Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klätterväxt i mager jord?
          Mia_i_skogen
          Inlägg 21-04-2017, 19:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          03-06-2011
          Medlem nr: 52 011



          Hej,
          Jag har en stor, vacker (vildväxande) en på min skogstomt. Den har blivit lite gles på ena sidan och jag skulle vilja ha någon enkel, blommande klätterväxt som kan fylla ut i det glesa.

          Det finns redan en fin vildros som klänger upp i enen och den ska naturligtvis vara kvar.

          Söker tips om lämplig klätterväxt som kan trivas i den magra, naturliga skogsjord som enen och vildrosen står i.

          /Mia_i_skogen

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-04-2017, 08:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det finns inte någon barrväxt i hela världen som blir glad att få något som klättrar och klänger i den. Så fort barren hamnar i djup skugga som de gör förr eller senare av klängväxter gör sig busken/trädet av med de barr den inte längre har nytta av. De blir bruna och dör. Dessutom är kombinationen klätterväxt, barrträd så främmande för naturlig växtlighet att det hela bara ser malplacerat ut.

          Klängväxter vill oftast ha, djup, mullrik och fuktighetshållande växtplats, alltså direkt motsats till en torr och mager jord där enen växer. Du kanske kan hjälpa enen i stället att återfå sin form genom att stamma upp, ta bort torra och fula grenar och släpp in ljuset i busken. Då blir den glad och glada växter blir oftast också vackra.
           
          Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 22-04-2017, 11:30
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem sedan:
          11-10-2007
          Medlem nr: 12 804



          CITAT (Gunilla T @ 22-04-2017, 09:39) *
          Det finns inte någon barrväxt i hela världen som blir glad att få något som klättrar och klänger i den. Så fort barren hamnar i djup skugga som de gör förr eller senare av klängväxter gör sig busken/trädet av med de barr den inte längre har nytta av. De blir bruna och dör. Dessutom är kombinationen klätterväxt, barrträd så främmande för naturlig växtlighet att det hela bara ser malplacerat ut.

          Klängväxter vill oftast ha, djup, mullrik och fuktighetshållande växtplats, alltså direkt motsats till en torr och mager jord där enen växer. Du kanske kan hjälpa enen i stället att återfå sin form genom att stamma upp, ta bort torra och fula grenar och släpp in ljuset i busken. Då blir den glad och glada växter blir oftast också vackra.

          Mycket bra,
          Finn
           
          Citera
          Mia_i_skogen
          Inlägg 22-04-2017, 15:54
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          03-06-2011
          Medlem nr: 52 011



          Tack för snabbt svar. Då gör jag så smile.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-04-2017, 05:04
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Men det är en intressant iakttagelse, det finns i princip inga klätterväxter för mager jord. Det har jag själv konstaterat efter flera fiaskon sad.gif
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 26-04-2017, 18:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Jag tycker min kaprifol står himla magert men mår så bra ändå!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 17:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon