Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför angriper flugor min Calathea Stromanthe Sanguinea?
          madelajn
          Inlägg 01-04-2019, 16:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          19-02-2014
          Medlem nr: 79 459



          Hej!
          Jag behöver hjälp av er att kanske identifiera eller ge mig tips på varför jag har skadedjur på min stickling av Calathea Stromanthe Sanguinea. Köpte sticklingen för några månader sen. Planterade den i jord och den såg ganska tråkig ut ett tag, lite bruna blad men sen såg jag att det började komma en nytt blad och tänker att den då trivdes. Jag började se små flugor kring den växten och bara den, inte de bredvid. De liksom kröp ur jorden när jag skakade på krukan eller rörde jorden. De cirkulerar i luften ovanför den eller gömmer sig under jorden när de märker att krukan rör på sig.
          Jag tröttnade och valde att slänga all jord, sköljde av all jord från växten och planterade den i ny jord, dessutom placerade jag den i ett annat rum. Diskade ur krukan noggrant. Nu cirka 1 vecka senare är det flugor på den igen!! Inte växterna bredvid... Vad är det för vidriga djur och varför är de på bara den växten?
          Vill verkligen inte slänga den för den är så fin och jag betalade mkt för sticklingen. Hur blir jag av med krypen?
          Det ser inte ut som växten mår dåligt av krypen men jag tycker det är äckligt att de är på växten.


          Tacksam för råd.
           
          Citera
          Malin97
          Inlägg 23-07-2019, 12:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          23-07-2019
          Medlem nr: 89 770



          Hej! Jag har nästan varje sommar problem med blomflugor, då min partner övervattnar och vi har en varm inglasad balkong. Blomflugorna lägger ägg i jorden och deras larver tuggar i sig rötterna, och dom älskar sticklingar.

          Jag skulle rekommendera att läsa denna artikeln: https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-...-och-blomflugor , speciellt "om sorgmyggan" för mer info.

          Det som har funkat för oss varje gång är att beställa nematoder för sorgmygga från wexthuset, det är en mikroskopisk varelse som letar upp och tar bort alla fluglarver och sedan dör av sig självt.

          Hoppas det löser sig!
          /Malin
           
          Citera
          Lotta76
          Inlägg 08-08-2019, 13:57
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          08-08-2019
          Medlem nr: 89 880



          Låter som sorgmygg, inte blomflugor. Två olika flygfän smile.gif
          Sorgmygg är inte farliga för växten men kan definitivt vara jobbiga att ha och göra med. De lägger ägg i jorden. Har man väl upptäckt ett vuxet exemplar måste alla krukor behandlas.

          Det lättaste är att behandla med nematoder, små små kryp som äter upp sorgmyggens ägg. Preventivt kan man köra jorden i micron eller hälla hett vatten över vilket också dödar äggen.
          Här står det bra skrivet om ämnet: https://www.plantbyran.se/blogg/bekampning-av-sorgmygg/
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 16:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon