Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växtlampa, Hur länge
          Eris
          Inlägg 07-01-2018, 00:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          08-07-2017
          Medlem nr: 85 989



          Hallå, hallå och gott nytt år inklusive god fortsättning till alla ni som liksom jag är fascinerade av levande ting!
          Har en fråga angående växtljus. Har ett orkidéfönster och ett kaktusfönster vilka båda har hängande ljusrör enligt konstens alla regler.
          Det jag undrar är hur tidigt resp. Sent de behöver vara tända. Dessutom undrar jag, med tanke på att de får såpass mycket ljus på dagen(har tyvärr inte tillgång till övervintring så tyvärr är jag tvungen att ha dem hemma, ingen blomning alltså...Bör jag fortsätta att vattna och ge dem orkidénäring


          Med vänliga Hälsning,
          Nathalie



           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-01-2018, 09:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Just nu är dagsljuset inte så mycket bättre än mörkret på natten så många växter kan behöva belysning även på dagen. Ca 12-14tim dag är lagom för växterna och det spelar ingen roll när dagen börjar utan du kan välja själv så kul är det ju kanske inte ifall belysningen går igång kl 5 på morgonen utan välj en tid som passar din dagsrytm och enklast är att ställa in tiden på en timer som man ofta kan hitta billigt ifall man inte har en


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Eris
          Inlägg 09-01-2018, 15:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          08-07-2017
          Medlem nr: 85 989



          Hej och tack för tipset!!!
          För tillfället har jag mina timers mellan sju och tio men det kanske är för länge. Hur tycker du att man bör sköta blommorna med tanke på att de får så pass mycket ljus? Bör jag vattna dem oftare än vid vintervila, och bör de få näringstillskott? Har 28 kaktusar som egentligen borde stå i 10 graders vintervila, men har tyvärr ingen möjlighet eller ställe att ha dem på med den miljön. Så jag har vattnat dem mer då de snabbt blir snustorra. Näringen har jag dock skitit i. Vad tycker du? Tacksam för svar.
          Med vänliga hälsningar
          Nathalie
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-01-2018, 09:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det är helt ok med de timmarna och så mycket ljus får de inte de får bara en bråkdel av ljuset de får på sommaren från solen. En väldigt svag dos näring i vattnet är dock ok, hur mycket du vattnar beror ju på hur fort de torkar upp kaktusar tål ju torka bra men blir de väldigt torra kan man ju vattna dem när jorden känns torr längre ner i krukan.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 04:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon