Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ipad eller Android
          Alba
          Inlägg 13-09-2012, 12:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          En surfplatta ligger i min planering för hösten.
          Men oj oj - ju mer jag kollar ju knepigare blir det. Jag ska använda den för att surfa och läsa mail - i stort sett det.

          Om jag fattat detta rätt så finns det att välja på - Ipad eller Android tex Samsung, Acer.

          Jag har tittat på en Ipad på Elgiganten. Där rekommenderar de den nya ipaden som kommit.

          Kollade också på Expert och där rekommenderar de Samsung (android).
          Den ena är med WiFi och den andra med 3G.

          De pratar ofta på en nivå som ligger högt över mitt kunnande och även om man frågar upp igen så är det inte allt som fastnar giggle.gif

          Jag kommer att använda mobilt bredband till den under sommaren så det är en viktig bit med 3G elelr 4G.

          Wi Fi - behöver jag det ?
          3 g - har inte alla inbyggt 3 G ?

          Varför Ipad eller varför Android ?
          Ja som ni ser är jag novis.

          Jag vill gärna höra era erfarenheter. Berätta allt ni kan.





          Borde väl ha lagt detta under dator men där är det inte många som läser har jag förstått.

          Redigerat av Alba: 13-09-2012, 12:39
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 13-09-2012, 16:04
          Länk hit: #2


          Gäster






          De flesta väljer iPod, de andra andtroider har ett annat operativsystem, jag vet inget om dem, har iPod och mycket nöjd med det....... kanske är det en vanesak, men när jag fick denna så fanns det inte ens tanke hos maken att köpa något annat.
          Jag förstår dig, mer än väl, det verkar vara en jungel av olika sorter och är man inte van och vet vad man vill ha, så blir det knepigt......... confused.gif ...

          Har du en del yngre personer kring dig som du kan fråga om för- och nackdelar? Oftast har de bättre pejling på de nya sakerna än vi som inte har vuxit upp med dessa olika makalosa apparater......

          Lycka till och hoppas att du hittar just den som passar dig...... kompiskram.gif en viss lärningsperiod får man räkna med, men sen är det hur enkelt som helst.........
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 13-09-2012, 16:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Nu gjorde du mig ännu mer förvirrad. Ipod är väl ingen läsplatta .....eller confused.gif
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 13-09-2012, 17:41
          Länk hit: #4


          Gäster






          Har bara 2 veckors vana av android(smartphone).
          Var in och läste här när jag valde vilken jag ville ha:
          http://www.alltomandroid.nu/
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 13-09-2012, 20:14
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          CITAT (Rihane @ 13-09-2012, 18:41) *
          Har bara 2 veckors vana av android(smartphone).
          Var in och läste här när jag valde vilken jag ville ha:
          http://www.alltomandroid.nu/


          Det är väl telefoner du nu pratar om.
          Min fråga gäller surfplattor.
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 13-09-2012, 20:19
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Android! Köper du en Apple måste du ha alla andra Appleprodukter för att det ska funka ihop... Sen är inte Apple bättre än Android. Du betalar dyra pengar för en liten äpplesymbol.


          --------------------
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 13-09-2012, 20:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          jo, först: vad gäller telefoner gäller också surfplattor.


          Både ipad och android måste ha möjligheten att välja mellan 3G och Wi-Fi. Annars är det kass. Du måste ha missförstått försäljarna.

          Med risk för att dumförklara både dig och mig själv drar jag hur jag har det:

          Jag har Telias digibox med trådlöst Wi-fi hemma, så jag kan sitta i hammocken i trädgården med min laptop och surfa.
          Fördel: jag kan ladda ner obegränsat. Nackdel:Wi-fi:t sträcker sig till tomtgränsen.

          Jag har också en smartphone med ett Telia 3G abonnemang.
          Fördel: jag är uppkopplad till internet var jag än är. Nackdel: jag har begränsat med GB jag kan ladda ner per månad.

          Och här kommer det fiffiga med WiFi-möjligheten: när jag kommer hem kan jag istället för att ”tära” på mitt GB-konto på smartphonen koppla upp mig på mitt hemmaWi-Fi för att tanka ner grejer.

          //T
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 13-09-2012, 20:47
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          OK då vet jag att samma gäller för telefon och surfplattor.

          Ja informationen kan vara svår att ta till sig när man besöker affären så därför googlade jag och kollade Experts hemsida.
          Där gör de reklam för:
          Surfplattor med WiFi
          Surfplattor med 3 G

          dvs två olika grupper.
          http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/ser...02__Y_impage_0_

          CITAT (Rebecca @ 13-09-2012, 21:19) *
          Android! Köper du en Apple måste du ha alla andra Appleprodukter för att det ska funka ihop... Sen är inte Apple bättre än Android. Du betalar dyra pengar för en liten äpplesymbol.


          Vad menar du med alla andra Appleprodukter - vad kan det vara ?

          Nu känner jag mig som en åsna. Snart fattar jag ingenting. ranting.gif men jag är bra på att fråga tongue.gif

          Redigerat av Alba: 13-09-2012, 20:45
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 14-09-2012, 08:32
          Länk hit: #9


          Gäster






          CITAT (Alba @ 13-09-2012, 21:14) *
          Det är väl telefoner du nu pratar om.
          Min fråga gäller surfplattor.


          Jag svarade angående android och surfplattor med android tas upp på hemsidan.
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 14-09-2012, 08:50
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          CITAT (Rihane @ 14-09-2012, 09:32) *
          Jag svarade angående android och surfplattor med android tas upp på hemsidan.


          Då missförstod jag.

          Det här är en djungel för mig men jag börjar få kite mer grepp nu.
          Tack för ditt svar.
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 14-09-2012, 09:13
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Jag ska lätt ha en surfplatta nästa år så får börja kolla närmare på det nu kanske, men en Android blir det definitivt för lite liten skärm att spela på och se alla tusentals filmer på mobilen i säng osv.
          Både Wifi och 3G borde där ju vara på de flesta surfplattor idag?
          En sak man aldrig får för mycket av är ju minnet så man får plats med alla appar, så det är en sak att tänka på wink.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 14-09-2012, 09:50
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Vad som är värt att kolla är vilka ”slotar” det finns. Jag har inte en aning, men på den första ipaden var det såhär: det fanns inga slotar alls, och det gick inte att öppna den ens en gång:
          Det gick inte att byta batteri när den gamla börjar bli trött, vilket sker efter nåt år el. Så. Du är hänvisad att alltid sitta vid ett strömuttag.
          Du kanske vill titta på semesterbilderna på ipaddan? Går inte. Det finns ingen slot att stoppa minneskortet från kameran i.
          Du kanske skriver mycket och vill använda ett tangentbord? Går inte. Det finns ingen USB-port. Kanske finns det blåtand istället, jag vet inte.
          Du vill tanka dit filmer från din externa hårddisk, att titta på på flyget eller tåget? Går inte. Finns ju ingen USB.
          Lyssna på en musik-CD? Nej. Ingen USB.
          Du hittar nåt bra på nätet som du vill skriva ut på ett papper att ta med dig? Näe. Ingen USB.
          Du vill utöka minnet på din padda för att det börjar bli fullt? Näe. Går inte. Finns ingen slot för SD-kort.

          Själv kan jag för mitt liv inte begripa hur en så värdelös tingest kunde bli en sån försäljningssucce. Det går ju inte att göra annat än att surfa och läsa e-böcker med den!

          //T
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 14-09-2012, 09:59
          Länk hit: #13


          Gäster






          Inte lätt att fatta allt.
          Det som jag svarade till dig gällde enbart surfplattor, har en iPod själv och mycket nöjd med den när jag väl hade lärt mig den.......
          Min make köpte den till mig och då han handlar så köper han det som är mest på, olika finesser och sådant......
          Jag kan surfa med den här hemma och det finns möjligheter att surfa med den på andra platser, men jag vet inte än hur man gör.
          Visst kan det tyckas att man betalar mycket för Aples iPod - surfplatta men om man kan och behöver finesserna så tar man den. Finns nog i 2 prislägen, beroende på minne osv.
          Maken har en egen "direktköp" med affärernas netto med allt som finns i elektronikbutiker, så man behöver inte avstå pga priset........

          Har även deras telefon - Iphone, men använder inte den så mycket just nu........maken skulle byta upp den till G4, har endast hört om det ännu.......(eller vad det nu heter?)
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 14-09-2012, 13:11
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Numera finns det appar för det mesta så streama filmer/musik från datorn eller nätet är fixat på nån minut wink.gif
          Batteritiden är nog med lite avgörande, man kan ju köpa en solcells laddare som dessa http://www.adisgladis.se/varum%C3%A4rken/p...key-explorer-v2 En bra investering de med wink.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 14-09-2012, 13:50
          Länk hit: #15


          Gäster






          Jag har redan tittat efter en liten separat tangentbord till min iPod när han löser det hur jag kan meddela mig gm den på ett annan ort. Skriver man lite mer så är den suverän hjälpmedel när man inte vill dra med sig sin laptop på resor..........och visst är det samma närke, men inte spec, dyr. ca. 200-300kr.
          Behöver man skriva mer och få ut texten på papper, sänder man den bara till överenskommet dator.....
          Det finns ju i de flesta kurscentra.
          Såg detta hos mina amerikanska medelever i England.......
          Har filmat rätt mycket med min platta för att kunna visa det sedan hos vänner.......
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 14-09-2012, 14:51
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          CITAT (Ugglemormor @ 14-09-2012, 10:59) *
          Inte lätt att fatta allt.
          Det som jag svarade till dig gällde enbart surfplattor, har en iPod själv och mycket nöjd med den när jag väl hade lärt mig den.......
          Min make köpte den till mig och då han handlar så köper han det som är mest på, olika finesser och sådant......
          Jag kan surfa med den här hemma och det finns möjligheter att surfa med den på andra platser, men jag vet inte än hur man gör.
          Visst kan det tyckas att man betalar mycket för Aples iPod - surfplatta men om man kan och behöver finesserna så tar man den. Finns nog i 2 prislägen, beroende på minne osv.
          Maken har en egen "direktköp" med affärernas netto med allt som finns i elektronikbutiker, så man behöver inte avstå pga priset........

          Har även deras telefon - Iphone, men använder inte den så mycket just nu........maken skulle byta upp den till G4, har endast hört om det ännu.......(eller vad det nu heter?)

          en ipod är ingen surfplatta men en ipad är, lär dig skillnaden.

          jag har en ipad, 64 gb, 3g och wifi. eftersom jag är äpplenördig så kan jag inte tänka mig en android. fast jag tror att det bara är en vanesak, apples grejer är onödigt dyra jämförelsevis.


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 14-09-2012, 14:58
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          CITAT (skånepåg @ 14-09-2012, 10:13) *
          Jag ska lätt ha en surfplatta nästa år så får börja kolla närmare på det nu kanske, men en Android blir det definitivt för lite liten skärm att spela på och se alla tusentals filmer på mobilen i säng osv.
          Både Wifi och 3G borde där ju vara på de flesta surfplattor idag?
          En sak man aldrig får för mycket av är ju minnet så man får plats med alla appar, så det är en sak att tänka på wink.gif


          Det trodde jag också. Därför blev jag så undrande när jag ser att Expert delar upp de i två grupper.

          Ja minnet är en viktig sak att tänka på.


          CITAT (Ugglemormor @ 14-09-2012, 10:59) *
          Inte lätt att fatta allt.
          Det som jag svarade till dig gällde enbart surfplattor, har en iPod själv och mycket nöjd med den när jag väl hade lärt mig den.......
          Min make köpte den till mig och då han handlar så köper han det som är mest på, olika finesser och sådant......
          Jag kan surfa med den här hemma och det finns möjligheter att surfa med den på andra platser, men jag vet inte än hur man gör.
          Visst kan det tyckas att man betalar mycket för Aples iPod - surfplatta men om man kan och behöver finesserna så tar man den. Finns nog i 2 prislägen, beroende på minne osv.
          Maken har en egen "direktköp" med affärernas netto med allt som finns i elektronikbutiker, så man behöver inte avstå pga priset........

          Har även deras telefon - Iphone, men använder inte den så mycket just nu........maken skulle byta upp den till G4, har endast hört om det ännu.......(eller vad det nu heter?)



          Men varför pratar du om en Ipod.
          Min fråga gäller ju Ipad. Du gör ju saken ännu mer förvirrande.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 14-09-2012, 16:18
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Alba @ 13-09-2012, 21:47) *
          Vad menar du med alla andra Appleprodukter - vad kan det vara ?


          Den här frågan har kanske mer med den vanliga datorvärlden att göra.
          Till en PC kan du köpa vilka ljudkort, grafikkort, mjukvara, skrivare tangentbord mm. Du vill.
          Det råder fri marknad. Till en mac kan du bara köpa Applegrejer och applemjukvara.

          Likadant med iPad. Du måste ha ett Appletangentbord. Inga andra är kompatibla. Du kan bara köpa appleappar till den. Android har öppen källkod och därför kan vem som helst göra appar till den.

          Jag tycker att Apple gör väldigt bra produkter, men deras fullständigt ruttna control freak-policy gör att jag inte kommer att köpa en Applepryl förrän man kan kasta snöboll i helvetet.

          //T

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  195293_700b.jpg ( 224.51k ) Antal nedladdningar: 104
           
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 14-09-2012, 17:50
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Och Iphone 5 är så yesterday, wow en ny rad med appar, här är nya iPhone 10 giggle.gif
          Men iPhone 5 är nog den enda av ajfånarna jag skulle vilja ha just nu, men snart kommer ännu mer och bättre wink.gif
          En jailbreakad iphone mäter sig långt ifrån en rootad android ^^
          Men teknikmässigt just nu på marknaden så g.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  iPhone_10.jpg ( 73.4k ) Antal nedladdningar: 70
           


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 14-09-2012, 18:36
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (skånepåg @ 14-09-2012, 18:50) *
          En jailbreakad iphone mäter sig långt ifrån en rootad android ^^


          Halaj!

          Det här kan du gärna utveckla!
          Jag kan inte se någon annan mening med att roota min lur annat än att bli av med irriterande bloatware.

          //T
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon