Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sydbok, korstörne, ginko eller annat?, Att välja träd till framsidan
          Näcken
          Inlägg 29-08-2010, 20:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem sedan:
          29-09-2003
          Medlem nr: 2 375



          Ett tag sen jag skrev sist, men hoppas ni kan hjälpa mig.

          Jag ska välja ett träd att plantera på framsidan, det är i en fyrkantig rabatt med garageuppfarten brevid och kanske 4 m till huset takfot så högre upp finns det plats. Det är risk för att det kan bli lite torrt, sandjord zon 1 skånskt blåsigt och det måste vara uppstammat och funka ovanför bilarna.

          Har kikat på följande:

          Sydbok, ser så häftiga ut, men finns de uppstammade har aldrig sett det?
          Ginko, hur blir de som träd? De har så häftiga blad?
          Korstörne, är också ett alternativ.

          Har ni något annat förslag? Körsbär, rönn m.m. som ger bär fnkar ju tyvärr inte.

          Inte lätt men skoj med träd confused.gif


          --------------------
          Bor med härlig villaträdgård i Skåne zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-08-2010, 20:46
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ginkgo hade nog fungerat bra. På ett sådant läge kan du ju välja mellan en vansinnig massa spännande träd.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-08-2010, 20:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Sydbok hade jag planterat, dock blanda i lite ny plantjord. men sydbok snygga blad, snyggt växtsätt, luftig krona som ger ljus under till, går att klippa under till så man får fram en stam. negativa är väl att det tar lit tid för dom att bli träd, sedan vet jag inte hur höga dom kan bli i sverige. rångedala anger dom som 4m och salomonsens plantskola 8-10m högt.

          Korstörne är också vackert, trivs bra i sandjord. även den får något luftig krona. vackra blad.
           
          Citera
          Blomfrun
          Inlägg 30-08-2010, 22:50
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem sedan:
          27-05-2010
          Medlem nr: 30 650



          Korstörne har så otroligt vacker bladverk så det hade varit mitt val. Eller varför inte kejsarträd eller katalpa när du nu bor i Skåne och kan ha det mesta utan att behöva skydda det som vi i Dalarna måste göra. Men det vackraste trädet av dem alla borde ju vara näsduksträdet. Hos dig borde det ju vara garanterad blomning på det. Mitt näsduksträd frös ner till en halvmeter i vintras men som det har vuxit i sommar. Någon gång om många år SKA jag få det att blomma.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 31-08-2010, 20:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Gingko är ju ett enormt vackert träd, lövverket är ju lite speciellt men fantastiskt vackert. Dock växer de långsamt, är själv sugen på ett träd så jag pratade med en bra plantskola och enligt honom hade han tröttnat på sitt träd eftersom det aldrig blev något med det....

          Visserligen beror tillväxt på jordmån och andra förhållanden, men träd kan ju ändå ha ganska olika tillväxttakt.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Näcken
          Inlägg 03-09-2010, 09:36
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem sedan:
          29-09-2003
          Medlem nr: 2 375



          Tack för idéer, det blir nog ett Korstörne. thanks.gif

          Jag får försöka hitta andra platser till den andra träden, finns mindre variant av Gingko?


          --------------------
          Bor med härlig villaträdgård i Skåne zon 1
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 03-09-2010, 11:19
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          De ser ut så :

          Pinkgo
          Bifogad fil  pingko.bmp ( 35.91k ) Antal nedladdningar: 56


          Bifogad fil  pinko_1.bmp ( 30.57k ) Antal nedladdningar: 88


          Sydbok

          Bifogad fil  sydbok.bmp ( 32.8k ) Antal nedladdningar: 91


          Bifogad fil  untitled_1.bmp ( 29.25k ) Antal nedladdningar: 47


          Korstörne

          Bifogad fil  kosrt_rne.jpg ( 4.87k ) Antal nedladdningar: 9


          H:Bassam




           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-09-2010, 11:55
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag tar mig friheten med att hjälpa dig få bilderna rätt hoppas det inte gör nåt. smile.gif

          lånade bilder från nätet

          Ginkgo hittade jag inte dom bilder på men för dom som inte vet hur dom ser ut kan man kolla här
          http://en.wikipedia.org/wiki/Ginkgo_biloba
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Ginkgo

          Sydbok


          den andra bilden du laddade upp, är ingen Sydbok utan en Arbutus menziesii, fin bild ändå.
          http://snowpalm.dyndns.org/swe/broadleaf.html



          korstörne

           
          Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 03-09-2010, 12:31
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem sedan:
          22-02-2008
          Medlem nr: 14 192



          CITAT (Näcken @ 03-09-2010, 10:36) *
          Tack för idéer, det blir nog ett Korstörne. thanks.gif

          Jag får försöka hitta andra platser till den andra träden, finns mindre variant av Gingko?


          Det finns flera hybrider och i olika gröna nyanser och bla en mindre hybrid av ginkgo, men jag är osäker på om den finns i sverige. Ska kolla upp vad den heter när jag kommer hem om jag kan hitta källan igen.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-09-2010, 12:57
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag har sett några varianter av Ginkgo och också sålt till kunder. och plantskolor med större sortiment i södra sverigebrukar dom gå att hitta.

          rångedala har ett par
          http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...;SelectionId=17
           
          Citera
          renate
          Inlägg 10-09-2010, 14:46
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Jag har 2 Gingko i kruka,om det är samma sort vet jag inte det lilla trädet är gammal och inte högre än ca 30 cm,sedan köpte jag ett lite större träd 2007 ca 1m,det har inte växt så mycket men jag vill ha de så.Det är tvivelaktigt om Gingko Biloba är härdigt i min zon.Det lilla trädet har övervintrat några ggr i en rabatt men frös ner till fotknölarna.Nu övervintrar båda träden i snickarboden det funkar utmärkt.Det är ljust och väldigt svalt där.Jag tror inte Gingko trivs på ett torrt och blåsigt ställe,inte i gassande sol heller.Här en halvdålig bild på mina 2 Gingko.
          Bifogad fil  2010_07_23_1206__Large_.JPG ( 91.44k ) Antal nedladdningar: 89


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-09-2010, 15:02
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          just för Ginkgo tror jag nog sol och värme är bra för den, och lucker jord. varför den inte klarar så mycket kyla i sverige är just för att sommaren är kort och sval. ett läge där det är mycket sol och värme där det är sen höstfrost och och inga sena vårfrostnätter är bra för den. har den sommar som den kan få i usa och i asien så tål den neråt -30c -40c.

          hos mig klarade sig min planta en kall vinter utan skydd i kruka. medan den dog en väldigt mild vinter planterad i jorden. varför det blev såhär är nog att sommaren var olika.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-09-2010, 15:45
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Bifogad fil  DSC01936.JPG ( 248.31k ) Antal nedladdningar: 77
          Om jag kunde skulle jag odla detta träd Catalpa


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-09-2010, 16:09
          Länk hit: #14


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2010, 16:45) *
          Bifogad fil  DSC01936.JPG ( 248.31k ) Antal nedladdningar: 77
          Om jag kunde skulle jag odla detta träd Catalpa

          Catalpa är trevliga träd. Växer extremt fort i kruka inomhus, om man vattnar ordentligt och ger mycket gödning. Lätt en meter första året. Utomhus i svenskt klimat verkar dom inte trivas fullt lika bra. Visst växer dom, men långsamt och dom är sena i starten på våren. De stora löven vill gärna blåsa sönder också. Men i lä och värme med tex. en husvägg bakom skulle dom nog klara sig riktigt bra. Det märks åtminstone här i zon 3 att dom nog hellre hade växt i ett varmare klimat. Extra plus för att dom är så lätta och tacksamma att dra upp från frö, dom behöver ingen stratifiering utan det är bara att pilla ner fröet i jorden och vattna så gror dom inom några dagar. Jag har haft såna i fönstret de sista vintrarna men framåt försommaren är dom för stora och skymmer hela fönstret så då kastar jag ut dom. Vissa har jag planterat ut, andra komposterat.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-09-2010, 16:14
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2010, 16:45) *
          Bifogad fil  DSC01936.JPG ( 248.31k ) Antal nedladdningar: 77
          Om jag kunde skulle jag odla detta träd Catalpa


          har du provat Catalpa speciosa ? den borde du väl kunna odla ?, åtminstone som en buske och du skottar över den väl. den härdigaste.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-09-2010, 17:04
          Länk hit: #16


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (flaxss @ 10-09-2010, 17:14) *
          har du provat Catalpa speciosa ? den borde du väl kunna odla ?, åtminstone som en buske och du skottar över den väl. den härdigaste.

          Den brukar anges till zon 3, så det är nog tveksamt om det räcker med ett bra läge för att den skall klara sig i zon 5-6. Men kanske om man spaljerar den på en södervägg eller liknande. Eller i en stor kruka som man sätter in på hösten, det skulle nog bli en trevlig bonsai.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-09-2010, 17:37
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Huggorm @ 10-09-2010, 18:04) *
          Den brukar anges till zon 3, så det är nog tveksamt om det räcker med ett bra läge för att den skall klara sig i zon 5-6. Men kanske om man spaljerar den på en södervägg eller liknande. Eller i en stor kruka som man sätter in på hösten, det skulle nog bli en trevlig bonsai.


          det finns fikon i Örnsköldsvik som klarade denna stränga vinter (utan skydd?). det finns äkta kastanjer odlade i zon 5
          och det finns
          odlade Catalpa x erubescens "Purpurea" i zon 5 enligt Ludvigs bok. inget är omöjligt. Catalpa speciosa är väl dessutom härdigare än den jag nyss skrev. tummenupp.gif

          Kerstin - jag skickar en (kanske flera) stickling till dig av Catalpa bignonioides "Aurea", känsligare men du får dom bara om du lovar att plantera dom på friland (när du tycker dom är redo) tummenupp.gif . överlever dom så skaffar du en Catalpa speciosa och letar upp det bästa stället och planterar. bravo.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-09-2010, 17:46
          Länk hit: #18


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (flaxss @ 10-09-2010, 18:37) *
          det finns fikon i Örnsköldsvik som klarade denna stränga vinter (utan skydd?). det finns äkta kastanjer odlade i zon 5
          och det finns
          odlade Catalpa x erubescens "Purpurea" i zon 5 enligt Ludvigs bok. inget är omöjligt. Catalpa speciosa är väl dessutom härdigare än den jag nyss skrev. tummenupp.gif

          Kerstin - jag skickar en (kanske flera) stickling till dig av Catalpa bignonioides "Aurea", känsligare men du får dom bara om du lovar att plantera dom på friland (när du tycker dom är redo) tummenupp.gif . överlever dom så skaffar du en Catalpa speciosa och letar upp det bästa stället och planterar. bravo.gif

          Catalpa x erubescens "Purpurea" är faktiskt härdigare än catalpa speciosa, åtminstone enligt min bok som dock är trettio år gammal. Men hur som helst så är det ju inte kylan som är problemet utan den korta och kalla sommaren. Planterar man på en varm plats kan det hända att catalpa klarar sig i Norrbotten.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-09-2010, 18:00
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Huggorm @ 10-09-2010, 18:46) *
          Catalpa x erubescens "Purpurea" är faktiskt härdigare än catalpa speciosa, åtminstone enligt min bok som dock är trettio år gammal. Men hur som helst så är det ju inte kylan som är problemet utan den korta och kalla sommaren. Planterar man på en varm plats kan det hända att catalpa klarar sig i Norrbotten.


          jaså catalpa speciosa är enligt boken Botanica härdig till usda zon 4 (-34,4c) och Catalpa x erubescens till usda zon 5 (-28,8c). unsure.gif

          både jag och Kerstin vet det där med sommar vs vinter och att hitta bra lägen i sin trädgård. hoppas Kerstin vill ta emot mitt erbjudande och testa dom på friland. kompiskram.gif skicka pm såfall.

          Redigerat av flaxss: 10-09-2010, 18:00
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-09-2010, 18:32
          Länk hit: #20


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (flaxss @ 10-09-2010, 19:00) *
          jaså catalpa speciosa är enligt boken Botanica härdig till usda zon 4 (-34,4c) och Catalpa x erubescens till usda zon 5 (-28,8c). unsure.gif

          både jag och Kerstin vet det där med sommar vs vinter och att hitta bra lägen i sin trädgård. hoppas Kerstin vill ta emot mitt erbjudande och testa dom på friland. kompiskram.gif skicka pm såfall.

          Zetas anger Catalpa x erubescens till svensk zon 3, medan catalpa speciosa är (3). Catalpa ovata anges också till 3, och den är väll en av föräldrarna till Catalpa x erubescens så det är nog därifrån den fått sin bättre anpassning till kustklimat.

          http://www.zetas.nu/PDF/katalog.pdf
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 09:08
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon