Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vill inte min hoya ha spräckliga blad?
          Hannifer
          Inlägg 09-08-2021, 21:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem sedan:
          09-10-2004
          Medlem nr: 4 598



          Jag har precis fått hem en stickling av Hoya pubicalyx 'Silver Splash' från en säljare på Tradera. Det är välrotad toppstickling, som inte har några synliga angrepp av ohyra eller sjukdomar.

          Däremot såg jag att de nya bladen inte är lika spräckliga som de äldre. Nu undrar jag om de nya bladen på spräckliga växter, brukar vara gröna i början och får sina fläckar när de blir äldre. I annat fall antar jag att det vore bäst att ta bort de gröna bladen, så inte hela plantan blir grön så småningom.

          Erfarenheter?


          --------------------


          En oblyg viol är också en viol.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-08-2021, 07:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Den gröna bladfärgen är den ursprungliga, är kraftigare och innehåller mer klorofyll. För alla variegerade växter gäller att det uppstått en mutation som någon tagit tillvara och odlar som en ny sort.

          Växten kommer alltid att sträva efter sin ursprungliga form vilket är den helgröna färgen som så småningom tenderar att ta över. Jag tror därför inte att gröna blad så småningom blir variegerade med högre ålder.

          Vad man kan göra för att påverka plantan vet jag däremot inte.
           
          Citera
          Hannifer
          Inlägg 10-08-2021, 12:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem sedan:
          09-10-2004
          Medlem nr: 4 598



          CITAT (Gunilla T @ 10-08-2021, 08:02) *
          Den gröna bladfärgen är den ursprungliga, är kraftigare och innehåller mer klorofyll. För alla variegerade växter gäller att det uppstått en mutation som någon tagit tillvara och odlar som en ny sort.

          Växten kommer alltid att sträva efter sin ursprungliga form vilket är den helgröna färgen som så småningom tenderar att ta över. Jag tror därför inte att gröna blad så småningom blir variegerade med högre ålder.

          Vad man kan göra för att påverka plantan vet jag däremot inte.


          Tack! Ja, jag vet det där med mutationer. smile.gif Ville inte börja klippa i hoyan förrän jag var säker på att bladen skulle fortsätta vara helt gröna.


          --------------------


          En oblyg viol är också en viol.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 16:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon