Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vintergrön liguster
          tezzan
          Inlägg 09-03-2016, 21:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-02-2016
          Medlem nr: 83 060



          Hej!

          vi har ca 23 m där vi tänkt plantera vintergrön liguster häck. Vi har väldigt öppet ut mot gatan och vill därför köpa färdiga plantor som har en höjd på minst 50cm. Då vi är nybörjare på detta så har vi några frågor:

          1. Det finns både barrotade och krukodlade att välja på vad vi förstått. Vilken rekommenderar ni till 23 m?

          2. Hur mycket växer plantorna/år?

          3.Platsen där häcken ska planteras har förmiddags/eftermiddags sol och i dagsläget så är det gräsmatta där vi tänkt gräva och plantera. Bra/dåligt väderläge ur liguster synpunkt?

          4. Läst att plantorna behöver väldigt mycket vatten och näringsrik jord och även att man lägger ner någon sort duk mot ogräs..fungerar detta?

          tacksam för alla tips och råd ni kan ge oss tummenupp.gif
           
          Citera
          Sne4
          Inlägg 11-03-2016, 10:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          16-04-2008
          Medlem nr: 15 352



          1. Prisfråga, jag hade valt barrotade, mest för att jag är sparsam och alltid har tillräckligt med andra trädgårdsprojekt att prioritera mellan pengamässigt.

          2. Här talar jag bara utifrån min lilla häck, den var nyplanterad sedan ett år när jag köpte nuvarande hus. Den första, dvs andra säsongen för häcken så hände inte mycket. År 2/3 drog den iväg som attan. Jag släppte upp den 3-4dm (tror jag det var) per år - Den växte alltså mer än så, men jag klippte den en gång vid midsommar och en gång i september.

          3. Samma växtläge som hos mig. Det jag har märkt är att i skuggiga partier (en bod väldigt nära) så blir häcken givetvis glesare, men den klarar sol-halvskugga.

          4. Nyetablerad så behöver den nog vattnas de första säsongerna. Efter det så var den inte speciellt krävande. Jag har sandjord och det klagar inte min liguster över, dock så gödslar jag gräsmattan en gång per år med NPK och aska från vedpannan drar jag en sträng längs häckarna med. Klipper numera häcken 2-3 ggr per säsong. Har ingen duk, häcken är så pass tät att den kväver det mesta, men jag plockar bort lite kärs ur häcken en gång per år. - Det gäller givetvis inte de första säsongerna, då plantorna är små. Då behövs antingen mer rensningsinsatser/marktäckning av något slag.

          P.S Vintergrön liguster brukar betyda att den tappar de flesta bladen under vårvintern. Vet inte om det finns nya sorter som är "mer vintergrön" numera.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 03:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon