Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Aloe vera, hur sköter man den?
          Samot
          Inlägg 13-11-2002, 18:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem sedan:
          11-11-2002
          Medlem nr: 323



          Hej!

          Jag fick en liten aloe vera av en kompis men vet inte så mkt om dem. Hur får man den att trivas ska den ha torrt/fuktigt osv alla tips behövs!


          --------------------
          Tomas, Östersund, zon 6
           
          Citera
          Svante i Hisings...
          Inlägg 13-11-2002, 19:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 346



          Aloe ska skötas som kaktusar i allmänhet, torrt, svalt och ljust på vintern.
          Bra med ljus på våren brukar ge blommor lite längre fram. Se bara upp för direktsol tidigt, den bränner rejält.
           
          Citera
          Monique
          Inlägg 13-11-2002, 22:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 147
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 79



          Hej Svante,
          Fick en A.V för ca 10 år sedan och har väl inte skött den exemplariskt, den har ALDRIG blommat men den växer jättebra.
          Hur skall jag sköta den för att den skall blomma. Ska den ha näring ?
          Den får ny jord när det ser ut att vara för trångt och vatten när jag tycker det är för torrt. blink.gif
           
          Citera
          spotty
          Inlägg 15-11-2002, 19:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 81



          Jag har haft en aloe i flera år i söderfönster. Den blommar inte, men har i övrigt inga synpunkter på tillvaron. Vintertid får den inget vatten alls. Sommartid ca i gång per vecka. Kaktusjord och näring någon gång per växtsäsong. Aloen tillhör de tåligare växterna. Den klarar sig utmärkt även om man inte kan ge den de allra bästa förutsättningarna. För mycket vatten kan göra att den ruttnar.


          --------------------
          spotty

          Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by

          Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)
           
          Citera
          Sofie75
          Inlägg 15-11-2002, 23:40
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          14-11-2002
          Medlem nr: 359



          Hej!

          Jag har haft också haft en Aloe vera i några år och som aldrig heller har blommat, vilket jag inte direkt har förväntat mig heller, den är fin som den är tycker jag, men när jag läste era inlägg blev jag nyfiken, kan man få dem att blomma? Jag tittade på Internet och fann följande om Aloe veran:

          Aloe veran vill ha en solig växtplats men samtidigt inte stå direkt i solen få brännskador och blir brunfärgad När det gäller vattning så skall man eftersom det är en succulent vattna måttligt. Vattna när det ser ganska torrt ut i jorden. Får den för mycket vatten är riksken stor att den inte trivs. Under vintermånaderna bör man vattna ännu mindre. Nya skott som kommer ut ur krukan bör avlägsnas innan de blir för stora för då tar de näring från moderplantan ganska snart. Vad som också är ganska viktigt är att jorden har en god dränering. En Aloe vera gillar inte att ha trångt hos sina rötter, så man bör inte ge den en för liten kruka och plantera gärna om den en gång om året. Aloe veran föredrar en rumstemperatur på mellan 18 – 23 grader på dagen och vill helst ha lite svalare under natten. Då mellan 15 – 21 grader.

          Följer man alla dessa regler så kan det hända att den blommar. Man kan också försöka med att ge den en vintervilla under några månader för att gynna blomning. Då håller man en låg temp på ungefär 10 grader, ljust samt inget vatten alls.
          biggrin.gif
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-11-2002, 15:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Jag har flera blommande Aloe -arter då detta är ett av växtsläktena som jag samlar lite av :-) det finns så många fina Aloe att man kan samla MYCKET med ;-)

          Vissa aloe är mkt kinkiga när det gäller vintervattning - andra tål det bättre. Gemensamt för de flesta aloe-arter är att de vill ha de svalare på vintern (gärna ljust med) och sparsam elelr ingen vattning alls. Och så måste de bli en viss ålder först ...... men klarar man allt detta så kan man njuta av blomning!

          Förra året blomamde min Aloe plicatilis - solfjäderaloe och jag struttade runt stolt som en tupp!

          Glada hälsningar ifårn Ingrid
           
          Citera
          Sofie75
          Inlägg 16-11-2002, 16:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          14-11-2002
          Medlem nr: 359



          Gud vad avundsjuk jag blir.. Har aldrig sett en aloe som blommar faktist. Har du inte ett foto som du kan skicka in på din fina Aloe när den blommar. Vilket den kanske inte gör just nu..?
          Mvh
          Sofie från Lund
          rolleyes.gif
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 16-11-2002, 19:26
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Aldrig odlat nån' aloe-art rolleyes.gif

          Så varför skriver jag??. Jo A.Vera har jag sett blomma "hema hos sig", detta är inget för en fönsterbräda biggrin.gif

          Enorm.

          Bladrosetten var inte nycket större än krukodlade, bara sådär dubbelt som krukisar brukar vara i full frihet. Men blomman var som en tall wub.gif wub.gif


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-11-2002, 22:30
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Blomman hos Aloe vera (Aloe Barbadensis) är inte som en tall - men jag gissar att Du Louise sett Agaven blomma - runt Medelhavet så ser den verkligen ut som en tall - det är Agave americana som 'krutar' på :-) man vet faktiskt inte var A barbadensis komemr ifrån ursprungligen, men gissningsvis ( har jag sett nämnas i litteraturen) Saudiarabien ...... elle något liknande.

          A barbadensis har ju en icke föraktlig bladrosett oavsett och blommar med röda blommor på en hög blomställning.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 07:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon