Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jord som rotningsmedel för sticklingar?, Någon som har erfarenhet med jord som rotningsmedel?
          Mawae
          Inlägg 13-09-2016, 23:22
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          03-09-2016
          Medlem nr: 84 466



          Hej,

          I våras fick jag en stickling av fikonträd, den var helt förvedad och hade rätt så många noder, ca 30cm lång, inga blad. Jag satte den först i vatten och då bildades det flera små rotskott längs med delen som var i vatten. Men rötterna blev aldrig längre än ca 5mm, då de i regel lossnade helt från stammen eller bara stannade i tillväxten. I samband med att de första rotskotten bildades kom det först ut ett blad, som inte blev större än ca 5cm i diameter, som sedan lossnade och då kom det ett nytt blad, som följde samma mönster. Detta gick i cykler i 2 månader, då jag tröttnade och bara satsade på att plantera den i jord i stället. Den stod i jord i ca 1 månad utan att något särskilt hände.
          Efter 1 månad tog jag ut den ur jorden och då var där inga rötter alls kvar (eller några blad för den delen, den såg rätt död ut), men jag gjorde ett nytt försök med att sätta den i vatten. Och det är nu det börjar bli lite intressant. När jag satte den i vatten en sista gång så kom det med en del jord (medelhavsjord) i vattnet, som jag lät vara kvar. Och då började den rota sig rejält, efter 4 veckor hade den riktigt mycket rötter och två stora blad och jag satte den då åter i jord och nu mår den jättebra och börjar se ut som ett träd.

          Detta fick mig att misstänka att jorden fungerade lite som rotningsmedel, kan det stämma? Har inte läst något om det på internet..
           
          Citera
          addo
          Inlägg 14-09-2016, 13:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Jag funderar på om det inte kan vara näringen från jorden som satte fart på rötterna andra gången den var i vatten. Men även årstid, temperatur och ljusförhållanden kan spela in så det är svårt att säga. Jag tror i alla fall inte jorden fungerar som rotnigshormon.
           
          Citera
          Mawae
          Inlägg 14-09-2016, 14:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          03-09-2016
          Medlem nr: 84 466



          Ok, men tror du att det är en idé att lägga i lite jord i sticklingsvattnet?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon