Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sommarblomskrukor 2003 - idéer!, Kan vi nte byta idéer?!
          Tamara
          Inlägg 08-12-2002, 08:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 278



          Sitter också och bläddrar i frökataloger och funderar på hur nästa sommars krukor och byttor ska fyllas. Det vore jättekul att få ta del av era sommarblomskompositioner, planerade eller förverkligade. Här ett par av mina funderingar:
          1 Vid förstukvisten ska jag hänga ett par korgar. T&M blekgula krasse "Milkmaid" ( den ser så förtjusande solig ut)+ Laurentia "Stargazer"+ någon Heliotrop + kanske nån blekgul Marguerit. Det borde lysa mot faluröda väggar!
          2 Jag har tre stora plastkrukor på rad som dolts av en faluröd låda framför huset. Ganska skuggigt så där blir det nog limegrön klocktobak + blekrosa låg blomstertobak + kanske en Narcisstobak. Och den limefärgade rabatteternellen. Något blått - ljusblå petunior som väller över kanten. Ett par Gyckelblomster i ljusgult för att lysa upp. - Samma färger som i blekingebroderier! - eller
          3 Tre välklippta buxbomklot + vitbrokig murgröna + något hängande skirt blommigt, Laurentia, Grusnejlika eller ...
          4 I mina laggade träbyttor som står i solen blir det nog nån låg solrossort+ småblommig tagetes+ ekorrkorn+ krasse blandade färger+ nån kontrast- jag vet inte vad. Salvia f. Victoria?
          Alltså - dela med er av era idéer!
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 08-12-2002, 09:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          Hej Tamara

          Flytta detta inlägg även till Krukodling utomhus kanske du får mer svar.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-12-2002, 13:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Själv kör jag med det enkla, i balkonglådorna i somras hade jag ringblommor och den brokbladiga krassen ´Alaska´ som jag direktsådde i balkonglådorna det var vackert och frodigt under en lång bit in på sommaren men det blev inte så vackert när vi hade haft värmebölja en längre tid, jag tror krassen trivs bättre under en normal sommar. Även det enkla och billiga kan bli vackert.

          I den jättestora inbyggda "Blomlådan" som går längs ena sidan på altanen petade jag ner högväxande bönor (rosenböna, purpurböna, vaxböna) som fick klättra på väggen och framför dem petade jag ner frön till samma brokbladiga krasse som fanns i blomlådorna. Även det blev frodigt och vackert, och här var krassen hyfsat bra även under värmeböljan troligtvis så berodde det på att det var enklare att hålla uppe fuktigheten i en låda med stor jordvolym än vad det var i en balkonglåda.
          Sedan blir det mest fuchsior för de kan jag ha år efter år och på vintern står de i förrådet så de tar inte upp plats inomhus.


          Har du odlat Laurentia förut??? Själv fick jag bara upp ytterst små och klena saker ur T & M fröpåse för flera år sedan som började blomma mycket sent på säsongen. Jag har inte odlat den sedan dess det finns mer lättodlade växter som blir fina de med.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon