Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Obrunnen hästdynga i botten?
          Anette W
          Inlägg 16-05-2012, 08:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 080



          Hello

          Har fått 6 nya pallkragar yahoo.gif som jag tänkte göra 3 av, alltså två på höjden för att ha jordgubar i. Hur är det med obrunnen hästskit, kan jag bottna med det för att slippa fylla med så mycket jord? Det är även spån med, funkar det?


          --------------------
          zon 4
           
          Citera
          cinapuff
          Inlägg 10-01-2013, 08:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 143
          Medlem sedan:
          13-05-2005
          Medlem nr: 5 768



          Gammal tråd, men jag väcker den, jag undrar nämligen samma sak!
          Ska anlägga en köksträdgård i pallkrage-variant och undrar om jag kan bottna pallkragarna med hästgödsel för att få lite "varmbänksfunktion" och kunna starta odlingarna lite tidigare + att det är rejält gödslat för näringskrävande grödor som t ex tomat & squash...


          --------------------
          Mvh
          Cina

          Köksträdgård i zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 10-01-2013, 10:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Hej,

          Jag har själv aldrig gjort ngn varmbänk (har ingen tillgång till gödsel), men detta låter som en typisk varmbänksidé. Läs på lite om varmbänkar, det verkar roligt och produktivt att odla i varmbänk. Halm kanske du också har? För du behöver nog isolera runt ramen om du startar tidigt, och ngt slags lock i början (gammal fönsterruta el likn tror jag) - men som sagt, läs på lite om varmbänk, jag har inte själv provat.

          Lycka till!
           
          Citera
          Plater
          Inlägg 10-01-2013, 12:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          30-06-2010
          Medlem nr: 31 636



          Man bör väl ha ganska mycket jord eftersom hästskiten förbrukar kväve medan den bryts ner. Sen ska man vara försiktig med vilken slags spån man använder. Är det spån från framför allt barrträd så bildas terpener vid nedbrytning, och det vill man alltså inte ha.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-01-2013, 13:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          En gång för länge sedan, så såg jag på TV ett trädgårdsprogram från ett slott i England. Den typ av varmbänk som man hade var murad, ca 3x5 m, men det är oväsentligt. Man grävde ner dyngan, och lade på ca 50 cm jord. Som jag förstod det, så var det bara värmen från gödseln som man tog till vara. Jisses sådana grönsaker man fick upp vid skörden!
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 11-01-2013, 23:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          CITAT (Bengalow @ 10-01-2013, 13:01) *
          En gång för länge sedan, så såg jag på TV ett trädgårdsprogram från ett slott i England. Den typ av varmbänk som man hade var murad, ca 3x5 m, men det är oväsentligt. Man grävde ner dyngan, och lade på ca 50 cm jord. Som jag förstod det, så var det bara värmen från gödseln som man tog till vara. Jisses sådana grönsaker man fick upp vid skörden!

          Instämmer! Fast jag såg inte samma program som du men har läst och detta i böcker och testar kanske i år
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-01-2013, 23:13
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Plater @ 10-01-2013, 12:07) *
          Man bör väl ha ganska mycket jord eftersom hästskiten förbrukar kväve medan den bryts ner. Sen ska man vara försiktig med vilken slags spån man använder. Är det spån från framför allt barrträd så bildas terpener vid nedbrytning, och det vill man alltså inte ha.

          Den mängden terper som kan bildas i gödsel borde vara ofarlig människor.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-01-2013, 20:30
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag gjorde det varje år i mina 2 högbänkar.Överste jordlager borta, färska hästsk*t in och så jorden tillbaka.

          Sen byggde vi ett tält (med rättviksknuten) över och så kunde jag alltid börja tidigt på våren och det växte enormt bra.

          Enda nackdelen var alltid att det också ibland kom upp lite havre giggle.gif
           
          Citera
          cinapuff
          Inlägg 28-01-2013, 16:08
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 143
          Medlem sedan:
          13-05-2005
          Medlem nr: 5 768



          Tack för alla svar! smile.gif

          Gödseln jag i så fall ska använda är spånfri, hästarna står på torv eller halm i det stallet. Och mig veterligen äter de inte hel havre utan kross alternativt pelleterat kraftfoder så både havre-ogräs och terpener borde jag klara mig ifrån!

          Och jag tänkte inte sätta igång supertidigt utan anlägga i mars-april nån gång och sätta ut när temperaturen är lagom. Med ett fiberdukstält (eller byggplast) över så borde man väl åtminstone klara sig undan sen nattfrost och kunna sätta ut förodlade plantor / så någon månad tidigare?


          --------------------
          Mvh
          Cina

          Köksträdgård i zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 00:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon