Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > tvestjärtar
          4:an
          Inlägg 19-07-2011, 13:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem sedan:
          10-02-2009
          Medlem nr: 21 046



          Har fått extremt mycket tvestjärtar i trädgården i år och har läst att man kan göra tvestjärtefällor på olika sätt....det går ut på att de skall vilja krypa in i något och sedan står det så här: "Vittja sedan fällorna"....Vadå vittja??? confused.gif vad gör jag med dem...de bara far ut åt alla håll och kanter och inte dör de....de kan jag lova!!! Så vad gör man när man"vittjar" tvestjärtefällor?
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 19-07-2011, 14:28
          Länk hit: #2


          Gäster






          "Vittja" betyder "att kolla och tömma en fälla eller ett nät".
           
          Citera
          4:an
          Inlägg 19-07-2011, 22:15
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem sedan:
          10-02-2009
          Medlem nr: 21 046



          Jooo, det förstod jag...men hur?
           
          Citera
          carren
          Inlägg 20-07-2011, 11:12
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem sedan:
          15-06-2004
          Medlem nr: 3 860



          Jag tycker att en hink med vatten spetsat med diskmedel för att få bort ytspäningen funkar. Jag skakar ut tveisarna i den och så drunknar de.
           
          Citera
          4:an
          Inlägg 20-07-2011, 13:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem sedan:
          10-02-2009
          Medlem nr: 21 046



          Lät vettigt....hinner du det? Tycker de är så snabba.... blink.gif
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-07-2011, 14:41
          Länk hit: #6


          Gäster






          Tvestjärtar är också rovdjur - de äter massor av skadedjur i våra trädgårdar. Tar man bort alla tvestjärtar riskerar man att något annat skadedjur tillåts föröka sig snabbt om det inte finns några fiender.
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 20-07-2011, 16:00
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (4:an @ 19-07-2011, 14:30) *
          Har fått extremt mycket tvestjärtar i trädgården i år och har läst att man kan göra tvestjärtefällor på olika sätt....det går ut på att de skall vilja krypa in i något och sedan står det så här: "Vittja sedan fällorna"....Vadå vittja??? confused.gif vad gör jag med dem...de bara far ut åt alla håll och kanter och inte dör de....de kan jag lova!!! Så vad gör man när man"vittjar" tvestjärtefällor?


          På vilket sätt är tvestjärtar skadedjur? vad för skada gör dom?


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-07-2011, 16:26
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          De räknas nog mest som skadedjur för de äter på växter men kan även äta döda och levande smådjur som bladlöss. Dessutom skiter de överallt. Deras insats som skadedjursbekämpare är dock synnerligen liten, enormt liten i förhållandet till skadeverkningarna. Ibland blir jag bara så trött på Gunillas gilla-läget-filosofi.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          bullerbybo
          Inlägg 20-07-2011, 19:25
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem sedan:
          29-03-2010
          Medlem nr: 28 756



          Vad för växter äter de? Jag har haft mycket tvestjärtar i trädgården i alla år och har aldrig märkt av att de gnagt på något olämpligt.


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-07-2011, 19:51
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (bullerbybo @ 20-07-2011, 20:25) *
          Vad för växter äter de? Jag har haft mycket tvestjärtar i trädgården i alla år och har aldrig märkt av att de gnagt på något olämpligt.

          Vad jag förstår av litteraturen så varierar det. Ibland kan de vara långt uppe i träden och gnaga på bladen.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          MissLeia
          Inlägg 20-07-2011, 20:51
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem sedan:
          22-03-2011
          Medlem nr: 41 318



          Jag tror att dessa är skurkarna till mina uppätna klematisblommor. Lagom roligt med en vägg med totalt sargade blommor så nu börjar jag bli riktigt ilsk och ska förklara krig mot dessa. Jag har en fullständig invasion på verandan och det blir riktigt vidrigt när man inte kan röra en sak utan att det rasar fram ett större antal av dessa.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 20-07-2011, 20:59
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          CITAT (bullerbybo @ 20-07-2011, 20:25) *
          Vad för växter äter de? Jag har haft mycket tvestjärtar i trädgården i alla år och har aldrig märkt av att de gnagt på något olämpligt.


          Uppätna dahlieknoppar och hål i olika blad är ofta orsakade av tvestjärtar.
           
          Citera
          Red Top
          Inlägg 21-07-2011, 08:27
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          24-05-2008
          Medlem nr: 16 329



          Jag har alltid mängder av tvestjärtar i trädgården. Varje gång jag lyfter på en kruka eller hink kryllar det av dem. Däremot har de aldrig gjort någon större skada på mina växter. Varken dahlior eller klematis. Den som fått sina klematisblommor uppätna har säkert drabbats av någon annan ohyra.

          Jag tror att de fått ett oförtjänt dåligt rykte eftersom många människor är lite rädda för deras utseende och har hört alla skrönor om vad tvestärtar kan hitta på. I skåne kallas de ofta för örnastörtor(öronastörtor), eftersom man trodde att de kröp in i öronen på nätterna och vidare in i hjärnan, som de med god aptit smaskade i sig. Dessutom tvivlar jag starkt på alla historier om att folk blivit nypta av tvestjärtar så att det gör hiskeligt ont. De kan klämmas med tången där bak, men det är knappast smärtsamt. Tången används framförallt till att föra tillbaka vingarna under skölden.

          Själv ser jag dem som välkomna försvarare mot andra skadedjur. Framförallt i fruktträd.

          Dessutom tröttnar jag aldrig på Gunillas smiley_small_hug.gif "gilla läget"- inställning(som Rudan kallar det) eftersom jag själv är likadan. De som kallar alla kryp för skadedjur, kanske skall bygga en glaskupol över trädgården för att få en perfekt trädgård. Fri från både ohyra och ogräs. naughty.gif


          --------------------


          Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

          Jevgenij Jevtusjenko



           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 21-07-2011, 08:51
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag hade ofta tvestjärtar i brevlådan förut vilket inte var så trevligt då de ibland följde med posten in men sedan jag strödde ut Myrr där har de hållit sig borta.
           
          Citera
          MissLeia
          Inlägg 21-07-2011, 10:25
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem sedan:
          22-03-2011
          Medlem nr: 41 318



          Red top: Då får du gärna hjälpa mig att diagnotisera vad som härjar i min rabatt som ligger i direkt anslutning till min väldigt torra veranda där ca jag mer eller mindre vadar i tvestjärtar. Jag har aldrig lyckats hitta några skadedjur men ändå är det något som uppenbarligen mumsar på mina växter. På verandan finns inget ätbart för dessa så någonstans måste de finna mat.

          Bifogad fil  bild_2_.JPG ( 84.94k ) Antal nedladdningar: 44


          Var och varannat blad har tugghål nu, på en rad olika sorters växter. Jag kan inte komma på något annat än tvestjärtar faktiskt.
           
          Citera
          Chilo
          Inlägg 21-07-2011, 11:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          14-06-2011
          Medlem nr: 55 402



          Ja, missleia, det där är typiska tvestjärtskador. Jag har massor med sådant och har även tagit dem på bar gärning sena kvällar! Uppenbarligen har inte alla problem med dem, men det innebär inte att de är harmlösa. De kan ställa till stor skada om de är många och fått smak för något.

          Red Top, det är ingen skröna, de bits faktiskt så att det gör ont. Min bror vaknade en natt av att något kröp i skägget. När han skulle pilla bort det så blev han biten REJÄLT och ner föll en tvestjärt. Han är fortfarande livrädd för tvestjärtar smile.gif
           
          Citera
          MissLeia
          Inlägg 21-07-2011, 12:11
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem sedan:
          22-03-2011
          Medlem nr: 41 318



          CITAT (Chilo @ 21-07-2011, 12:58) *
          Ja, missleia, det där är typiska tvestjärtskador. Jag har massor med sådant och har även tagit dem på bar gärning sena kvällar! Uppenbarligen har inte alla problem med dem, men det innebär inte att de är harmlösa. De kan ställa till stor skada om de är många och fått smak för något.

          Red Top, det är ingen skröna, de bits faktiskt så att det gör ont. Min bror vaknade en natt av att något kröp i skägget. När han skulle pilla bort det så blev han biten REJÄLT och ner föll en tvestjärt. Han är fortfarande livrädd för tvestjärtar smile.gif


          Precis, här är de verkligen inte harmlösa. Känner mig smått gråtfärdig när jag försöker få en prunkande oas längst väggen och dessa bara skövlar alla frösådda klätterväxtblad, tre olika klematis satta och blommorna är fullständigt saboterade. Roesnvial som ser fördjävlig ut, samt bladen på växterna som är i rabatten. Rosorna i rabatten är dock fina, det kan jag väl tacka tvestjärtarna för. *suck* Och jag vet verkligen inte hur jag ska lösa detta. Detta är halvöppen veranda, tak över ett soldäck skulle man väl snarast kalla det. Trägolvet på backen och väldigt torrt under. Tvestjärtarna är överallt, öppnar man ett fönster i huset som vetter ut dit så rasar det mängder och även i dörren. Glömmer man en filt på en stol därute så rasar det när man tar den nästa gång. I alla vecken på stolsdynorna, ja verkligen överallt. Jag har fått mina nyp.
           
          Citera
          Chilo
          Inlägg 21-07-2011, 12:43
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          14-06-2011
          Medlem nr: 55 402



          Stackars dig MissLeia!! De brukar bli som värst på sensommaren, mina tvestjärtar har precis bestämt sig för att blomman för dagen ser snyggare ut med miljoner hål i bladen...grrrr...

          Jag har hört det där med små fällor, men ännu inte testat. Det jobbiga med tvestjärtar är att det inte verkar finnas någon enkel lösning för att få bort dem. Sniglar och löss kan man ju klippa och klämma. Trips och annan ohyra kan man vid svåra fall bli av med mha såplösning eller pyrex. Men tvestjärtar. De är snabba som attan, är uppe när du sover, och man skulle för sitt liv inte klara av att klämma ihjäl en även om man fick tag i den..yäk! smile.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-07-2011, 12:44
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Red Top @ 21-07-2011, 09:27) *
          Själv ser jag dem som välkomna försvarare mot andra skadedjur. Framförallt i fruktträd.

          Dessutom tröttnar jag aldrig på Gunillas smiley_small_hug.gif "gilla läget"- inställning(som Rudan kallar det) eftersom jag själv är likadan. De som kallar alla kryp för skadedjur, kanske skall bygga en glaskupol över trädgården för att få en perfekt trädgård. Fri från både ohyra och ogräs. naughty.gif


          tummenupp.gif bravo.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-07-2011, 13:43
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nu är det så att det finns 4 arter tvestjärtar i Sverige, Liten, Vanlig, Skogs-, och Busktvestjärt. Alla finns åtminstone i södra Sverige. Kanske är det så att någon eller några arter ställer till med problem medans andra är relativt harmlösa? Jag ställer dock inte upp med artbestämning för jag har ingen nyckel över arterna men det hade kanske varit en idé att spinna vidare på?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 16:20
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon