Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Paraplysäv/Papyrus-skadeinsekt, Paraplysäv/Papyrus-skadeinsekt
          Gabrielle
          Inlägg 11-11-2002, 12:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          11-11-2002
          Medlem nr: 322



          Hej
          Har nyss upptäckt att min paraplysäv (som står i massor av vatten och lite jord i en stor kruka på golvet) har något slags ”spindelväv” eller vad det nu kan vara uppe i kronan av bladen. För övrigt har den torkat ut lite i spetsen på bladen och ser allmänt hängig ut.
          Är det någon som har tips på vad det kan vara och vad jag kan göra för att min planta ska bli frisk igen?
          sad.gif sad.gif
          Gabrielle
          imse@spray.se
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-11-2002, 19:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om det är parasollsäv(Cyperus involucratus) du menar så är det mera en sumpväxt inte en vattenväxt denna vill inte stå i för mycket vatten denna bör hållas fuktig med kanske någon centimeter vatten i krukan som säkerhet så växten inte torkar ut. På sommare då det är varmare brukar den klara att stå i lite mera vatten.

          Växten vill stå mycket ljust (fast ej i gassande sol), vill gärna placeras i ett lite svalare rum på vintern ca +15-18C. Är det för varmt, torrt och för dåligt ljus så torkar växten lätt i topparna men den brukar inte dö av det, de fula rosetterna kan klippas bort på våren då nya rosetter dyker upp.


          Tyvärr kan det hända att växten får problem med spinn om den inte riktigt trivs. Det finns tyvärr inga medel som är supereffektiva mot spindeldjur men man kan lyckas bekämpa dem genom att spruta växten med ex. såpvatten, Florina K och liknande om man är ihärdig och sprutar överallt på växten en gång i veckan och så håller man på så i 1,5-2månader och håller sedan tummarna för att man lyckats ta död på ohyran.




          Växten är ofta mera torktålig än vad man tror, jag glömde vattna min ett tag i somras allt ovan jord torkade ihop och dog men jag vattnade och höll tummarna och någon vecka senare började nya skott dyka upp. Växten går lätt att föröka genom att klippa av "parasoller" och lägga dem upp och ner i en skål med vatten som placeras i ett ljust fönster gärna med lite undervärme. Det brukar ta 1-2 månader innan man har nya plantor med rötter och skott som kan planteras i krukor.



          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gabrielle
          Inlägg 16-11-2002, 17:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          11-11-2002
          Medlem nr: 322



          Hej
          Tack för dina råd Åsa, hade inte sett att du hade svarat tidigare.
          Jo, det är Cyperus involucratus som jag har och jag tycker att den är väldigt fin och hög, min är ca 2 meter, så det vore synd om den gick förlorad.
          Ska försöka få tag i det medel som du rekommenderade. Har ett reservskott i ett annant rum som tur är. Har kanske för mycket vatten och ska tömma ut en del.
          Tack än en gång
          Gabrielle
          smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 17:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon