Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frågor kring pallkragar, Nybörjare
          Hultan
          Inlägg 12-04-2012, 19:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          10-04-2012
          Medlem nr: 75 802



          Nu har jag fått hem 8 st begagnade pallkragar smile.gif är superglad.

          Undrar nu:
          1. Om jag vill måla dom med färg, vad ska jag då använda för typ av färg? Tänkte mörkgröna alt svarta.

          2. Så den ständiga frågan som ni säkert är trötta på, men jag chansar på att ngn orkar svara, ska man klä in sidorna med någon form av plast? Hur länge håller dom om man inte klär in dom? Dom får stå kvar ute året om tänkte jag. Lägger över pressening i höst.. rolleyes.gif

          3. Har läst att man ska lägga markduk under för att förhindra gräset att komma igenom, men varför rek folk att man lägger det ca 20 cm utanför? Kan man inte häfta fast den på insidan av kanterna bara?

          4. Å så en fråga som rör forumet, helt ny här. Var tusan ser man sina inlägg? Inte under kontrollpanalen verkar det som. När jag ska hitta mina har jag fått leta i forumet som vanligt..

          Med vänlig hälsning, Hultan (nybörjare)
           
          Citera
          Hultan
          Inlägg 13-04-2012, 20:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          10-04-2012
          Medlem nr: 75 802



          Ingen som kan hjälpa mig med någon av frågorna?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 14-04-2012, 05:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Du kan måla på naturliga oljor inne och ute, du behöver inte plasta dem inne, men kan lägga markdukar Under dem på samma storlek som pallkragar.

          H.Bassam
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 14-04-2012, 06:17
          Länk hit: #4


          Gäster






          CITAT (Hultan @ 12-04-2012, 20:15) *
          Nu har jag fått hem 8 st begagnade pallkragar smile.gif är superglad.

          Undrar nu:
          1. Om jag vill måla dom med färg, vad ska jag då använda för typ av färg? Tänkte mörkgröna alt svarta.

          Lasyrfärger eller oljefärg. Svart så är det Trätjära " Luktar så gott när man kommer nära"

          2. Så den ständiga frågan som ni säkert är trötta på, men jag chansar på att ngn orkar svara, ska man klä in sidorna med någon form av plast? Hur länge håller dom om man inte klär in dom? Dom får stå kvar ute året om tänkte jag. Lägger över pressening i höst.. rolleyes.gif

          Vet inte men skydda gärna trät med kokt linolja eller trätjära


          3. Har läst att man ska lägga markduk under för att förhindra gräset att komma igenom, men varför rek folk att man lägger det ca 20 cm utanför? Kan man inte häfta fast den på insidan av kanterna bara?

          Gissar att det är för att gräset utanför inte skal växa in under och komma upp.

          4. Å så en fråga som rör forumet, helt ny här. Var tusan ser man sina inlägg? Inte under kontrollpanalen verkar det som. När jag ska hitta mina har jag fått leta i forumet som vanligt..

          Tips markera i rutan att du vil ha mejl när du skriver i forumet



          Med vänlig hälsning, Hultan (nybörjare)

           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 15-04-2012, 12:31
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Hultan @ 12-04-2012, 20:15) *
          3. Har läst att man ska lägga markduk under för att förhindra gräset att komma igenom, men varför rek folk att man lägger det ca 20 cm utanför? Kan man inte häfta fast den på insidan av kanterna bara?


          Jag har valt att ha markduk utanför mina pallkragar eftersom jag täcker marken runt kragarna med täckbark på ett ställe i trädgården och sprängsten på ett annat ställe. Jag vill slippa klippa med grästrimmer runt pallkragarna helt enkelt. Jag tror säkert att det fungerar även om man bara har markduk under pallkragen, men då får du nog använda trimmern runt kragarna.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 21-04-2012, 21:39
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          CITAT (Hultan @ 12-04-2012, 20:15) *
          4. Å så en fråga som rör forumet, helt ny här. Var tusan ser man sina inlägg? Inte under kontrollpanalen verkar det som. När jag ska hitta mina har jag fått leta i forumet som vanligt..

          Med vänlig hälsning, Hultan (nybörjare)


          Det finns en liten länk; Snabbmeny i menyraden som börjar med "Inloggad som". Klicka på Snabbmeny så ser du några funktioner där, bl.a. dina egna 10 senaste inlägg - därifrån kan du gå till respektive tråd.

          Också i rubriklistan på varje forumavdelning finns det en symbol vänster om varje rubrik ("sida" med text). Där finns en liten gul kvadrat i alla de trådar som du själv har skrivit i.


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          Sabina87
          Inlägg 24-04-2012, 15:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem sedan:
          20-01-2010
          Medlem nr: 27 489



          Hej!
          Beroende på hur lätt du får tag i nya pallkragar, tycker jag att man ska lägga ner tid och energi.

          Själv gillar jag hur de ser ut, när det är lite slitna och grå. Jag har varken målat eller oljat och inte heller plastat in eller markduk.

          Utan jag har bara ställt ner dem där jag ska ha dom och sedan har jag bara vänt jorden och fyllt på med mera jord och gödsel.

          Beroende på hur man odlar och var man har dem så får man nog göra olika.

          Men detta funkar för mig, i mitt grönsaksland, snabbt och enkelt!

          /Sabina


          --------------------
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 26-04-2012, 21:55
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (Hultan @ 12-04-2012, 20:15) *
          Nu har jag fått hem 8 st begagnade pallkragar smile.gif är superglad.

          Undrar nu:
          1. Om jag vill måla dom med färg, vad ska jag då använda för typ av färg? Tänkte mörkgröna alt svarta.
          Många använder Falu Rödfärg som ju numer finns många olika färger och nyanser.

          2. Så den ständiga frågan som ni säkert är trötta på, men jag chansar på att ngn orkar svara, ska man klä in sidorna med någon form av plast? Hur länge håller dom om man inte klär in dom? Dom får stå kvar ute året om tänkte jag. Lägger över pressening i höst.. rolleyes.gif
          Om du (grund-)oljar in dem och täcker insidan med presenning eller markduk så borde hålla bra många år!

          3. Har läst att man ska lägga markduk under för att förhindra gräset att komma igenom, men varför rek folk att man lägger det ca 20 cm utanför? Kan man inte häfta fast den på insidan av kanterna bara?
          Det går bra att fästa inuti med t ex häftpistol, jag tror att orsaken är att det är helt enkelt lättare att ställa pallkragen ovanpå än att att fästa fast duken innanför.

          4. Å så en fråga som rör forumet, helt ny här. Var tusan ser man sina inlägg? Inte under kontrollpanalen verkar det som. När jag ska hitta mina har jag fått leta i forumet som vanligt..
          Om du klickar på ditt namn vid "Inloggad som.." uppe i högra hörnet kommer du till din sida. Under "Välj" kan du sedan välja alla dina trådar du skrivit i eller de du har startat.

          Med vänlig hälsning, Hultan (nybörjare)


          Svaren står ovan som fetstil.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          RB9310
          Inlägg 07-07-2012, 23:39
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem sedan:
          21-07-2011
          Medlem nr: 66 040



          Hur länge skulle ni "veteraner" uppskatta att en obehandlad pallkrage klarar sig? Får tag på obegränsat med pallkragar via jobbet men vem vet hur länge det håller i sig.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 08-07-2012, 01:48
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Detta beror på omständigheterna Av temperatur och fukt, de har låg liv om finns lite sol och mera fukten, på grund av insekter attackerar dem, så det är bättre om du måla dem på naturliga oljor.

          H.Bassam
           
          Citera
          RB9310
          Inlägg 08-07-2012, 12:31
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem sedan:
          21-07-2011
          Medlem nr: 66 040



          Ok tack för svaret.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 00:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon