Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varmkompost till litet hushåll
          steffo100
          Inlägg 15-09-2017, 16:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 702



          Hej,
          Har ett litet hushåll och producerar därmed lite avfall men vill ändå ha en varmkompost för att kompostera matrester.

          När jag letar komposter så hittar jag mest på 375 liter vilket jag tror är alldeles för stort för mig men jag har några frågor:
          1. Kan en kompost bli för stor?
          2. Måste man "mata" dom kontinuerligt eller kan de klara en vecka utan?
          3. Är det en ide att bygga en själv av plast-tunna som jag isolerar med frigolit?

          Någon som har input vore det super - tänkte fixa detta i helgen.

          Steffo

          PS - om jag bygger en av plast-tunna - då antar jag det skall vara små hål i den i botten, men mycket små har jag hört - vad är lämplig diameter?
          Skall det vara hål någon annan stans i en varmkompost?

          igen tack
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 16-09-2017, 13:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          1 näe. Gå ut i närmsta skog och titta. Där sker kompostering i stor skala.
          2 näe. Komposten lever sitt eget liv. Vattna vid behov, annars inget.
          3 ja. Gör inte detta mer komplicerat än det är. Bygg en bytta, lägg i växter. Det blir mull med tiden.

          //T
           
          Citera
          hs04290
          Inlägg 01-12-2017, 22:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem sedan:
          09-09-2009
          Medlem nr: 25 999



          Hej!

          Om du tänker slänga korv, kött, fisk etc ska den vara godkänd. (Mössäkrad). Annars inga regler.

          Har du kollat bokashi- kompostering på youtube? Funkar bra t o m i Sthlm city.
          Hej
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-12-2017, 16:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Man måste ju inte tömma komposten varje år och en kompost går förvånandsvärt fort att fylla tycker jag så jag tror inte 375liter blir för stort. Jag har 2st på mina odlingslotter + 1st i sommarstugan och det kommer bli fler vid sommarstugan och vi är bara 2st i hushållet men då är det ju även trädgårdsavfall jag varvar med men komposthinken blir full ändå rätt snabbt lite grönsaksskal, kaffesump mm. det är mer än man tror att 2 personer använder.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Stefulainen
          Inlägg 18-12-2017, 13:13
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem sedan:
          15-07-2010
          Medlem nr: 32 120



          Hej,

          Vi är två vuxna och tre barn i vårt hushåll och vi komposterar allt hushållsavfall i två stycken 200 liters plasttunnor som jag borrat fulla av ca 4-5 mm stora hål. Ofta känns det som om jag skulle spilla 5 liter / dygn i tunnorna. Tunnorna är oisolerade så processen kan tidvis stanna upp vintertid, men här i södra Finland är det väldigt kort tid / år som det är minusgrader så det spelar ingen större roll. 2 tunnor är lite på gränsen så jag kommer eventuellt att fixa en till. När en tunna är full låter jag den stå tills nästa är full. Då öser jag över innehållet i tunnan som stått i en trädgårdskompost jag köpt från Lidl eller i en ca 2 meter i diameter och 1 meter hög trädgårdskompost jag gjort av vanligt trädgårdsstaketsgaller. I denna odlar jag sedan pumpor och squash om somrarna.

          I botten av tunnorna har jag sågat ett ca 20 x 20 cm stort hål som jag satt finmaskigt metallgaller på (2 x 2 mm stora hål).

          Redigerat av Stefulainen: 18-12-2017, 13:15
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 23:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon