Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur högt hoppar Rådjur?, Hur högt måste ett rådjursstaket vara?
          Odlarn
          Inlägg 18-09-2003, 08:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-09-2003
          Medlem nr: 2 329



          Min granne vill lösa sitt rådjursproblem med att bygga ett högt staket mot min tomt. Jag är inte helt förtjust i tanken att ha ett högt staket mot min tomt, dels för att det är fult och dels för att jag inte vill stänga in Rådjuren på min tomt.

          Nu behöver jag argument som biter på min granne utan att totalt förstöra grannsämjan. Grannen ville först bygga ett staket av brädor som skulle vara 140 cm högt. Jag sa att det ville jag inte gå med på, och då sa han att hans sista bud vara 120 cm högt. Jag tycker fortfarande att det är för högt, men jag har lovat att fundera på saken.

          Enligt kommunen som jag har frågat så får ett staket inte vara högre än 100 cm, högre än så kräver bygglov. Så detta blir ett av mina argument.

          Men min fråga är nu hur högt måste ett staket vara för att vara Rådjurssäkert? Kan jag hävda att det inte kommer att hjälpa att bygga ett 120 cm högt staket, då rådjuren ändå kommer att hoppa över det?

          Tacksam för alla svar.

          /Odlarn
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 18-09-2003, 09:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          100 cm höga staket kan de nog kliva över, skall ett staket hindra rådjur så måste det vara 2 m högt . Och det finns sssom sagt begränsningar hur höga staket man får bygga utan bygglov.

          http://www.obergs.se/vaxtdoktorn/radjur.html
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-09-2003, 09:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          140 cm räcker inte faktiskt - de hoppar högre än så - tyvärr!!

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          uno
          Inlägg 18-09-2003, 11:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 256



          Rådjuret hoppar inte över t.ex. ett plank, om de inte kan se hur det ser ut på andra sidan.


          --------------------
          unozon1-2
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-09-2003, 13:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har i sommar beskurit träd i områden där man kring hela trädgården satt upp ett mycket enkelt, lätt hinder:

          Bast- och slypinnar nedsatta i marken eller stöttade mot befintligt staket, och så två hampatrådar på ca 1,50 och 1,90 m höjd mellan pinnarna.

          Det hade hindrat rådjuren från att komma in denna sommar. Så länge det finns mer lättåtkomlig mat verkar det som att rådjuren väjer också för enklare hinder.


          --------------------
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 18-09-2003, 13:30
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Cilla @ 18-09-2003, 14:24)
          Jag har i sommar beskurit träd i områden där man kring hela trädgården satt upp ett mycket enkelt, lätt hinder:

          Bast- och slypinnar nedsatta i marken eller stöttade mot befintligt staket, och så två hampatrådar på ca 1,50 och 1,90 m höjd mellan pinnarna.

          Det hade hindrat rådjuren från att komma in denna sommar. Så länge det finns mer lättåtkomlig mat verkar det som att rådjuren väjer också för enklare hinder.

          Jag tror också att enklare hinder tex i form av trådar (med eller utan elektricitet) kan vara väl så bra som ett staket.
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 18-09-2003, 13:37
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Den info jag har ifrågan är om de kan se igenom staketet måste det vara 2 meter eller mer. Ser dom inte igenom måste det vara minst 170.


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          ingmet
          Inlägg 18-09-2003, 19:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem sedan:
          16-09-2003
          Medlem nr: 2 315



          Om valet på tråd inte faller i smaken så kan man göra ett tätt trästaket på 1 meter och sedan bygga på spalje på ytterligare 1 meter. Olika ritningar har förekommit i t.ex Allt om Trädgård. Här kan man sen plantera klätterväxter. Rådjur hoppar förvisso ganska högt men som tidigare inlägg så går nog en smärtgräns kring 1,70. Vid den höjden drivs rådjuren att hitta en grind el. dyl att försvinna genom.


          --------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-09-2003, 20:02
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har ett staket runt hela min sommarstugeträdgård. Det består av vågräta ståltrådar med 20 cm emellan upp till 2 meters höjd. Det står i häckar som är mellan 60cm och 150 cm. Det räcker för mina odjur. Från början var det 1,80 men det räckte inte. På nåt sätt hade ett rådjur kommit in och jag hittade var det hoppat ut igen. 4 djupa hovavtryck på vardera sidan.

          Detta hjälper i vanliga fall men ett panikslaget rådjur klarar högre. Ibland hoppar rådjuren över staketet mellan Rya skog och oljehamnen här i Göteborg. Har inte mätt men det är ett Gunnebostaket med 3 taggtrådar högst upp. Kanske 2,5 m. Såg en gång ett som ville tillbaka in i skogen. Men det försökte inte hoppa utan provade med att springa igenom. Gick inte så bra. Vet inte om det kom över till slut.

          Vad jag har funnit är det största problemet är att hindra intrång från djur som redan vet var godsakerna finns. Djur som inte känner till detta är mycket lättare att avvisa. Jag hade stora problem med en grävling som gjorde nästan vad som helst för att komma in. Trots att jag spänt hönsnät nederst pressade den sig under. När jag lyckades stoppa det grävde den sig under en grind. När jag lagt betongplattor där lyckades den hitta glipor i nätet osv.

          Plötsligt upphörde alla inbrottsförsök. Troligen hade just detta djur strukit med av nån anledning. Jag är oskyldig fast ett tag funderade jag på minor. Sen har det varit lugnt i flera år tills för några veckor sen då jag såg grävspår vid en grind. Orsaken var fallfrukt under ett äppleträd. Fast den kom inte in.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 24-09-2003, 18:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, rådjur är som vi människor - olika, och bra på olika saker. Säkert finns det hungriga elitidrottare också bland rådjuren, liksom det finns en hel hög mer vanliga, som hellre går till "run through snabbmatsgården" än trixar sig in till delikatessträdgårdarna...

          Såg ett rådjurskid som försökt hoppa över ett högt plankstaket med spets i ovankant. Det hade fastnat och dött där. Kanske var det jagat eller skadat tidigare - oavsett vad så var det en mycket sorlig syn och jag bestämde för egen räkning att inte göra staket som mina motståndare i djurvärlden dör av.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 12:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon