07-2008, 22:10


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          puskas5
          Inlägg 28-07-2008, 10:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem sedan:
          06-02-2007
          Medlem nr: 9 060



          I all trädgårdslitteratur påtalas squashens stora näringsbehov liksom att squash som odlas på friland knappast behöver hjälp med pollinering. Jag har alltid odlat på friland och har fått insektshjälp med pollinering, ändå ruttnade en del frukter. Nu när jag tillför rikligt med näring genom guldvatten har jag helt sluppit det problemet. Jag lutar alltså åt att näringsbrist kan vara en väl så viktig orsak som dålig pollinering.
           
          Citera
          emmsing75
          Inlägg 29-07-2008, 13:05
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem sedan:
          01-02-2006
          Medlem nr: 7 025



          Så jag får alltså ta det säkra före det osäkra och försöka både pollinera lite extra för hand samt tillföra mer näring. Borde ju gå lika bra med annan flytande näring eller måste det vara just "guldvatten"? Nog föratt guldvatten blir det absolut billigaste men lite mer planerande av gödselvattningen blir det allt. Vad gäller pollinering, hur vet man vilja som är hanblommor och vilka som är honblommor? Kan man bara pensla runt lite med en pensel i alla blommorna och hoppas att rätt pollen fastnar där den ska? Ska jag använda blommorna från både min gula och min gröna squash planta trots att det bara är gröningen som är problem med? Känner mig som en verklig novis när det gäller pollinering då det inte är nåt jag sysslat med tidigare.
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 29-07-2008, 14:47
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          Honblommorna har en liten frukt bakom sig. Du kan ta bara blommor från den gröna, eftersom det är den du har problem med. Du kan ta av en hanblomma och vika undan blombladen, för att kunna dutta "mitt i prick" i honblomman.


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          Stinis
          Inlägg 06-08-2008, 18:17
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          23-03-2007
          Medlem nr: 9 464



          Kan problemet med "dålig pollinering" (alltså att den blivit pollinerad men inte tillräckligt) gälla även melon?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 22:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon