Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
Laddar varukorgen
0 kr(0 st)
  • Totalt: 0 kr
Till kassan

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
> Låt oss bli riktiga om ogräsmedel
jonbernth48
Inlägg 12-01-2021, 18:58
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 93 354

Jag är ny i vården av gräsmattan, har inte massor av ogräs i min gräsmatta och de jag har har jag rippat ut för hand. Min svärfar gav mig en kanna Roundup, men i ljuset av de senaste nyheterna väljer jag att inte använda den.

Finns det något ogräsmedel som är säkert att använda? Jag vill inte döda bin, jag vill inte att det läcker ut i grundvattnet, så jag antar att jag inte vill använda ogräsmedel. Finns det ett naturligt sätt att döda ogräs annat än att riva upp dem för hand?10.0.0.0.1 192.168.1.254

Redigerat av jonbernth48: 14-01-2021, 17:34

Citera
Gossen Ruda
Inlägg 12-01-2021, 21:00
Länk hit: #2

Medlem
Antal inlägg: 23 942
Medlem nr: 296

Inget ogräsmedel tar död på bin, det är bara växter som påverkas. Rätt använt påverkar det inte grundvattnet heller. Men att använda exempelvis Roundup på gräsmattan är lite dumt eftersom det tar bort gräset också. Det fanns förut Stroller Combi som kunde användas mot ogräs i gräsmattan men miljötalibanerna på Kemikalieinspektionen har lyckats förbjuda det också. Så nu är det handrensning som gäller eller möjligen köra Roundup och sen så nytt gräs. Något annat sätt finns inte. Orsaken är att ogräs växer just som ogräs, dvs det tar över totalt efter en tid. En gräsmatta är i princip onaturlig eftersom monokulturer är sällsynta i naturen.

--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
Åsa, mälardalen ...
Inlägg 12-01-2021, 21:02
Länk hit: #3

Medlem
Antal inlägg: 18 354
Medlem nr: 31

Att inte klippa gräsmattan för kort + göda gräsmattan räcker ofta. Tistlar kan man dock behöva gräva bort de är inte trevliga att trampa på. Annars så är det ofta bara bra att ha en massa blommor och örter i gräsmattan då blir grönmassan bättre ifall man vill använda gräsklippet som gödning + klöverblommor mm. är jättebra för insekterna. Det är monokulturer som ex. att bara ha gräs i gräsmattan som inte är bra i längden för våran natur. Det blir mycket färre insekter när det är monokultur

--------------------
Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
Gossen Ruda
Inlägg 12-01-2021, 22:19
Länk hit: #4

Medlem
Antal inlägg: 23 942
Medlem nr: 296

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-01-2021, 21:02) *
Att inte klippa gräsmattan för kort + göda gräsmattan räcker ofta. Tistlar kan man dock behöva gräva bort de är inte trevliga att trampa på. Annars så är det ofta bara bra att ha en massa blommor och örter i gräsmattan då blir grönmassan bättre ifall man vill använda gräsklippet som gödning + klöverblommor mm. är jättebra för insekterna. Det är monokulturer som ex. att bara ha gräs i gräsmattan som inte är bra i längden för våran natur. Det blir mycket färre insekter när det är monokultur

Så är det Åsa, men samtidigt är det i så fall ingen gräsmatta. biggrin.gif

--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
Mjärden
Inlägg 15-01-2021, 19:39
Länk hit: #5

Medlem
Antal inlägg: 2 187
Medlem nr: 79 127

Ursäkta min okunnighet om gräsmattor, man vad hittar humlor och bin i en välklippt gräsmatta. På min motionsrunda går jag förbi en trädgård, där hälften klipps och andra hälften är äng med vilda blommor och örter till nytta för insekter. Kommunen har även börjat anlägga några ängar för insekterna, givetvis finns det blommor i trädgårdarna som insekter dras till, men gräsmattan är väl inget matbord för dem ?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-01-2021, 00:18

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon