Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Angrepp på blad (liguster och silverpäron)
          Flanken
          Inlägg 30-08-2021, 09:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          30-08-2021
          Medlem nr: 95 281



          Hejsan!

          Jag har en ligusterhäck (ca 2 år gammal) och ett silverpäron (gissar på 4 år, fanns när vi flyttade in) som har blivit angripna av någon svamp/ohyra. Silverppäronet står alldeles intill häcken så först tänkte jag att det kanske var samma åkomma, men till utseendet är det helt olika.

          Ligustern - rena hål, inga rester av något annat https://imgur.com/a/aOO4eS3

          Silverpärpäronet - observera upphöjningarna på bladets undersida https://imgur.com/a/zuh1KFh


          Supertacksam för all hjälp jag kan få!

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-08-2021, 13:39
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Den på päronet ser i alla fall ut som någon sorts gallbildning. Helt ofarligt för trädet och nu när löven snart skall falla får man räkna med att de blivit angripna av allt möjligt. Till våren kommer nya, fina löv som försämras efterhand under sommaren. Samma med ligustern egentligen, även om den är vintergrön. Eventuellt kan du begränsa spridningen genom att samla upp löven till hösten och kasta, men träden mår annars gott av att ha förmultnande löv under sig.
           
          Citera
          Weekend
          Inlägg 30-08-2021, 16:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem sedan:
          22-09-2020
          Medlem nr: 92 904



          Päronrost eller ngt liknande som hornrost. hålen öronvivel, sök på "konduktörsklipp" .
           
          Citera
          ettavgudsbarn
          Inlägg 01-09-2021, 22:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          18-08-2021
          Medlem nr: 95 227



          kommer du ihåg att du sett dessa varelser, gegga, på enträd i närheten i våras så skulle jag nog också föreslå päronrost. jag är en amatör i trädgråden, men medans jag vandrade i skogen i närheten av ett ställe jag sköter i våras så upptäckte jag dessa "eld gula grejjer" på massa grenar av enträden, så jag googlade och fann det som vettigt att skära bort skiten. i höst så har det blivit massa päron, till skillnad från året därpå då det mig veterligen inte var fler än ett handfull.

          året dessförrinnan var det helt fullt av päron på trädet, nästan overkligkt, och det är ett gammalt säkert minst 70 år gammalt träd också.

          och jag kommer iaf ihåg att nån av sökningarna på "päronrost" (snarare på engelska faktiskt, pear rust möjligen) jag gjorde som påstod att "biverkningarna" från den här mask/sjukdomen inte kommer lätta förrän året EFTER att man p åvåren tagit kål på de där enträdsvarelserna. men med Gud är allting möjligt sade ju Jesus!

          Redigerat av ettavgudsbarn: 01-09-2021, 22:40
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  download.jpeg ( 15.7k ) Antal nedladdningar: 0
           
           
          Citera
          August
          Inlägg 02-09-2021, 16:18
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          För det första. Jag är inte det minsta övertygad om att upphöjningarna på silverpäronets blads baksida är päronrost. Jag sätter nog en slant på att det, som det ursprungligen föreslogs, rör sig om en gallbildning. Skulle det vara päronrost kommer det att växa ut en typ av borstliknade spröt från de här upphöjningarna. På ovansidan av bladen blir det röda fläckar som blir bruna och bladen faller i förtid.

          Det finns en del felaktigheter i det som sägs här om det här svampsläktet. Det heter Gymnosporangium och det finns flera tiotal olika arter. De är mer eller mindre artspecifika då det gäller värdväxter. Det gäller såväl den primära värden som återfinns inom cypressfamiljen, huvudsakligen juniperus (en) som den sekundära värdfamiljen som återfinns inom familjen rosväxter.

          Hornrost som nämns värdväxlar mellan vanlig en (Juniperus comunis) och rönn Sorbus aucuparia. Den kan inte angripa päronsläktet (Pyrus). Svampen som ger päronrost är Gymnosporangium fuscum (syn sabinae). Den värdväxlar mellan enar i sektionen Sabinae och olika päronarter, Mest vårt vanliga ätpäron men den kan också angripa silverpäron. Den går inte på vår vanliga vilda en utan enbart de olika asiatiska enar som vi odlar i våra trädgårdar, exempelvis den mest ökända i sammanhanget Juniperus sabina, sävenbom.

          Päronrost påverkar inte på kort sikt päronskörden utan i så fall först efter flera år med kraftigt bladfall som utarmar träden. Det är däremot vanligt att päron ger riklig skörd vartannat år och dålig skörd vartannat.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 03:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon