Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blomgödsling
          Mjärden
          Inlägg 29-04-2017, 13:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Behöver man gödsla blomsterrabatter och i så fall med vad ?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-04-2017, 08:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Beror på vad du menar är det perenner och man inte klipper bort och rensar kan de ofta klara sig nästan helt utan gödning (allt man tar bort måste man ersätta med gödning) då kan det räcka göda med många års mellanrum. Rensar du bort, plockar buketter etc. ja då kan man behöva göda lite oftare.

          Ska du odla ettåriga sommarblommor kan du behöva både gödsla upp marken innan plantering och sedan kanske ge nån giva till i mitten av sommaren.

          Det spelar i stor sett ingen roll vad du gödslar med växterna ser ingen skillnad du kan ta ko/häst/hönsgödsel, du kan ta konstgödning, nässelvatten, guldvatten, kompostjord etc. Det man bör tänka på är att är alla gödselmedel inte förbättrar strukturen på jorden med mullhalt och liknande så är det hård lera och liknande kan det vara bättre lägga på sånt som kompost eller kogödsel än att bara köra med något sånt som blå korn. Det som är viktigt att veta är att man inte bör gödsla fleråriga växter efter midsommar.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 30-04-2017, 13:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Tack för infon. Idag när jag planterade om de kungsljus, som självsått i övriga delen av lotten(5-6 st) slängde jag i lite hästgödsel i planteringshålan och la lite jord ovanpå, innan jag planterade dem. Förra året planterade jag om kungsljusen redan på hösten åren innan och jag tycker inte att de växte så bra, så nu har jag återgått i våromplantering.
          Jag myllar väl ner lite hästgödsel i rundlisten, innan jag sätter mina blomfrö, som jag sparat sen förra året bla frö till höga blommor en av dem gula, vet inte namnet.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 11:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon